Stämningsfull rollspel för läsning och bläddring

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Många föreslår Symbaroum och det ser lockande ut. Hur många av böckerna behövs inledningsvis? Det finns rollspelet, handbok SL, handbok spelare och ett monsterkodex. Fria Ligan = år noll motor?
Grundboken räcker bra för att börja med. Den innehåller även första delen i introduktionsäventyret "Kopparkronan". Symbaroum skapades av Järnringen innan de gick samman med Fria Ligan, så det har en egen T20-baserad regelmotor.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Jag är sugen på att köpa ett nytt rollspel. De rollspel jag äger hittills är ganska effektivt skrivna med ganska få regler och sparsmakat världsbygge. Mitt nästa rollspel vill jag nog är lite mer omfattande. Det skulle kunna innebära mer regler, fina illustrationer, mer beskrivning av världen, men inte nödvändigtvis allt detta. Det viktiga är att det är stämningsfullt och att det inbjuder till att bläddra och läsa i det (jag ska inte nödvändigtvis spela det, men jag köper ju inte heller något jag aldrig vill spela). Har ni något tips till mig? Beskriv gärna hur många böcker som krävs också.
Jag tycker att Greg Stolzes fantasyspel Reign är rätt mysigt att bläddra i. Väldigt annorlunda illustrationer och trevliga marginalanteckningar att försjunka i. https://gregstolze.com/reign1/ Det finns en 2nd edition på gång, den har jag inte kikat i.

Det finns ett vilda västern-spel som heter "Aces & Eights", det har jättefina bilder och är fullt med finurliga och kluriga subsystem för att göra olika saker. Jag har aldrig _spelat_ själva spelet, men jag uppskattar det som pryl. :) https://en.wikipedia.org/wiki/Aces_&_Eights:_Shattered_Frontier
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Nya Runequest eller än hellre kanske Glorantha Sourcebook plus ev RQ2 Pod (eller allt). Tycker grundreglerna är ett bättre köp än startersetet för bläddring, men startersetet är annars en bra ingång.
 
Joined
16 Feb 2012
Messages
35
Franska Shadows of Esteren är ruggigt snyggt och stämningsfullt. Illustrationer och stämning som slår det mesta. Annars är ju WFRP4 alltid en fröjd (inga höjdarregler tyvärr men stämning är av högsta klass), särskilt då Directors Cut av The Enemy Within.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Tack för alla bra tips! Här är de rollspel jag är mest intresserad av än så länge: Symbaroum, The One Ring, Coriolis, Call of Chutulu Sverige, Kopparhavets hjältar och Nordiska väsen.

Har Coriolis år noll motor?

Lite intresserad är jag också av något slags Warhammer, The trouble shooters och Vampire the Masquerade.

Det är lite orättvist för jag går på magkänsla baserat på vad jag vet sedan tidigare om spelen förstärkt av vad som skrivits här. Jag ska försöka ta mig lite tid att googla alla spel dock innan jag tar ett beslut :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Tack för alla bra tips! Här är de rollspel jag är mest intresserad av än så länge: Symbaroum, The One Ring, Coriolis, Call of Chutulu Sverige, Kopparhavets hjältar och Nordiska väsen.

Har Coriolis år noll motor?

Lite intresserad är jag också av något slags Warhammer, The trouble shooters och Vampire the Masquerade.

Det är lite orättvist för jag går på magkänsla baserat på vad jag vet sedan tidigare om spelen förstärkt av vad som skrivits här. Jag ska försöka ta mig lite tid att googla alla spel dock innan jag tar ett beslut :)
Läst 1ed om du vill läsa Vampire för stämning
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Jag är sugen på att köpa ett nytt rollspel. De rollspel jag äger hittills är ganska effektivt skrivna med ganska få regler och sparsmakat världsbygge. Mitt nästa rollspel vill jag nog är lite mer omfattande. Det skulle kunna innebära mer regler, fina illustrationer, mer beskrivning av världen, men inte nödvändigtvis allt detta. Det viktiga är att det är stämningsfullt och att det inbjuder till att bläddra och läsa i det (jag ska inte nödvändigtvis spela det, men jag köper ju inte heller något jag aldrig vill spela). Har ni något tips till mig? Beskriv gärna hur många böcker som krävs också.
The One Ring!
Förbeställer du spelet nu så har du en PDF i din mail strax efter att köpet är genomfört dessutom så du kan börja skumma, med fördel på en surfplatta.
Symbaroum är riktigt stämningsfullt likaså, så kan tipsa om det också. Inte det bästa regelsystemet dock.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Har Coriolis år noll motor?
Ja, Coriolis har År Noll motorn. Det är ett fint spel men jag tycker inte riktigt att reglerna passar in.

För övrigt är jag glatt överraskad av Warhammer Fantasy. Der är ett spel jag inte brytt mig om tidigare men som varit riktigt roligt att spela. Spelvärlden är väldigt innehållsrik och färgstark.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Jag bara noterar att ingen föreslagit Mörk Borg.
Helt klart ett väldigt bra spel att bläddra i.
Otroligt snyggt spel. Men den totala texten i boken bör gå in på ett par a4.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Nobilis 2nd edition är väl ungefär det mest "coffee table"-rollspel som har gjorts?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Otroligt snyggt spel. Men den totala texten i boken bör gå in på ett par a4.
Väldigt stämningsfullt men både regellätt, kort och löst hållen värld så jag tänker att det gick bort.
 
Top