Stämningsfull rollspel för läsning och bläddring

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Jag är sugen på att köpa ett nytt rollspel. De rollspel jag äger hittills är ganska effektivt skrivna med ganska få regler och sparsmakat världsbygge. Mitt nästa rollspel vill jag nog är lite mer omfattande. Det skulle kunna innebära mer regler, fina illustrationer, mer beskrivning av världen, men inte nödvändigtvis allt detta. Det viktiga är att det är stämningsfullt och att det inbjuder till att bläddra och läsa i det (jag ska inte nödvändigtvis spela det, men jag köper ju inte heller något jag aldrig vill spela). Har ni något tips till mig? Beskriv gärna hur många böcker som krävs också.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Senaste spelet jag läste med behållning var Twilight 2000. Det nya från Fria Ligan. Men hade jag varit ute efter det du pratar om hade jag personligen köpt en bunt böcker till nya Warhammer Fantasy Roleplay. Men det kanske krävs att man redan är såld på settingen? Jag hoppas att nya The One Ring kan vara ett sånt här mysigt bläddrarspel, men det har inte dykt upp än.

Slutligen hade jag varit en usel* spelskapare om jag inte tipsade om vårt egna Kopparhavets hjältar. Syftet med det är att man ska kunna läsa delar av spelet för stämning. Det finns nu i butik igen.

*Eller så är jag en usel spelskapare som tipsar om egna spel. Åsikterna går tydligen isär här ;)
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Eller så är jag en usel spelskapare som tipsar om egna spel. Åsikterna går tydligen isär här ;)
I den här tråden är det ok att tipsa om sina egna spel om det passar in på vad jag söker :) Någon hade tipsat om det förr eller senare ändå!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag tycker att The One Ring uppfyller det du söker, men jag har bara den digitala versionen än så länge. Annars finns ju Eon. Jag har inte läst den senaste utgåvan, men spelet har ju en omfattande spelvärld och i alla fall tidigare versioner hade också ganska detaljerade regler. Jag uppskattade att bläddra i de böckerna!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vet du om det finns planer på att släppa The One Ring i tryckt form det närmaste?
Det ska landa i brevlådan hos oss backare när som helst, så lär väl finnas i butik strax efter det.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
De två första rollspelen som dyker upp när jag tänker att det ska läsas först och främst är Caste Falkenstein, satt i ett fantastiskt Europa me dälvor och ångmaskiner i slutet av 1800-talet. Första delen är skrivet som en dagbok från skaparens besök i världen och speldelen som ett spel som skapades för att spelas rollspel där. Du behöver enbart grundboken. Utan att fuskkolla så är det nog färre än 10 böcker totalt utgivet.

Och Vampire the Masquerade. Jag har bara läst de första och Revised så de är de jag tänker på. Beroende på hur du är som spelledare så räcker det med grundboken. Och fastnar man för Vampire så finns det sjukt många böcker att införskaffa.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
430
Location
Jönköping
Warhammer Age of Sigmar: Soulbound är väldigt trevligt att bläddra i och läsa ett stycke då och då. Även Over the Edge (3rd edition) har mycket setting som är kul att läsa. En lite mindre bok som jag ofta tar ur bokhyllan och bläddrar i är Those Dark Places.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Om du gillar att läsa stämningsfulla tabeller så kanske Godbound kan va något.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Coriolis är stämningsfullt som bara den. Grundboken + Atlas över Tredje Horisonten räcker gott i så fall. Exotisk rymdmystik i mängder.

Delta Greens grundböcker är också stämningsfulla både i utformning och innehåll, men då är det lite mer moderna konspirationer och mentalt mörker.

Den absolut mest stämningsfulla rollspelsboken jag läst (och som jag ibland kan sitta och bläddra i, trots att jag nog aldrig kommer spela systemet igen) är Riotminds Osthem till Drakar och Demoner 6. En världsbok proppfull med inspiration, scenariofrön och bländande illustrationer som går bra att läsa fristående. Tyvärr är den något av en raritet på andrahandsmarknaden.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
587
+1 på Symbaroum, mest stämningsfulla av alla.
Kom för att säga samma sak.

Sedan tycker jag också att Call of Cthulhu Sverige (och andra utgåvor) är jättebra som förströelse och inspirerande förvridna dagdrömmar i fåtöljen, där man kan hoppa mellan intressanta historiska fakta, glo på färgbilder (iaf i CoCS och 3de/GW-ed) fördjupa sig i nån udda Old one, eller ströläsa minst ett välskrivet scenario.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Många föreslår Symbaroum och det ser lockande ut. Hur många av böckerna behövs inledningsvis? Det finns rollspelet, handbok SL, handbok spelare och ett monsterkodex. Fria Ligan = år noll motor?
 
Top