Nekromanti Stämningsdödande...

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Hmm i vår spelgrupp är vi 5 stycken (inklusive mig som SL) som brukar spela relativt ofta, och sedan har vi ett par, tre andra som spelar "då och då"

Nu hade vi tänkt att börja på Svavelvinterserien (äntligen hittat de flesta böcker /images/icons/wink.gif) och då har vi ett litet problem.

En av mina spelare som inte är med särskilt ofta, är av någon anledning fruktansvärt stämningsdödande och "offig" och tar knappast något seriöst. Då känns det väldigt tråkigt både för mig som SL och de andra spelarna.

Nu har han uttryckt att han vill vara med på kampanjen, men vi vill ärligt talat inte att han ska få vara med, pga hans ignoranta sätt att rollspela och mot de andra spelarna.

Personen i fråga är dock en väldigt bra polare till mig egentligen, och jag vill ju inte "såra" han genom att utesluta han från gruppen.

Hur kan jag få han att dels spela mer seriöst, dels kanske stanna utanför vår pågående kampanj om det blir för jobbigt att ha han med?

Nu blev det ett oerhört långt inlägg men jag hoppas att någon som orkat läsa igenom det också orkar svara. /images/icons/thinks.gif
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Varför inte låta honom spela en sidofigur utanför gruppen - Shagul / Praanz da Kaelve eller Krystalokraten Manzonla? Om han lämnar sina drag mellan speltillfällena hinner du ju justera om han skulle balla ur.

Fast vore han min bra kompis skulle jag nog sätta mig ner och säga som det är. Kanske gör du honom en tjänst för livet.

Hälsar
Erik "Brior" Granström
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
Tala ut med honom. Säg som det är och vad du förväntar dig av honom. Om han inte skräper sig under spelets gång, varna honom. och förklara varför du känner som du gör. Var inte rädd att ta en konfrontation.

Det finns andra sätt också, men jag kan inte ge några konkreta tips innan du berättar i vad hans seriositet tar sig uttryck.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Om det inte hjälper med/ du inte vågar ta konfrontation finns ju alltid möjligheten att du varnar innan ni påbörjar första spelmötet att alla som dör under kampanjen är döda och inte får komma med flergånger under den, samt att du förväntar dig extra seriöst spel då.
Om han inte spelar tillräckligt bra eller bara förstår, så dödar du honom /images/icons/wink.gif

/Black Dwarf, mordisk.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
422
Location
Linköping, Sverige
Jag tycker du ska snacka med honom, han kanske inte ens är medveten om att hans sätt att spela (eller snarare uppträda) förstör för de andra. Han kanske bara kör samma stil som i övriga sociala sammanhang (vad vet jag). Kanhända ser han bara rollspelande som vilken umgängesform som helst där man kan skämta och komma med roligheter lite hursomhelst.

Försök få honom att fatta att det är viktigt för dig och de andra spelarna att man inte är offig, utan håller sig till spelandet. Vill han, eller kan han inte respektera detta så kan han inte vara med. Om ni är polare så borde han fatta att det är så det funkar, och om han inte vill spela på de premisserna så kan ni ju fortfarande umgås i andra sammanhang.

/McAber, det blev lite rörigare än jag tänkt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Nästan samma sak som de andra skrev...

Jag föreslår att du skall prata med honom, men gör det i enrum. Det är onödigt att alla andra i spelgruppen ska vara med och trycka upp honom mot ett hörn, då känner han sig inte välkommen överhuvudtaget.

Förklara att hans vanliga skämtsamma spelstil är jätterolig i vanliga fall (vit lögn) men att det här är en seriös kampanj och måste spelas med genomgående seriositet. Fråga honom sedan om han fortfarande vill vara med. (Då har du verkligen förvarnat och givit honom ett val)

Skapa sedan en rollperson åt honom i enrum där du och han tillsammans pratar igenom vad som är lämpligt och inte. Redan där får han försmak om vad allvarligt rollspel innebär och du har sett till att rollpersonen i sig är seriös. Spela gärna ett inledande proväventyr som sedan ska mynna ut i Svavelvinterseriens början. (improvisera ett äventyr, alltså) Klarar han inte trycket så kan ni andra fortsätta med Svavelvinterserien utan honom och slipper ha den kampanjen delvis förstörd pga din kompis uppträdande. Om han däremot klarar det med bravur; då har ni på köpet fått en organisk och häftig inledning på kampanjen!

Om ni spelar kampanjen utan honom, se till att ni inte pratar om kampanjen på er fritid när han är med. Då känner han sig utstött och det tjänar ingen på. Spela gärna ett vanligt äventyr då och då mitt under kampanjen så att även din kompis kan få vara med i gänget.

/Riz
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Bra råd, håller med. Om det inte funkar så..

...prova att byta adress och telefonnummer./images/icons/smile.gif
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Ja nu vet jag inte om det hela har med rollspel att göra eller om det är ett relativt vanligt kompisproblem som de flesta (även jag) har eller kommer att råka ut för. Det viktiga är väll att du är ärlig och säger vad du tycker men på ett väldigt "fint" sätt. Det är svårt att få en människa att ändra på sig men han kanske försöker om du ber honom snällt. Det är nog bättre att du som är en nära vänn till honom säger det till honom så att inte någon i gruppen som inte känner honom så väl och kanske p.g.a. det är lite mer frispråkig gör det eftersom risken då är större att ahn blir ledsen. Chansen finns ju t.o.m. att han finner det roligare att lira seriöst än att "offa", som du uttryckte det. Är det inte fallet så kanske han helt enkelt tröttnar och lägger ned rollspelandet.

F.ö. tyckte jag verkligen inte att ditt inlägg var särskilt långt och har inte läst igenom de andras svar så jag kanske bara upprepar andras visdomsord.

Ha det bra.
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Hehe..

Hmm tack för all respons jag fått, trodde faktiskt att ingen skulle orka bry sig.

Men jag ska ta alla råden till mig och snacka med honom, och göra en rollperson tillsammans med honom.

Det sätt hans spelgrupp skappat gubbar på innan jag och en polare så att säga "kom och rättade till det hela" (no offense VanDahl), var ganska katastrofalt. Övermäktighet var en ganska genomgående faktor, och få av de regler som faktiskt fanns följdes inte direkt med järnhand.

Själv är jag lite av "regel-bög" som någon så fint uttryckte det när jag påstod att det faktiskt fanns färdigheter som "Administration", "Dans" osv.

Därför vill jag nog ha det så också, i alla fall inom DoD, och kör stenhårt på att har men t ex. inte köpt och skrivit upp att man har ett rep så HAR MAN INGET.

Jag vet inte vad andra tycker om det, men att vara alltför snäll som SL är inget jag direkt tror på inför en så stor och välarbetad kampanj! /images/icons/thinks.gif

(lite halvlångt igen, men de får väl kompenseras av att jag inte skriver så många inlägg)
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Hmm kanske inte då :D

Inlägget var kanske inte så långt, men det kändes långt när man satt och skrev det för jag blev kall om fingrarna. LOL /images/icons/thinks.gif

(inte för att jag skriver sakta som en skolfröken oh nej, men ändå)
 

Ztarshady

Veteran
Joined
17 Oct 2002
Messages
1
Location
Mariefred i sörmland
Jag vet hur det känns.....
I våran grupp har vi en kille som inte typ bryr sig alls.... /images/icons/mad.gif
När vi körde kult nu senast så helt plötsligt satte han sig (i verkligheten) och läste börsen... han klagar alltid på att det är tråkigt med rollspel, men ändå är han med... o han blir tok-tjurig om man ger honom förslaget att hoppa av sitället för att förstöra stämningen för alla andra....
Hatar sånna folk som inte engagerar sig i spelet... har bara lust att kicka dom mellan bena.../images/icons/devil.gif
Jaja. Ha det bra.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hmmm..

Kan du inte låta honom ha nån mindre beydande roll i det hela.
Eller så kan du åxå vara ärlig på ett snyggt sätt & säga att han kanske ska tagag ner lie & inte vara så boffig.. fast det kanske inte är så lätt, jag har tyvärr inte nått bättre svar..
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Mj0, eller så när han inte får som han vill eller att saker och ting inte går som han vill, kan han bara säcka ihop och somna typ. Man själv blir ju bara själv så trött.../images/icons/sad.gif
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Jag har samma problem som du.

Nu blev det ett oerhört långt inlägg men jag hoppas att någon som orkat läsa igenom det också orkar svara.

Jag hoppas också att nån svarar
 

VanDahl

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
50
Location
Karlshamn, blekinge
Re: Hehe..

VAA!! NEJ NU JÄ... eeh.. he...

Det är lugnt jag gillade aldrig det systemet och tyckte vi skulle köra som det stod i böckerna.
Men resterande delar av gruppens oförmåga att att räkna längre än till 10 eller att förstå att 3*3 inte blev 6 var tungt vägande faktorer... och om jag inte missminner mig så var det kätteri att använda miniräknare
(dom tyckte det tog för lång tid och var omständigt att göra som man skulle göra)

Regel-bög?
Det var ju fint... det trodde jag var den allmänna benämningen på mej när vi spelar D&D3e... fast "Facit" är lite mer återkommande /images/icons/grin.gif
 

Morningstar

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
14
Location
Växjö
Lite taskigt, men...

Dessa förslag är kanske lite elaka, men dom borde funka:

* Börja spela kampanjen én kväll då han inte kan spela, och nästa gång ni ska spela så säger du att det inte går att bara hoppa in i kampanjen. Sedan kan ni ju såela en kampanj med honom vid sidan om.

* Låt honom spelleda ett äventyr, och bete er precis som han, så fattar han nog att det inte är vidare roligt. Jag tror nämligen att en av de största anledningarna till att vissa spelare spelar sina karaktärer på ett extremt jobbigt sätt är att de inte förstår att det är ganska kämpigt för SL att hålla ordning på en sådan person.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,926
Location
Nordnordost
Re: Hehe..

På tal om färdigheter så brukade jag dela upp färdighetspoängen i två högar. En som spelaren skulle köpa "bra" färdigheter för.. vapen, gömma sig, finna dolda ting, osv. Och så en annan hög som bara fick läggas på "dåliga" färdigheter.

Den bra högen var för lika stor som färdighetspotten i reglerna, och den såliga högen var hälften så stor. Så rollpersonerna blev i någon mening 50% bättre än reglerna angav, men det såg inte jag som nått problem när man äntligen fick riddare som kunder Heraldik och Administration osv.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Bra ide!

Blir det inte diskussioner när folk försöker smyghöja genom att hitta "bra" färdigheter klassade som "dåliga"?
 
Top