Nekromanti Stämning

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Hur skapar man stämning i skräckrollspel utan att behöva gå ut i en mörk skog mitt i natten? Jag är ny inom område så jag behöver lite hjälp med att komma igång.

/Linus
 

Antilles

Veteran
Joined
21 Sep 2000
Messages
25
Musik, vid rätt tillfälle, stearinljus, använd olika röstlägen osv inte för minga händelser då tröttnar spelarna
använd den hoppande katten...:)
dra ut på scenen...
 

VR-Freppa

Veteran
Joined
2 Oct 2000
Messages
12
Location
Vallentuna, Sweden
Var noga med att inte beskriva alla hemskheter för noga... rollpersonernas fantasi är mycket</B> läskigare än något som du någonsin kommer att lyckas beskriva... sen så är ju svarta stearinljus alltid rätt... musik är svårt... har inte lyckats med något bra...
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
MUSIK! Är ett helbra tips...

Soundtracket till Scream 1 & 2 är ganska bra, likaså Dungeon Keeper cd:n... (gäller bara 1:an). Andra saker som är bra är instrumentala låtar (mycket violiner/fioler och liknande) de kräver dock lite mer "eftertanke" innan... Andra cd-skivor jag kan rekommendera är: Soundtracket till Aliens, Bram Stoker's Dracula (filmen är usel, musiken underbar) och Half-Life cd:n innehåller en del bra spår...

Robban

<A HREF="http://go.to/Facklan" target="_new">http://go.to/Facklan</A>
 

VR-Freppa

Veteran
Joined
2 Oct 2000
Messages
12
Location
Vallentuna, Sweden
Jo det e klart... men det är en allmän stämmingsförstörare om man är tvungen att byta CD-skivor stup-i-kvarten... så om man inte har CD-växlare så är det inte så bra...

/Freppa
 

Tark Arak

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
41
Location
Göteborg
Varför inte sätta ihop ett kasätt band, eller är det barajag som fortfarande använder sådana?

Ett par bra förslag på musik är Cursum perficio och Pax deorum från skivorna Watermark och The memory of trees.

TF

Arv och miljö.
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Om du ska använda musik så det bäst att bränna en cd skiva med dom låtar man ska använda. Dom flesta borde ha tillgång till en cd brännare på ett eller annat vis.

Walk softly and carry a big stick.
 

Dranvar

Veteran
Joined
29 Aug 2000
Messages
69
Location
Gothenbourg, South side
Stämning=bra musik

Ett par tips ifran pappa Dranvar
1. Om du äger/kan fa tag pa pc-spelet alien vs predator sa är det bara att köra in cd:n i stereon och spela av alla alien latar(repeat), det garanterar tillsammans med nedtonat lyse och ett par ljus, en bra stämmning.
2 Fa tag pa en klassisk musik platta (inte bach eller annan glad musik) jag rekomenderar katolsk kör musik, ett par bra plattor är "les voix des chatedrale"(fransk import skiva som jag hittade i schweiz, EMI är det som star för den), en annan är Carmine .....(kommer inte ihag det sista pa skivans namn) med latar som bland annat Orph och manga bra till.

Hoppas att det var till hjälp
mvh Dranvar
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Du menar väl SPELARNAS fantasi? Enligt min erfarenhet är nogranna beskrivningar alltid viktigt för att etablera stämning - oavsett rollspel.

Svarta stearinljus, ja... bara man kan hitta de där som är svarta rätt igenom och inte de med en svart yta som lämnar en grå-vit massa efter sig.
 
Top