Nekromanti Stämning och mått av olika slag

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Det här har säkert varit uppe några gånger men det är säkert nyttigt med ännu en gång. Trudvang vill ju både Riotminds själva och jag ska förmedlas med en väldig sagostämning med stämningsfulla troll och mystiska skogar. Men nu vi spelat så ett bra tag nu och det här med skogar börjar bli något uttjatat i vår spelgrupp. Snart finns det väl inte en skog i Osthem som det inte ruvar en konstig förbannelse över eller som det bor en gammal vis häxa i.
Jag är lite nyfiken på hur hårt ni håller på sagostämningen i ert Trudvang. För visst har det blivit några vanliga fantasy-äventyr också, dessa känns dock något malplacerade i en så underbar och härlig värld som Trudvang. Hur gör ni?

En annan sak som jag också har upptäckt som spelledare är osäkerheten på vilka olika ¨"mått" för tidsbegrepp, längd, volym, vikt och liknande som man kan använda för ökad stämning. Vilka använda man förr i tiden? Hur bra begrepp om tiden behövde man ha för 100+ år sedan?
För mig har det ofta blivit något i stil med: "Ni vandrar ett tag, solen har... öhhh... tagit sig fram en bit på himlen sedan vandringen började..." Begrepp som middagstid, skymning och gryning har använts lite för ofta liksom tjog, dussin och halvdussin.

Slutligen kan jag råda er till att läsa Eddan, både Snorres och den poetiska för alldeles perfekt Trudvangkänsla. Det är verkligen roligt att se hur Riotminds lånat namn och platser för eget bruk :gremlaugh:
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Tja jag kan ju lika gärna posta en liten sammanfattning jag gjort för mig själv, som inte alls är klar t.ex. månader har jag inte kommit på.

Tid och Rum i Trudvang
Tidsåldrar
Drömmarnas tid (oändligt antal årstider)
Järndrakens tid (19890 årstider)
Drottningens tid (24001 årstider)
Profeternas tid (12678 årstider)
Stjärnornas tid (fram till dags dato 6234 årstider)
Sorgens återtog (framtid)

Årstider
Sommar: juli, juni och augusti.
Höst: september, oktober och november.
Vinter: december, januari och februari.
Vår: mars, april och maj.

Månader
Januari (31 dagar) Maj (31 dagar) September (30 dagar)
Februari (28 dagar) Juni (30 dagar) Oktober (31 dagar)
Mars (31 dagar) Juli (31 dagar) November (30 dagar)
April (30 dagar) Augusti (31 dagar) December (31 dagar)

Dagar
Gerbanis
Stormedag – man skall hedra Storme som den störste och förste.
Jorndag – dagen som man skall hedra Stormes son Jorn.
Enkens dag – heder till Enken, Stormes broder.
Veckamitt – mitten av veckan och den sista rejäla arbetsdagen.
Frändedag – hedra dina fränder och besök dem, gärna i kombination med.
Öledag – då skall man dricka öl.
Sönedag – alla söners dag, de skall på denna dagen skolas i sin faders visdom.

Nidendomen
Gaves dag – man skall hedra den rene och allsmäktige Gave.
Tisteldag – dagen som man skall påminnas om tisteln, den heliga blomman som symboliserar styrka och frihet.
Ondskans dag – påminnelsens dag, folket skall påminnas om vad dom kämpar emot.
Veckamitt – mitten av veckan och den sista rejäla arbetsdagen.
Frändedag – hedra dina fränder och besök dem.
Ljusets dag – bedjandets och hjälpandets dag.
Sönedag – Gaves söner skall samlas i kyrkan och be på denna dag.

Tidpunkter
Första vakten 20-24
Hundvakten 00-04
Dagvakten 04-08
Förmiddagsvakten 08-12
Middagsvakten 12-16
Eftermiddagsvakten 16-20

Detta är ungefärlig tid, utgående ifrån att solen går ner klockan åtta på kvällen. Vid första vaktens början brukar stadsportarna stängas.

Olika Enheter
Längd
1 tum = 2,54 cm
1 fot = 12 tum (30,48 cm)
1 aln = 2 fot (60,96 cm)
1 yard = 3 fot (91,44 cm)
1 famn = 6 fot (182,88 cm)
1 farlong = 201,168 m
1 engelsk mil = 8 farlong (1609,344 m)

Vikt
1 engelsk pund = 454 g
1 lod = 1/32 pund (14,1875 g)
1 uns = 26,3 g
1 stone = 6.35 kg

Volym
1 bägare = 0,65 liter
1 stop = 1,3 liter
1 kanna = 2 stop (2,6 liter)
1 skäppa = 20,9 liter (används vanligen om säd)
1 famn = 2-4 m3 ved

Tid
1 glas = en halvtimme
1 vakt = 8 glas (4 timmar)

Antal
1 dussin = 12
1 bagardussin = 13
1 tjog = 20
1 gross = 144
1 val = 80 sillar

Lika bra att nämna att vad de olika dagarna står för är Crazydwarf från Riotminds egna forum inblandad i, det var han som kom med dom ideérna i en diskussion som jag sedan tog efter och ändrade lite på. Månader har jag inte haft tid att komma på. Och resten är ju som du ser bara taget från värkligenheten.


Ursäkta om det blev lite grötigt, jag kopiera direkt från ett word dokument och jag hatar att skriva långa inlägg i det här forumet man har ingen översikt, för liten ruta att skriva i...
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Jag är lite nyfiken på hur hårt ni håller på sagostämningen i ert Trudvang.
Jätte hårt!

För visst har det blivit några vanliga fantasy-äventyr också, dessa känns dock något malplacerade i en så underbar och härlig värld som Trudvang. Hur gör ni?
DoD6 är enligt mig Trudvang. Att köra vanligt fantasy är som att tillfälligt kasta bort typ hela spelet. Ärligt talat så är jag inte jättekompis med reglerna, men det gör ingenting.. för jag älskar världen. Det händer ju ibland att man råkar halka bort från den nordiska sagostämningen och jag tycker att det är då man verkligen misslyckas.
Tröttnar man på stämningen så ska man nog byta rollspel tillfälligt. Ungefär som man bör köra Sci-fi (eller nått) tillfälligt de perioder man tröttnar på fantasy.

Det finns (enl. mig åtminstone) ingenting mer stämningsdödande än när spelare vill veta exakta mått på saker och ting.
"Den är stor."
"Hur stor då?"
"Jättestor."
"Jamen..."
Jag kan rita upp en skiss på hur stort nånting är isf, så får de själva göra ögonbedömningen. Men jag vägrar använda mer exakta mått. Och jag är så dålig på gamla mått, det tar tid att konvertera i huvudet osv. Om de vill veta mer ingående så kan jag likna det vid någonting. "Den är nästan lika hög som din stuga i Navidda."

Och tiden är ganska enkel för spelarna att hålla reda på också. Om man startar och det är "morgon" så vet man ungefär hur mycket man kan göra innan det blir "lunchtid". Så genom att ha typ "gryning", "morgon", "middag" kväll osv som tidsenheter så kommer de inte att fråga så mycket dumt. (Framför allt som jag av reflex tittar på klockan varje gång spelarna frågar vilken tid det är. Oavsett om jag har klocka på mig eller inte.)

Problemet är nog egentligen när de vill veta kortare tidsenheter. Och man inte riktigt vet hur man kan översätta 5 min för en bonde. I sådana fall brukar jag likna det vid nått som den RPn kan tänkas göra i sitt yrke. "Du tror att det kommer att ta ungefär lika lång tid som det brukar ta för dig att sadla om en häst." Sen att det brukar sluta med att varken jag eller spelaren vet hur lång tid det tar är ett annat problem.
Stämningen är A och O.

- Zire, som sitter på rollspel.nu en fredagkväll... tragiskt
 

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Jag får börja med att tacka för alla tips om måtten. Mörkrets Furste, jag tar och lånar din lista :gremlaugh:

Det händer ju ibland att man råkar halka bort från den nordiska sagostämningen och jag tycker att det är då man verkligen misslyckas.
Hmm... Riktigt så hårt håller vi inte på den stämningen. Självklart modifieras andra fantasyäventyr för att passa in, men allt för många sagor skulle bara kännas tråkigt.

Dock har jag börjat fundera på hur Riotminds egentligen vill ha sitt Trudvang. Från första början kändes det saga till topp men efter att ha läst Snösaga så har det börjat gå långt mer åt det mörkare hållet. För att inte säga för mycket har Snösaga inte alls samma stil som Vildhjarta eller Vinterskogen. Här är det mörker och död som gäller vilket inte alls passar in med deras tidigare sagostämning. Mitt Osthem har blivit mer vikingastil, fattigom och mörker och något mindre saga.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
allt för många sagor skulle bara kännas tråkigt.
Jo.. och sagostory brukar jag inte köra så noga med, de brukar kunna bli så fånigt förutsägbara. Jag skulle ha skrivit sagomiljö istället, det är mer vad jag menade.

Från första början kändes det saga till topp men efter att ha läst Snösaga så har det börjat gå långt mer åt det mörkare hållet. För att inte säga för mycket har Snösaga inte alls samma stil som Vildhjarta eller Vinterskogen.

Jag har inte Snösaga (än), men det är synd att Riotminds inte tar tillvara på den stil som de har börjat med isf. Jag tycker mig har märkt av den mörkare stilen i deras krönikor också. Jag hoppas de återgår till sagostuket, för jag tror inte att de kommer att klara konkurrensen lika bra om de ger sig in i den vanliga fantasyrollspels strömmen.

- Zire, som är rätt less efter att ha räknat matriser hela förmiddagen...
 

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
det är synd att Riotminds inte tar tillvara på den stil som de har börjat med isf. Jag tycker mig har märkt av den mörkare stilen i deras krönikor också. Jag hoppas de återgår till sagostuket, för jag tror inte att de kommer att klara konkurrensen lika bra om de ger sig in i den vanliga fantasyrollspels strömmen.
Jag tycker faktiskt inte att utvecklingen är så negativ. Snösaga gjorde IMHO Trudvang eller iaf Osthem till en bredare värld. Sagostämningen försvinner inte men lämnar helt enkelt plats åt lite mer variation på äventyren. Det är fortfarande långt kvar till vanliga fantasyvärldar, men jag håller med om att det kan bli farligt om de fortsätter längre än Snösaga.

Den kommande modulen Osthem verkar lite i farozonen med den nya omslagsillustratören istället för Bonners oerhört snygga och stämningsfulla bilder. Dessutom verkar den dra åt asiatiska vibbar också vilket bara gör mig mer orolig.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Det finns (enl. mig åtminstone) ingenting mer stämningsdödande än när spelare vill veta exakta mått på saker och ting.
"Den är stor."
"Hur stor då?"
"Jättestor."
"Jamen..."
Visst ska man inte behöva dra in centimeter men ovanstående beskrivning är faktiskt alldeles för luddig tycker jag. Hur stor är något stort och när övergår stort till jättestort? Det är ett väldigt godtyckligt begrepp och spelarna får svårt att få en klar bild vilket drabbar spelupplevelsen. Om man inte vill använda metersystemet eller de gamla måtten (alnar osv) kan man jämföra med manslängder eller andra jämförelser med vanliga ting för RP:na. Det kan kanske ge bättre känsla och blir lite lättare att föreställa sig. :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det finns (enl. mig åtminstone) ingenting mer stämningsdödande än när spelare vill veta exakta mått på saker och ting."

Det är då man drämmer till med jämförelser.

"Draken är stor som ett fyravåningshus och dess röst mullrar mer än en genom Mötley Crew-konsert!"

"Fläskarongen kommer farande mot er som en Krysstvåtusen över slätten!"

"Fnurklingen är inte större än den där plantan som står i fönstret där borta."

"Aspartamen vänder lojt på sig och frustar i vårsolen, och på något sätt så ser det mysigt ut med en sälliknande varelse stor som en buss som gosar i vårsolen..."

"Greggamojen lyfter långsamt till väders, tung som en fullastad sjuförtisjua..."

Att det jag jämför med finns i nutiden men inte i fantasytiden ser jag inte som ett så stort problem. Spelarna får en uppfattning om hur snabb, stor eller tung varelsen är, och det är viktigare än att enbart tidsenliga begrepp används. Handen på levern, hur många har en aning om hur stort ett typiskt kärntorn på ett slott är, eller hur stor en karrack är. Då drämmer jag hellre till med ett fyravåningshus eller en långtradare - alla vet hur stora de är.
 

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Att det jag jämför med finns i nutiden men inte i fantasytiden ser jag inte som ett så stort problem.
Att dra paralleller utanför spelvärlden tycker jag personligen är otroligt stämningsdödande. Visst, spelarna får en uppfattning om saken utseende men i alla fall jag tycker att det är till ett alltför högt "pris" då man rycks bort bort den tidigare stämningen som rått. Vet inte riktigt om jag kan förklara varför, det fungerar helt enkelt inte i min spelgrupp. När jag spelar rollspel vill jag komma bort från verkligheten så mycket som möjligt, inte ständigt behöva påminnas av den, varken som sl eller spelare.

"Den stora majestätiska salen är... lika stor som två matsalar." Njaeee...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Att dra paralleller utanför spelvärlden tycker jag personligen är otroligt stämningsdödande."

Finns värre. Mått i SI-enheter med två decimaler, till exempel. För det första greppar man aldrig hur stort något är, för det andra är det bara löjligt exakt, och för det tredje är SI-enheter minst lika illa och "fel" som jämförelser med långtradare.

Alternativet är mått som ingen spelare begriper sig på som fot, alnar, valar eller vad man nu kan finna, eller abstrakta skalor som "sketstor" som ingen heller begriper.

Då finner jag det klart mycket mer stämningsfullt att peka på fjärde våningen. "Ser du balkongen där?" - "Jooo..." - "På den höjden är drakens huvud och käften är ungefär lika stor som fönstret. Ska du verkligen anfalla?"
 

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Finns värre. Mått i SI-enheter med två decimaler, till exempel
Det håller jag faktiskt med om :gremlaugh:

Jag brukar ge mina spelare en uppfattning om saken genom att antingen jämföra med något hemskt de tidigare mött i spelvärlden eller en snabb uppskattning i famnar, fot eller något dylikt. Brukar funka alldeles utmärkt faktiskt.
 
Top