Nekromanti Stämmningsmusik?

Belkor

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
99
Location
Östersund
Jag har funderat över det här med stämmningsmusik och undrar nu vad ni tycker om det: :gremconfused: :gremconfused: :gremconfused:
-Ska man ha det?
-varför ska man ha det?
-Vilken musik ska det vara?
-Varför ska man inte ha det?
-Ska man ha olika låtar för tex. strid, skogsvandring, vandring i regnig blåsig bärgsmiljö?

Tackar för utförliga svar :gremlaugh:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
-Ska man ha det?
Nej, det tycker jag inte. Anledningen är att det är svårt att matcha in musiken med hur spelet sedan utvecklar sig. Det blir i så fall mer jobb för spelledaren om han ska sitta och synka en massa musik hela tiden.

I så fall är det betydligt bättre att hitta ett generellt soundtrack som kan få gå lite mer i bakgrunden hela tiden under själva spelsessionen - det kan vara riktigt bra om man hittar "rätt" musik.

Till vår kampanj i Consaber - närmare bestämt det sabriska hovet har det blivit en hel del Medieval Babes och lite Alte Musik (Naxos). Dessa rekommenderas varmt!
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Jag tycker definitivt man ska ha det. Men inte så utstuderat så att SL måste sitta och byta låt för rätt tillfälle. Utan kör lite lågt i bakgrunden bara. Det brukar bli bra ändå. Men ha inte för hög volym på...

Själv kör jag bara soundtracks.
Bra exempel är Sagan om Ringen trilogin. Musiken där e bra.
Sen har du Conan filmerna, också de mycket bra.

/Boridus - Gillar musik till rollspel
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Lättast är ju om SL sitter vid en dator och kan skifta musik ganska fritt om man nu ska ha det då man spelar då man förmodligen vill ha olika musik för olika tillfällen och dessa kan skifta ganska snabbt. Enligt mig passar film- och spelmusik bäst till rollspel, de saknar ofta störande sång och är just gjorda för att förmedla en stämning. Något jag har snubblat över är också användbara ljudeffekter, typ hjärtslag, regn, oväder och dylikt.
 

Greven

Veteran
Joined
24 Mar 2004
Messages
31
jag tycker det är rätt bra med stämmningsmusik. Det funkar rätt bra med en dator så man kan växla mellan olika playlists. annars så kan man ju ha en skiva som står och spelar i bakrunden med musik som passar till lite allt möjligt. Jag har hittat massa medeldidsmusik som verkar rätt bra men jag har dock inte testat de än men den verkar som sagt rätt bra. Ha inte låtar med sång dock de är inge bra.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Jag spelleder aldrig nu för tiden utan att använda musik. Jag låter ofta musiken förmedla scenen som föranleds, ibland får musiken i sig självt stå för stämningen och dess dramatiska bryggor.

Fördelen jag har som jag misstänker kan vara ett problem för vissa är att jag har en smidig laptop-dator som jukebox, och kör MP3-låtar. Datorn kopplas sedan till ett 5.1-system för bättre ljud.

Musiken har jag före varje möte lagt upp i den ordning jag vill använda dem och i äventyren markerar jag när musik skall på/ändras. Dessutom använder jag ofta en cineastisk effekt när jag spelleder, och det är att använda "cut scenes", där olika SLPer eller händelser som rollpersonerna inte känner till gestaltas. Dessa scener får ofta egna teman - speciellt viktigare SLPer (tänk typ hur Lord Vader ofta åtföljs av toner till Imperial March). Min nuvarande Eon-kampanj har ett antal SLPer som agerar utanför rollpersonernas närhet, men deras aktiviteter beskrivs ändå - till spelarna. Nu har jag som tur är såpass duktiga spelare så de kan särskilja på vad deras rollpersoner och vad de själva vet, därför fungerar det.

Just jaktelement fungerar ypperligt med dylikt upplägg - rekommenderas.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ska man ha det? varför ska man ha det?
Ja, det tycker jag absolut att man ska ha !! Det ger en klart skönare stämmning till spelandet, funkar åxå som en "förstärkare" till spealndet.

-Vilken musik ska det vara?
Ooooh, det är nog helt klart en snaksak tycker jag. Men jag föredrar gjärna klassisk musik faktskt. Sedan så finns ju Krilles filmmusiksrecensionsdatabas som jar en hel del i recensionsväg !!

Varför ska man inte ha det?
Skulle vara för att det kansek störde själva spelandet..
Någon bättre abledning komemr jag inte på, fast det är ju ett problem som är lätt åtgärdat.. :gremwink:

Ska man ha olika låtar för tex. strid, skogsvandring, vandring i regnig blåsig bärgsmiljö?
Ja, absolut !!har an tid & ork att göra en sdåan grej så är det ju skitbra tycker jag !! Det, om något, ökare spelstämmningen !!!
 

Mumfie

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
53
Jo visst stämnings musik kan vara bra.
rekomenderar låtarna från sagan om ringen dom äger till sådana här enanemang.

Dock tycker jag det värkar dumt att hålla på att byta låt mitt under spelet det kommer bara göra det segt och avbryta mitt i nåt spännande t.ex en strid.
Låt musiken istället ligga tyst i bakgrunden
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Ska man använda sig av musik i rollspel?

Ja, det tycker jag, ibland i alla fall, det kan tillföra väldigt mycket om man DJ'ar duktigt.

Varför då?

För att musik är så himla bra för att förmedla känslor på ett direkt och osubtilt sätt.

Vilken musik?

Någon som förmedlar rätt känslor (såklart). Här finns några olika skolor. Vissa vill ha musik som har passande, typ medeltida, instrument och så (dogmatikerna), medan vi mer AL Webber-liknande människor tycker all musik går finemang, bara känslorna är rätt. Vill du ha konkreta förslag på musik får du först ge mig lite mer att gå på, dock.

Varför inte?

Tja, ibland passar det inte, ibland hittar man ingen musik som fungerar med stämningen, ibland är tystnaden jävligt sexig.

Olika sorters musik?

Jaförfan. Annars går det ju inte. Man DJ'ar aktivt, cruisar mellan låtarna, slänger på en fet platta, drar ner diskanten, snortar en line eller två... du vet...

Nej, men alltså. Det är viktigt att hitta musik som tillför något. Annars kan det ju kvitta. Att använda musik som faktiskt passar och förbättrar en situation är bra, att spontananvända LotR-soundtracket är bara uselt.

- Lycan
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Ska man ha det?
Personligen tycker jag att det är trevligt med musik i bakgrunden när man spelar rollspel. Den behöver dock inte vara framträdande – huvudsaken att den hjälper till att bygga upp en atmosfär.


Varför ska man ha det?
Det underlättar att bygga upp en atmosfär och kan göra stor, stor skillnad om rätt musik väljs. Likaså kan det bli betydligt mer stämningsfullt om man släcker ned i rummet, har dunkel belysning och så vidare.


Vilken musik skall det vara?
Det beror helt och hållet på vilken typ av spel det är. Det man bör tänka på är att musiken inte skall vara för dynamisk. Alltså den skall inte vara lugn i kanske tio minuter, för att sedan bli väldigt snabb i två minutert för att sedan bli lugn igen och så vidare. Det kan bli väldigt störande när det blir hektisk, pampig jaktmusik när man sitter och pratar på värdshuset och tvärt om.

Man kan försöka hålla sig till klassika instrument om man vill (med lite medeltida känsla) men självklart kan man använda nästan vad som helst.
Allt från filmmusik till metal funkar – beroende på spelstilen och stämningen. Filmmusik som blir allt för kopplad till filmerna kan dock bli störande, exempelvis att använda Star Wars musik när man spelar Eon... det kan liksom bara bli fel.

Mortiis : Detta norska skogstroll passar bra som lugn och mystisk bakgrundsmusik. Den andas en långsam atmosfär och mystik som jag tycker är väldigt stämningsskapande. De senaste skivorna är industi/EBM och passar kanske till Neotech. Kolla in: Crypt of the Wizar, Ånden som Gjorde Opprår", Född till å herske och Keiser av en dimensjon ukjent.

Conan : Filmmusiken till Conan funkar väldigt bra till både action och bakgrundsstämning. Själv är jag rätt så less på den men då har jag hört den hur många gånger som helst under rollspelsmöten. Det är dock den typ av rollspelsmusik som funkar till det mesta och håller länge, länge.

Dataspelsmusik : Musik till dataspel (gärna fantasy/rollspel) är ofta väldigt stämningsfull och har musikpartier anpassat till särskilda scener/banor. Exempelvis musik för mörka tempel, musik för strid och så vidare.


Varför skall man inte ha det?
Om det blir så att Spelledaren koncentrerar sig så mycket på att vara DJ så att han tappar historien eller att han känner att han inte kan improvisera eftersom han inte har rätt typ av musik till scenerna så bör man nog överväga att inte använda bakgrundsmusik.

Skall man ha olika låtar för olika typer av scener?
Det kan man väl ha. I en spelgrupp som jag spelar i (Där Marco är spelledare) har varje huvudskurk sin särskilda melodi. Likaså platser och händelser. Detta hjälper mycket i stämningen. I en annan spelgrupp som jag är med i så sköter spelarna stereon och slår på en skiva som får rulla i bakgrunden – denna byts sällan även om det så är strid eller lugn. Men det fungerar precis lika bra och är lika stämningsfullt, om än kanske inte på samma filmiska sätt.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Något jag har snubblat över är också användbara ljudeffekter, typ hjärtslag, regn, oväder och dylikt.
Har dåliga upplevelser av detta. Musik i all ära men om man skall göra det allt för audiellt kan det bli för pretto. Har varit med om ett spelmöte där spelledaren använde sig mycket av ljudeffekter.

"Ni hör ett skrik" *Skrik a la ljudeffekt*

"Era hjärtan slår snabbare" *Hjärtslag*

"En storm blåser upp" *Ljudet av kraftig vind*

Det blev bara komiskt i slutändan... Och efter ett tag kändes det inte som rollspel längre då inte spelledaren beskrev något utan spelade det istället. Det blev inget lämnat till fantasin (rent audiellt)

Det finns ett äventyr till Ravenloft (Gotisk AD&D värld) som heter A light in the Belfry där man får med en CD skiva med berättarröst och stämningsljud. Rollpersonen väljer typ vilka rum man går in i och Spelledaren spelar upp en spår från CD:n som har med rummet att göra. Det finns även spår för händelser och slumpvis valda ljudeffekter. Det enda spelledandet som spelledaren (hrmm sorry Källarhålans härskare) utför är att sköta striderna... Om man hade haft en dator som hade skött dem så hade man ju sluppit spela :gremsmile:

Nä det äventyret är verkligen dåligt och har förlorat allt vad rollspelskänsla heter...
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Ja det kan det säkerligen vara, likaså ett fallande regn, eller en svag vind som blåser. Huvudsaken är att det är stämningsskapande och lämnar saker åt fantasin. Att man som spelledare inte överdriver det hela...
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Tänkte bara ge en liten positiv vinkling, jag har faktiskt använt ljudeffekter med lite framgång. Speciellt syrsor är mysigt :gremwink:
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jo – jag ville ju inte låta som en annan Pär Lagerkvist och dränka allt i negativitet. Den bästa stämningsfaktor jag har haft var när jag spelledde Vampire i en stuga på landet långt bort i den norrländska skogen. Levande ljus, en öppen brasa, och en väldig storm, med åska och regnoväder utanför skapade en fantasisk stämning.
Det hade dock varit mycket svårare att spela en varm och solig dag på Ashaslätten under dessa förhållanden.
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Älskar stämningsmusik.. Använder det alltid och har under vissa sessioner verkligen fått till det när både musik och spelets förlopp stämmer. Dock så har jag inte tillgång till en dator under spelmöten och därför kan jag inte uföra direkta ljudeffekter. Min spelledare till DoD Chronopia använde till stark effekt en av Koto (gammal Italo disco musik från 80-talet) låtar när en demon kom fram från genom en övergiven brunn.
Jag själv och de spelledare som jag har spelat under brukar ha en "allmän" musik som går hela tiden.
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Vårat rollspelande bygger på musiken. Musiken bestämmer ofta händelseförloppet. Men så kör vi också utan regler och koncentrerar oss på stämningen istället.
 
Top