Nekromanti Stämmingsmusik

Viklas

Veteran
Joined
16 Feb 2005
Messages
5
Location
straxt söder om Stockholm
Hej alla glada rollspelare!

Jag undrar mest om nån har lite sköna tips på stämmningsmusik för rollspelande i en fantasy setting.

Jag letar typ sånt som Nibelhem, inledningen till Finlandia, Beethovens femma osv....

Alla sköna tips mottages varmt

Tack på förhand // viklas
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Verkar som om du först och främst är ute efter klassisk musik. Kolla i så fall upp följande:
- Ralph Vaughan Williams, t ex Sjunde symfonin.
- Gustav Holst, Planeterna
- Bela Bartok, t ex Den sällsamma mandarinen
- Henryk Gorecki, Symphony 3 "Sorrowful Songs"
- Arvo Part, Te Deum
- Karl Orff, Carmina Burana.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Pärt heter han ju. :) [NT]

No Text men det är viktigt med prickar!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Givet

Jag skulle ju ändå bara komma med tips om sånt som inte riktigt passar in (Wolgemut som jag precis just i eftermiddag hört för första gången själv t.ex.) eller sånt som finns i den där rackarns databasen som Conan-soundtracken t.ex.

Skulle väl vara om jag tipsade om Danzigs Black Aria då...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Just den här frågan har en viss tendens att dyka upp lite då och då. Vet att jag vid något tillfälle gav en lång lista på bland annat riktig medeltidsmusik, men orkar verkligen inte leta upp den just nu. Matlagningen kallar...

hmm, man borde nog egentligen sätta samman en megablaffig lista från alla förslag som getts genom tiderna.

/Ulfgeir
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag sekonderar Targons rekommendationer och lägger till lite annat för att rättfärdiga inlägget:

-Mer av Sibelius än Finlandia: de tre första symfonierna innehåller en massa i samma energiskt bomastiska stil.

-Mer av Beethoven: 3:e symfonin ("Eroican"), 7:e symfonin, 9:e symfonin.

-Franz Liszt: symfoniska dikter (kan uppträda separat under namnen Tasso, Les Préludes, Mazeppa och Prometheus).

-Anton Dvorák (skall vara upppochnervänt hus över r, men jag var för lat för att fixa det): 7:e symfonin, 9:e symfonin ("Nya Världen").

-Hector Berlioz: Symphonie Fantastique

-Felix Mendelssohn Bartholdy: 3:e symfonin ("Skotska"), 4:e symfonin ("Italienska"), "Hebriderna"

-Modest Mussorgsky: "Tavlor på en utställning"

-Nikolaj Rimskij-Korsakov: "Scheherazade"

-Sergei Prokofiev: "Kärleken till de tre apelsinerna", "Löjtnant Kijé"

-Benjamin Britten: Gloriana, Peter Grimes, Sinfonia da Requiem.

Det mesta av det här är lite av greatest-hits-typen och brukar vara lätt att skaffa på billiga Naxos-skivor och liknande i de klassiska avdelningarnas reabingar.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Givet

Och vad är det för fel på Wolgemut då?
Bortsett då från att de har en viss tendens att vara väldans högljudda när de spelar live...

/Ulfgeir
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Stämningsmusik till filmer och dataspel i fantasygenren kan fungera. Ibland funkar dock musiken inte alls...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Alltså...

De är ju skitläckra och bra och så... men de låter inte direkt som Sibelius Finlandia eller annan lite "maffig filmmusik" vilket verkade vara vad som beställdes ungefär. Men duger Wolgemut så ska han ju genast ta och kolla in Hedningarna, Garmarna, Gjallarhorn, Väsen etc. också. Sånt som jag spisat de senaste dagarna alltså... :gremsmile:
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Mer om Arvo Pärt

Sitter just och lyssnar till Pärts Symfoni nr 3. Funkar nog schysst till rollis. Kolla upp saken, vet ja.
 
Top