Nekromanti Ställa in skärm - hjälp!

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Köpte precis en platt bildskärm till datorn (Hyundai L90D 19") så jag kan skänka den gamla tjockburken till Röda Korset eller nåt.

Det vita är dock inte riktigt vitt utan lite för gult. Jag är inte så hemma på skärminställning så jag skulle vilja ha lite tips på hur man får det vita vitare.

Skärmen är VGA-ansluten (har ingen DVI-kabel än) om det nu är till någon ledning.

Dewil
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Det vita är dock inte riktigt vitt utan lite för gult. Jag är inte så hemma på skärminställning så jag skulle vilja ha lite tips på hur man får det vita vitare.
På vissa skärmar kan man ställa in det via den vanliga menyn, men på de flesta måste man öppna dem och i bästa fall justera trimpotentiometrarna på kretskortet, i värsta fall fokusringarna på bildröret.

Eftersom du ställer frågan så rekommenderar jag att om du inte kommer åt det via de vanliga inställningarna så gör du klokast i att låta bli. Det är lätt att åka på otäcka smällar om man inte vet vad man gör inne i en monitor.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
På vissa skärmar kan man ställa in det via den vanliga menyn, men på de flesta måste man öppna dem och i bästa fall justera trimpotentiometrarna på kretskortet, i värsta fall fokusringarna på bildröret.

Eftersom du ställer frågan så rekommenderar jag att om du inte kommer åt det via de vanliga inställningarna så gör du klokast i att låta bli. Det är lätt att åka på otäcka smällar om man inte vet vad man gör inne i en monitor.
Fast det här är ju ingen katodstrålerörskärm utan en flytkristallskärm. De har inga bildrörsfokusringar.

Jag tänker dock inte skruva isär den utan nöjer mig med att använda de vanliga inställningsmöjligheterna.

Dewil
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,507
Location
Helsingborg
Har du ett nvidia-kort så kan du pilla i inställningarna. Dessa finner du om du gör detta:

<div style="margin-left:1em">Högerklicka på skrivbordet, välj egenskaper.
"Egenskaper för Bildskärm" visas
Klicka på fliken Inställningar.och sedan på knappen Avancerat.
"Egenskaper för [monitornamnet]" visas
Klicka på fliken som har en ikon (samma namn som grafikkortet).
Det kommer att komma fram ytterligare en meny med vit bakgrund.
Klicka på Färgkorrigering.</div>
Här får du pilla lite, men jag föreslår att du drar ner det gröna och röda en aning.

/Han som absolut inte har någon aning om det fungerar, men det är ett tips i alla fall
 
Top