Nekromanti Städer

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Det rollspel som jag nu under ganska lång tid mojsat med börjar bli något nu(tycker jag)men nu när jag börjar koncentrera mig lite med beskrivning av olika städer och sånt, men då slår mig en tanke, vad är egentligen intresant?? jag menar, jag kan ju skriva en hel väldig massa information om varje del av världen, men skulle allt då läsas och andvändas?? kommer jag att tröttna på dessa beskrivningar och sedan låta dem bli kortare och kortare hela tiden?? skulle delar av världen kännas överarbetad??

Om man skall fatta sig kort, vad är viktigt att beskriva i tex en stad?? och vad är jätte oviktigt??

Och nu när man ändå är inne på ämmnet, hur många folk/raser kan man ha med utan att det blir rörigt??

Borde man göra slps av alla "mäktiga" människor(eller många av dem...)??

/King Kromm
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Viktigt: -Namn på staden
-Styre
-Viktiga platser
-Viktiga händelser
-Kända personer
-Mentalitet
-Folkmängd

Oviktigt: -Färgen på taken
-Hur man gör ost
-Varför solen går upp på morgonen.
-Att 6 gånger 9 är 42...

De vanliga raserna är inge problem. Människa, dvärg, alv, orch och goblin.

De som är viktiga för äventyret är ju bra om de är slp.

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Men raser och folk har jag redan en hel massa, Dirganeér, Troll, Orcer, Halvlängsmän, Massa olika människo släkten, några alvsläkten, ett par dvärg släkten och ett par som just nu saknar namn...

Men blir det för många??

/King Kromm
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Titta på Eon. Där finns det många olika raser men det gör ju inte spelat sämre...

Jag tycker om mångfald. När man kan välja det som passar en själv.

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Börja med att kort beskriva stadens allra viktigaste aspekter. Skriv helt enkelt en kort lista, se följande exempel:

1) Staden är en kontrakterad fristad som tidigare tillhörde Imperiet.
2) Leds av en adelsfamilj som är ättlingar till de som en gång lät invadera staden.
3) Inga brott som begåtts utanför staden räknas innanför stadens murar.
4) Staden är havets allra viktigaste handelsstad.
5) Alla brott som begås innanför stadens murar straffas med döden, oavsett deras magnitud.

Detta är den korta mallen för en av städerna i mitt egna rollspel (Bel Hazad) och beskriver mycket kortfattat de allra viktigaste aspekterna av den staden. Om du sedan vill detaljera historia, religiösa konflikter, kriminella organisationer och annat smått och gått bör du göra det allt eftersom du skrivit liknande mallar för övriga världen, annars riskerar världen att inte hänga samman.

Med andra ord: Börja med att skriva enkla mallar och stolpar för de viktiga punkterna, fyll sedan i det du själv anser viktigt men se till att det håller sig innanför den tidigare mallen. Samma sak gäller nationer, skillnaden är att det blir mycket mer att hålla reda på.

(PS. Detta är bara mitt egna tillvägagångssätt - inte "the divine way".)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
<I>"Titta på Eon. Där finns det många olika raser men det gör ju inte spelat sämre..."</I>

Det finns inte mycket som kan göra EON sämre än det redan är.

F'låt, bara tvungen :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Raserna ska användas för att skapa mångfald eller för att de har enskilda syften; personligen tycker jag inte om spel där raserna finns för rasernas skull eller "för att i fantasy ska det finnas alver".

I slutändan brukar det dock oftast fungera eftersom man oftast får det man förväntar sig.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det finns inte mycket som kan göra EON sämre än det redan är.

Eon är bra. Bara för att du inte tycker det är det ett bra exempel för det jag försökte få fram.

F'låt, bara tvungen :gremsmile:

Nej, jag förlåter dig inte. Nej, du var inte tvungen. Grr...

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Vill du prompt ha ett exempel så ta ett lite mer radikalt exempel; säg Planescape eller något liknande exempelvis.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
5) Alla brott som begås innanför stadens murar straffas med döden, oavsett deras magnitud.

M.a.o är det lika hemskt att spotta på gatan som att döda hälften av stadens befolkning?
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Planescape Tsk,,.,

Det är en skum värld om nått...

Över 50% av alla innvånare är prostitureade flickor...
Skumt säger jag bara...


/Umi Ryozaki
Gambate kudasai!
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Planescape [OT]

"Det är en skum värld om nått..."
Ja, det stämmer, men...
"Över 50% av alla innvånare är prostitureade flickor..."
...det här stämmer inte. Vars har du fått det ifrån?

Har du helt enkelt spelat dataspelet för mycket eller? =)

//Slask

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Att ge staden en personlighet

Varför vill du skapa en stad? Det är den första frågan jag brukar ställa mig. Vad har dne här staden för syfte?

Är det en huvudstad? En samlingsplats för jägarna i skogen omkring den? En stad som vuxit upp för att bilda motpol till den där andra staden på andra sidan landet?
Vet du väl varför staden grundades och byggdes vet du en hel det om dess befolkning och mentalitet.

Det du mest av allt vill undvika (eller i alla fall det JAG mest av allt vill undvika) är att du får en samling identiska städer utan några större inre skillnader gjorda efter stadsmall 1A.

Tänk på staden som en levande organism, där all delar måste hänga ihop. Allting större som har hänt och byggts i staden har påverkat den.

Det viktiga när man skapar en stad är att ha en bra överblick över staden. Arkitektur, stämning, huvudförsörjning, historia.

Sådant som jag kan tycka är totalt onödigt i ett indelande skede är detaljerade kartor över staden ytterområden, ingående beskrivning av försvarsverken, exakt vilket metod bagarna använder för att skapa det berömda stadsbrödet osv. Låt allt det detaljerade växa fram vartefter.

En sak som kan ge staden mer liv när du spelar i den till en början är om du gjort vissa nyckelpersoner som är möjliga att stöta på i staden. Då menar jag inte främst borgmästare och högt uppsatta, utan tiggaren Elog vid stadsporten, danserskan Hinea på Gorms värdhus eller köpmannen Frode som man träffar på handelstorget. De där små, oviktiga karaktärerna skapar en känsla av genomtänkt äkthet, och ger staden några ansikten.

Lycka till!

Vavva - som inte alltid lever som hon lär
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Men raser och folk har jag redan en hel massa,</I> //
<I>Men blir det för många??</I>

Beror ju helt på vilken <I>sorts</I> miljö man vill ha; eftersträvar man högfantasy med kosmopolitisk känsla så brukar det passa utmärkt att ha en etnisk kompott. Då bör det helst vara en (för spelvärlden) <I>stor</I> stad med internationell el dyl handel och resetrafik också, förstås.

--
Åke
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Gör bara de städer som känns viktiga. Låt de vara en mall för andra städer.

Ekonomi/Administration/Juridik:
Handelsvaror, tull, smuggling, skatt på ägor.
Olika straff för olika stånd? Samma straff för olika brott? Finns fängelse och hur fungerar det?

Folkmängd:
Hur stor % det är av varje ras.

Viktiga händelser:
Både historiskt och vad som sker under året.

Färgen på taken:
Kanske oviktigt men hur husen ser ut kan vara viktigt. I Krilloan ser t.ex. husen olika ut i olika stadsdelar.

"<EM>Vad har dne här staden för syfte?</EM>"
Andra förslag: Mötesplats för handlare, befästning som folk byggt sina hus runtom, vadställe.

/[color:green]Han</font color=green> som annars tyckte Vavva hade de bästa råden
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
"Gör bara de städer som känns viktiga. Låt de vara en mall för andra städer."

Men är inte alla städer viktiga?? Jag tycker att alla större städer borde få en egen personlighet, men man kanske inte behöver skriva lika mycket om alla städer, eftersom olika städer kanske e olika viktiga, men alla borde få en beskrivning, annars skulle det inte kännas "färdigt"...

"Folkmängd:
Hur stor % det är av varje ras."

Vet man det?? visst kan det ju vara kul att veta att det finns ganska många alver, men att huvudelen är människor, men att det står
Befolkning: människor75% Alver 24% Övrigt 1%
Det känns bara tråkigt....


/King Kromm, som e glad över alla ide+er som just nu börjar flyta i hans huvud
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Några jätte städer ala Chronopia hade jag inte tänkt mig.... men jag hade inte heller tänkt mig att alla raser skulle ha kontakt med varandra, eftersom vissa raser kanske bara finns i en liten del av en världsdel, Har också funderat på en grej(som kanske inte funkar om man spelar spelet för mycket)som gör att beroende på varifrån man kommer så vet man bara si och så mycket om olika saker, hade faktiskt tänkt att lägga ned en stor del på detta kapitel och göra en del för varje litet folk, kanske flera delar till de större och kanske till och med ta med så många varianter så att beroende på vilket "yrke" man väljer så får man läsa den och de styckena, så att även om det finns jättemånga raser så känner rollpersonen troligtvis inte till mer än några få av dem, kanske har han hört sagor om andra, men de vet han ju inte att de finns...

/King Kromm
 
Top