Nekromanti Städer

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Re: Städer

Ram said:
Poängen för vem? Jag skulle bli aslack om jag köpte en tidning som marknadsfördes med "Så kan du använda städer i ditt rollspel" och större delen av artikeln togs upp av Blobbville, staden med levande snorlobbor i skämtspelet Blobblife. Jag är inte intresserad av att öka min bredd (åtminstone inte primärt), jag vill ha något jag kan använda i de spel jag spelar i dag.

(Haragada är inte Blobblife)
Hmm, det har väl inte någon efterlyst heller? Det verkar vara en rätt konstig problemställning.

En gång i tiden läste jag en rollspelstidning som var helt enastående, den hette Arcane. Den tidningen gavs inte ut av något rollspelsföretag utan var obunden och ändå kunde de ha riktigt intressanta artiklar i vart enda nummer.

Artiklarna var systemlösa och på slutet eller i en liten inforuta hade de tips om spel som var intressanta i sammanhanget. Och där kunde de ha med rätt underliga OOP-prylar ibland om jag inte minns fel. Var det relevant så var det, oavsett om många faktiskt spelade det spelet.

Hur skulle du se på ett sådant upplägg av en tidning? Dvs, nej, den har inga artiklar till Mutant och DoD (som vi för exemplets skull säger att du spelar), men det finns en artikel om ett övergivet underjordiskt komplex som du till 90% kan lyfta rakt in i din Mutantkampanj, men det står inte uttryckligen vilken zon den står att finna i. Dessutom är det en artikel om ett mystiskt arabliknande resenärsfolk, komplett med äventyrsuppslag, men de har inga stats för DoD.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Re: Städer

Det kan säkert ligga en del i det. Lätt att bli sur vid datorn.

Men om jag ska säga något om forumdiskussioner i allmänhet och det här forumet i synnerhet så är det ju många som gärna skriver långa inlägg där de är kritiska mot sådant andra gjort - fine. Samtidigt åstadkommer samma kritiska personer ofta ganska lite själva när de väl kommer till skott. Jag säger inte att det gäller dig, jag vet inte vad du har skrivit, men jag har ännu inte sett något svenskt indiespel som riktigt håller vad gäller språk, grafiskt utförande och spelidé. Detsamma kan man även säga om flera mer etablerade spel.

Men att skriva många och kaxiga foruminlägg (återigen mer generellt syftande på detta och andra forum) är inte alls som sak som att sitta och slita med ett långt material och faktiskt gå hela vägen och bli färdig. Och dessutom få det bra. Jag tycker alltså att klagomål förpliktigar.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Städer

Bengt Petter said:
Men att skriva många och kaxiga foruminlägg (återigen mer generellt syftande på detta och andra forum) är inte alls som sak som att sitta och slita med ett långt material och faktiskt gå hela vägen och bli färdig. Och dessutom få det bra. Jag tycker alltså att klagomål förpliktigar.
Ursäkta om jag lägger mig i, men är inte det där bara ett annat sätt att säga »men gör det bättre själv då«? (Som jag personligen tycker är ett utomordentligt dåligt sätt att bemöta kritik.)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Re: Städer

krank said:
Jag har hela tiden snackat omnämnande. Det räcker med "och dessutom finns X, ett indiespel som handlar om Y i Z".
Ok, då är vi överens.

krank said:
Hur menar du, "förkovra"? Använder du ordet på annat sätt än jag gör, eller är det jag som är för korkad för att greppa din meningsuppbyggnad?
Nope, det korkade sitter på andra änden av snodden. Jag menade fördjupa.

krank said:
Nu sitter du bara och bygger halmdockor, vänligen sluta med det. Den enda procentsats jag öht angett har varit "90%" för "vanlig material" och sedan enstaka textstycken, möjligen, för indiespel. Att jag skulle snacka om "större delen" är något du bara hittat på.


Sedan är det rena dumheterna att ens antyda att saker inte skulle gå att överföra mellan spel. Läser jag förslag på saker man kan använda i städer i Chronopia så går dessa oftast ganska lätt att överföra till vilken annan stad som helst.


Så, ha du dina halmdockor i fred.
Mja-a. Jag har väl inte lagt ord i din mun väl? Det som jag konstaterade var bara att om det var så att större delen av en artikel handlade om någonting som jag inte tyckte var relevant utifrån min syn på vad tidningen skulle handla om så skulle jag bli sur. Jag har inte menat att du skulle hävda motsatsen.

Att det andra är dålig humor må vara sant, men några halmdockor har jag inte varit ute efter att konstruera. Jag hade tolkat det som du sade som att alla spel skulle få lika stor vikt för en artikel av den här typen medan jag tycker att vikten skall ligga i huvudsak på de spel som flera spelar. Nu har du förklarat att du talade om att omnämna, kanske inte direkt använda, och därmed är vi överens. Jag kan blåsa omkull dockorna själv. :gremsmile:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Re: Städer

Wilper said:
Hmm, det har väl inte någon efterlyst heller? Det verkar vara en rätt konstig problemställning.
Stämmer, jag missuppfattade krank. Se svar till honom.

Wilper said:
Artiklarna var systemlösa och på slutet eller i en liten inforuta hade de tips om spel som var intressanta i sammanhanget. Och där kunde de ha med rätt underliga OOP-prylar ibland om jag inte minns fel. Var det relevant så var det, oavsett om många faktiskt spelade det spelet.

Hur skulle du se på ett sådant upplägg av en tidning? Dvs, nej, den har inga artiklar till Mutant och DoD (som vi för exemplets skull säger att du spelar), men det finns en artikel om ett övergivet underjordiskt komplex som du till 90% kan lyfta rakt in i din Mutantkampanj, men det står inte uttryckligen vilken zon den står att finna i. Dessutom är det en artikel om ett mystiskt arabliknande resenärsfolk, komplett med äventyrsuppslag, men de har inga stats för DoD.
Det är utmärkt förståss. Det enda jag tjafsade (för det var det jag gjorde) om var att om man skulle vikta mot system så skulle man vikta mot de system som används mer.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Ohållbara spelideer i indiespel.

Bengt Petter said:
Jag säger inte att det gäller dig, jag vet inte vad du har skrivit, men jag har ännu inte sett något svenskt indiespel som riktigt håller vad gäller språk, grafiskt utförande och spelidé. Detsamma kan man även säga om flera mer etablerade spel.
Öh? Nu blir jag enormt nyfiken. Du får jättegärna utveckla dina resonemang kring ohållbara spelideer i rollspel i allmänhet och indiespel i synnerhet.

Jag har inget att säga vad gäller språk och grafiskt utförande. Jämför hur många personer och roller som varit delaktiga i produktionen av ett slumpmässigt valt "stort" rollspel med ett "litet". Att de små spelen generellt kan ses hålla en lägre nivå på de fronterna kan jag nog hålla med om, och jag ser orsakerna till det. För min del är det inget hinder, eftersom jag spelar speliden, inte den fysiska boken. Är boken så begriplig att jag förstår hur spelet fungerar och så vettig i utförandet att jag orkar igenom den så är det fullt tillräckligt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Ohållbara spelideer i indiespel.

Wilper said:
Jag har inget att säga vad gäller språk och grafiskt utförande. Jämför hur många personer och roller som varit delaktiga i produktionen av ett slumpmässigt valt "stort" rollspel med ett "litet". Att de små spelen generellt kan ses hålla en lägre nivå på de fronterna kan jag nog hålla med om, och jag ser orsakerna till det.
Det har däremot (föga förvånande) jag. Jag tror inte det finns något indiespel som är lika dåligt skrivet som Riotminds grejer, rent språkligt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Re: Ohållbara spelideer i indiespel.

Haha! Nå, språkligheter är oftast inte något jag tänker på när jag läser om det inte är rent fruktansvärt illa skrivet. Faktum är att det enda spel i min meterlånga samling som jag har problem med språket i är Burning Wheel, och det är nog inte för att det är dåligt utan bara för att det är disponerat på ett sätt som inte jag inte kan ta till mig. Det enda spelet i samlingen med ett språk som i sig har engagerat mig är Terone.

Jag drog kanske lite för snabba slutsatser där om hur komplex grafisk formgivning korrelerar till gedigen genomgång av språket.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Städer

Samtidigt åstadkommer samma kritiska personer ofta ganska lite själva när de väl kommer till skott. Jag säger inte att det gäller dig
Det du skrivit gäller absolut mig. Om man skall behöva visa att man kunnat göra något själv innan man får komma med kritik och respons på andras jobb, så skall jag helt klart bara knipa igen.

Men om jag tillåts komma med respons så skulle jag vilja säga att man får ta kritik lite med en nypa salt. Jag har bara skrivit en enda artikel i en rollspelstidning - en artikel om GNS-triangeln - och när det numret recenserades i ett fanzin (Runan) så menade skribenten att artikeln inte var så bra eftersom jag hade missat att ta med friform. Liksom, om jag skulle bemöta den kritiken så skulle jag inte bli arg eller ta det personligt, utan jag skulle bara i all välmening påpeka att "ja, om jag hade haft mer plats så hade jag gärna nämnt något om vanliga spelstilar som inte riktigt har med GNS att göra, såsom Friform, Culture Gaming, Old School Dungeoncrawl, Storytelling osv, men att utrymmet var begränsat och jag valde att fokusera på rollspelstriangeln eftersom den då erbjöd ett nytt perspektiv, medan Friform var något gammalt som många redan kände till och därför inte behövde läsa om i Sverok."

Man får ta kritik med en nypa salt, helt enkelt, och bemöta den genom att förklara varför man gjorde de val som man gjort. Även om man förstås innerst inne tycker att de är helt fakking stupid som påpekar sådana korkade saker och totalt missförstår hela grejen med ens artikel.

Men som sagt, om du inte tycker att jag skrivit tillräckligt mycket för att kunna veta vad jag talar om, så respekterar jag din åsikt. Jag kan mycket väl föreställa mig att man måste ha skrivit mer än vad jag har gjort för att riktigt kunna veta hur det förhåller sig.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Re: Städer

Min åsikt är att Dimfrost får ha sin åsikt. I citatet säger han inte att det var fel att inte ta med Haragda, utan bara att han tycker det var tråkigt.

Annars håller jag med BP. Ohållbart att förväntas ha full koll på varenda litet obskyrt hemmasnicke.

Tips till Haragda-fansen: nästa gång nåt sådant här händer, vänd er då till BP med en positiv grundsyn: "noterade du skrev en artikel om XXX. Vårt rollspel YYY handlar väldigt mycket om XXX. Nästa gång du skriver om XXX, skulle du kunna ta med oss då? Vänligen, Zapp"

Att bitcha hjälper sällan. Varför ska BPs dag försuras när han spenderar mycket tid på att hålla liv i hobbyn?

Perspektiv, pipel, perspektiv!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
Re: Städer

Nu hade ju Bengt Petter koll på Haragada och gjorde ett val att inte ta med det. Det är en helt annan sak.

Sedan har jag inte läst artikeln så jag har ingen som helst notering på artikeln i sig. Jag kan förstå båda sidors argument.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Re: Städer

Endyamon said:
Nu hade ju Bengt Petter koll på Haragada och gjorde ett val att inte ta med det. Det är en helt annan sak.
Jag vill förtydliga att detta inte var ett kvalitativt övervägande över huvud taget. Anledningen var mycket enkel: jag upplevde utrymmet för mindre spel som begränsat. För mig var det viktigt att spelen med stora fanbaser verkligen fick synas. Faktiskt tycker jag att de mindre spelen ändå fick gott om plats, för mycket kan säkert någon hävda.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
Re: Städer

Jag tycker det är jättebra att du motiverar ditt val, för det ger oss förståelse för hur du resonerat och gått tillväga. Sen får ju alla andra tycka si eller så om det (förutom jag då, som inte läst artikeln).
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Re: Städer

krank said:
Små spel blir större av att en bredare läskrets hör talas om dem. DoD och Mutant och så vidare är redan stora - då borde man kunna ge de mindre lite extra skjutas genom att skriva något om dem som hastigast.
Fenix handlar inte om att göra små spel stora. Fenix är den tidning som läsarna betalar för. Dvs vill läsarna se material till Spel X, som redan är stort och populärt, så ska Fenix innehålla mer material till Spel X. Om Fenix inte säljer så läggs tidningen ned.

Jag tycker att det är bra att Fenix recenserar smala indiespel och att det då och då finns sidor över för artiklar till indiespel men det är inte Fenix uppgift att sprida indiespel till en bredare publik.

Jag tror att det finns två krux med indiespelen som på något sätt måste övervinnas. Den typen av smala print on demand-publikationer är fortfarande ganska ny och jag tror att medelsnittsfenixläsaren är ganska oinsatt och ointresserad. Hur skapar man ett läsarintresse kring ett rollspel som inte finns att köpa i vanliga spelbutiker? Skulle det kanske gå att publicera en (spelbar) lightversion av ett indierollspel i Fenix? Det andra kruxet är [min gissning] att på tok för få indiespelare köper och läser Fenix. Det är kanske ett större problem.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Städer

Jag tror att det finns två krux med indiespelen som på något sätt måste övervinnas. Den typen av smala print on demand-publikationer är fortfarande ganska ny och jag tror att medelsnittsfenixläsaren är ganska oinsatt och ointresserad. Hur skapar man ett läsarintresse kring ett rollspel som inte finns att köpa i vanliga spelbutiker? Skulle det kanske gå att publicera en (spelbar) lightversion av ett indierollspel i Fenix? Det andra kruxet är [min gissning] att på tok för få indiespelare köper och läser Fenix. Det är kanske ett större problem.
Jag förtsår vad du menar och håller med dig delvis.

Jag skulle vilja säga att samma sak gäller för gamla out-of-print produkter. Visst, du kan hitta Kandra- och Trakorien-boken på Tradera eller Blocket men snälla, kan vi inte sluta nostalgitrippa snart. Hela Ereb Altor är en råkass setting. Ett lapptäcke ogenomtänkta länder skapat av lika många författare och blandning av stenålder och 1500-tal. Jag, och många andra, har haft roligt med Ereb, men jag tror att det är dags att släppa taget. Det samma gäller för Fenix, tycker jag. Fokusera på nya och aktiva spel, var sig det är storsäljare eller små sydtyska indielir. Det tycker jag.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: Städer

Hur skapar man ett läsarintresse kring ett rollspel som inte finns att köpa i vanliga spelbutiker?
Just "finns inte att köpa i butik" känns som ett ganska svagt argument när det gäller rollspel. Jag bor i Linköping. Det är Sveriges fjärde största stad (eller möjligen femte). Tror du att det finns någon butik här där jag kan köpa ett exemplar av Drakar och demoner eller Eon? Vad gäller tillgänglighet ligger alla rollspel någonstans på skalan "liten" till "jätteliten".

/tobias
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Re: Städer

P Lex said:
Fenix handlar inte om att göra små spel stora. Fenix är den tidning som läsarna betalar för.
Det där är ett argument som bara funkar om man utgår från att målet med allting är att blidka läsare/tjäna pengar. Jag föredrar kulturproducenter som istället är lite smarta och försöker vidga sina konsumenters vyer en smula.

Fenix säljer helt tydligt trots att man har med indiespel. Detta trots att min misstanke är att just inkluderandet av indiespel knappast pressar upp upplagan så värst mycket. Man skulle vinna mer på att ha fler DoD-dungeons och WoW-guider.

Tack och lov finns det fortfarande tidningar som inte 100% viker sig för sin läsarkrets mer eller mindre intressanta och/eller intelligenta åsikter om innehållet.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Re: Städer

Fenix handlar inte om att göra små spel stora. Fenix är den tidning som läsarna betalar för.
Fenix är väl främst den tdining som Tove och Anders vill göra. :gremwink: Man kör ett sådant projekt bara så länge det är kul.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Re: Städer

Ja, jag är också helt övertygad om att Anders och Tove har ett huvudsyfte med Fenix: det gör en speltidning för att de gillar spel. Att det ena eller andra spelet behandlas i tidningen tror jag ofta beror på vilken typ av material som finns tillgängligt. Det finns åtskilliga sidor att fylla under ett år. Och alla spelföretag har som alla vet inte resurser nog för att vara med i varje nummer.

Sen är det förstås också så att Gillbrings inte är skyldiga att skriva om något specifikt spel över huvud taget. Det är deras tidning, inte någon organisations. Men som jag har uppfattat dem är de säkert öppna för förslag. En bilaga med ett indiespel i ett nummer tror jag säkert att de kan tänka sig, men det är inget jag VET.

Samtidigt är jag övertygad om att en tidning som drar in pengar genom att finnas i Pressbyrån måste ha som huvudinriktning att bevaka spel som tusentals är intresserade av. Annars går tidningen under. Det är en ekonomisk realitet som jag tror att en del glömmer.
 
Top