Nekromanti Städer

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Städer

Dimfrost said:
För övrigt var det trist att intervjuerna i Fenix nämnde en bunt äventyr och skribenter som bara vagt hade med städer att göra, samtidigt som de utelämnade det enda svenska spelet som helt fokuserar på en stad: Haragada.
Nu är ju inte Fenix en indiespelstidning utan en tidning som säljs i Pressbyrån och vänder sig till en bred publik. Därför valde jag att inte ta med ert spel, även om jag personligen tyckte att det var intressant. Man ska inte glömma att det stora flertalet nog är mest intresserade av Kandra och städerna till Mutant. Att det var skribenter som bara vagt hade med städer att göra köper jag inte alls. Många Mutant-supplement är rena stadsmoduler och även Western, Noir och Götterdämmerung har en tydlig urban anknytning. Nä, lite mer kött på benen får du ha om du ska påstå nåt sånt.

/Petter, avskyr obefogad kritik
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Städer

Nu är ju inte Fenix en indiespelstidning utan en tidning som säljs i Pressbyrån och vänder sig till en bred publik.
Jag tycker att Haragada skulle ha varit med i artikeln.

Jag tycker det är fel att utesluta ett spel för att det har en relativt liten upplaga eller att spelets regelsystem skiljer sig från de traditionella, stora svenska rollspelen. Bara för att Fenix vänder sig till en bred publik betyder väl inte det att dom som köper tidning vill läsa om stadsmoduler som varit out-of-print sedan tidigt 90-tal?

Om jag skulle göra en likande artikel men kanske med fokus på säg magimoduler, så skulle jag selektera utifrån vilka spel som tillverkas och utvecklas. Inte nostalgitrippa på Magiboxen till EDoD.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Re: Städer

Andy said:
Jag tycker att Haragada skulle ha varit med i artikeln.

Jag tycker det är fel att utesluta ett spel för att det har en relativt liten upplaga eller att spelets regelsystem skiljer sig från de traditionella, stora svenska rollspelen. Bara för att Fenix vänder sig till en bred publik betyder väl inte det att dom som köper tidning vill läsa om stadsmoduler som varit out-of-print sedan tidigt 90-tal?
Och jag är kluven. Haragada är ännu inte ens en parantes i rollspelshistorien och har sålt hur mycket? 200 ex? Därtill är det ur spelsystemsynpunkt ett ganska tunnt spel.

Men samtidigt så är kaleidoskop-gänget aktiva både på konvent och i marknadsföring och det lilla jag har hunnit läsa i Haragada så är det mycket bra och intressant.

Men var går gränsen för vad man skall fokusera på och ej? Jag vet inte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Re: Städer

Ram said:
Men var går gränsen för vad man skall fokusera på och ej? Jag vet inte.
Spontant känner jag att man som svensk skribent på rollspelsfronten egentligen borde försöka få med, åtminstone på ett hörn, svenska indiespel när de finns. Liksom, man behöver inte skriva hela artiklar om Supergänget eller om Haragada, men kunde det inte finnas en poäng i att åtminstone låta dem vara med på ett litet hörn? Liksom, låt 90% av artikeln handla om städer i "stora" spel, och smyg sedan in ett omnämnande av Haragada.

Små spel blir större av att en bredare läskrets hör talas om dem. DoD och Mutant och så vidare är redan stora - då borde man kunna ge de mindre lite extra skjutas genom att skriva något om dem som hastigast.

//Krank, som åtminstone tänker unna sig att skicka in recensionsexemplar av Evolutionens Barn till Fenix, utifall nån skulle känna sig manad att recensera
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Städer

Spontant känner jag att man som svensk skribent på rollspelsfronten egentligen borde försöka få med, åtminstone på ett hörn, svenska indiespel när de finns. Liksom, man behöver inte skriva hela artiklar om Supergänget eller om Haragada, men kunde det inte finnas en poäng i att åtminstone låta dem vara med på ett litet hörn? Liksom, låt 90% av artikeln handla om städer i "stora" spel, och smyg sedan in ett omnämnande av Haragada.

Små spel blir större av att en bredare läskrets hör talas om dem. DoD och Mutant och så vidare är redan stora - då borde man kunna ge de mindre lite extra skjutas genom att skriva något om dem som hastigast.
Jag håller med dig helt och hållet.

Blanda etablerade storsäljare (även sådana som var stora, typ 1987) med de "små" nykomlingar som finns. Alla publicitet är bra publicitet. Om folk kan få upp ögon för, till exempel Kaleidoskop, så kan de kanske bli en aktör som i framtiden levererar etablerade storsäljare med högt nostalgi värde.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Städer

Bengt Petter said:
Dimfrost said:
För övrigt var det trist att intervjuerna i Fenix nämnde en bunt äventyr och skribenter som bara vagt hade med städer att göra, samtidigt som de utelämnade det enda svenska spelet som helt fokuserar på en stad: Haragada.
Nu är ju inte Fenix en indiespelstidning utan en tidning som säljs i Pressbyrån och vänder sig till en bred publik. Därför valde jag att inte ta med ert spel, även om jag personligen tyckte att det var intressant. Man ska inte glömma att det stora flertalet nog är mest intresserade av Kandra och städerna till Mutant. Att det var skribenter som bara vagt hade med städer att göra köper jag inte alls. Många Mutant-supplement är rena stadsmoduler och även Western, Noir och Götterdämmerung har en tydlig urban anknytning. Nä, lite mer kött på benen får du ha om du ska påstå nåt sånt.

/Petter, avskyr obefogad kritik
Här kommer ett lass med kött. Naturligtvis är det mer befogat att skriva om Kandra, Sandukar och Göborg, även om Göborgintervjun handlade väl lite om städer, kan man tycka. Däremot är Götterdämmerungs stadskoppling väl vag. Och ja, jag har (tyvärr) spelat Honungssommar så jag vet vad jag talar om. Äventyr till Oktoberlandet är heller inte direkt spridda till de stora massorna; även om de fokuserar på städer gör inte själva spelet det i någon högre grad, och där har man inte massmarknadsargumentet så starkt heller.

Jag vet att Fenix inte riktigt är en tidning för mig, och jag har heller inte skrivit något inlägg till exempel om hur dålig och tråkig jag tyckte Kindaras-artikeln var; i detta fall tycker jag dock att kritiken är smått befogad.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Re: Städer

krank said:
Spontant känner jag att man som svensk skribent på rollspelsfronten egentligen borde försöka få med, åtminstone på ett hörn, svenska indiespel när de finns. Liksom, man behöver inte skriva hela artiklar om Supergänget eller om Haragada, men kunde det inte finnas en poäng i att åtminstone låta dem vara med på ett litet hörn? Liksom, låt 90% av artikeln handla om städer i "stora" spel, och smyg sedan in ett omnämnande av Haragada.

Små spel blir större av att en bredare läskrets hör talas om dem. DoD och Mutant och så vidare är redan stora - då borde man kunna ge de mindre lite extra skjutas genom att skriva något om dem som hastigast.

//Krank, som åtminstone tänker unna sig att skicka in recensionsexemplar av Evolutionens Barn till Fenix, utifall nån skulle känna sig manad att recensera
Mja... Fast var drar man gränsen? Är det att de skall vara publicerade och gå att köpa? Är det att de skall finnas tillgängliga t.ex. på Internet? Skall det finnas något kvalitetsmått? Hur ser man på relevansen? Finns det några krav på system för att det skall höra hemma i en rollspelstidning? (Är indie/friform rollspel? Är det rollspel som någon är intresserad av?) (De sista två frågorna är provokativa och är enbart till för att få folk att tänka, jag vill inte ha svar på dem och gå in i den diskussionen igen).

Vem skall få "gratisreklamen" och vem skall inte få det?

//Ram - Ute på djävligt tunna grenar...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Städer

Jag vill passa på att påpeka att jag absolut inte vill angripa Fenix bevakning av den svenska indiescenen i allmänhet. Tidningen recenserar alla spel de får recensionsexemplar av och nämner ofta vilka indiespel som är på gång i nyhetssvepet. Det gör nog mycket för det allmänna medvetandet om vilka spel som finns att tillgå. Utan Fenix skulle vi småproducenter föra en ännu mer anonym tillvaro. De har ju rentav tagit in en artikel till Terone, och en till finns på lager när de får ett hål att fylla härnäst.

Så, krank, skickar du in ett recensionsex av Evolutionens barn blir det definitivt recenserat.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Städer

Mja... Fast var drar man gränsen? Är det att de skall vara publicerade och gå att köpa? Är det att de skall finnas tillgängliga t.ex. på Internet? Skall det finnas något kvalitetsmått? Hur ser man på relevansen? Finns det några krav på system för att det skall höra hemma i en rollspelstidning?
Jag tycker att tidningens redaktion själv får bestämma vad de vill ha i sin tidning. Jag skulle gå på känsla.

Är det ball att snacka med skaparna av Sandukar? (JA/NEJ)
Ska vi ta med Haragada i den här artikeln? (JA/NEJ)
Metropolis i Kult, ska vi snacka med skaparna som ligger bakom den staden? (JA/NEJ)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Re: Städer

Det jag försökte få till var en bra blandning av gammalt och nytt, fantasy och SF, brett och smalt. Tycker att jag lyckades med det. Och vad jag än hade tagit med hade det alltid funnits folk som tycker att jag borde tagit med något annat. Och det är helt okej. Kanske läge att bryta ut den här diskussionen i egen tråd och återgå till det verkliga ämnet: stadsskapande.

Och jag tycker också att Gillbrings har en öppen och generös hållning gentemot alla svenska rollspel. Mer har jag inte att säga i detta ämne för närvarande.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Re: Städer

Andy said:
Jag tycker att tidningens redaktion själv får bestämma vad de vill ha i sin tidning.
Ja, fast det är väl rätt självklart. Det jag ifrågasatte var om någon har rätt att bli "sårad" av att bli bortsållad/ej inkluderad. Det finns ingen som har rätt att säga till Fenix vad de skall ha med i sin tidning.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Städer

Visst, blandningen var bra (du hade ju med Berättelser från Staden som indiespel, till exempel). Det var bara relevansen hos några av intervjuerna som jag ifrågasatte, och det att jag inte skulle ha något att lägga bakom min kritik.

Gillbringarnas hållning har jag som sagt aldrig kritiserat.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Städer

Ram said:
. Det jag ifrågasatte var om någon har rätt att bli "sårad" av att bli bortsållad/ej inkluderad. Det finns ingen som har rätt att säga till Fenix vad de skall ha med i sin tidning.
Sårad är ett väl hårt ord att använda. :gremsmile: Det handlar snarare om att jag beklagar att i mitt tycke rätt irrelevanta spel omnämndes i stället.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Städer

Fast var drar man gränsen? Är det att de skall vara publicerade och gå att köpa? Är det att de skall finnas tillgängliga t.ex. på Internet? Skall det finnas något kvalitetsmått?
Jag var otydlig. Det jag menar är att det spelar ingen roll om spelet är skitdåligt, fullt eller snyggt och jätteball. Jag tycker att känsla ska styra ibland. Är Haragada ett coolt spel som vi vill skriva om? Vi skiter i Mutant, bara för att vi känner för det och så vidare. Nu valde skribenten ut de städer som han tyckte var intressanta, antar jag. Eller också gick han på kvalité, eller på sålda exemplar, eller på kriteriet om en aktiv hemsida. Vad vet jag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Re: Städer

Ram said:
Mja... Fast var drar man gränsen? Är det att de skall vara publicerade och gå att köpa? Är det att de skall finnas tillgängliga t.ex. på Internet? Skall det finnas något kvalitetsmått? Hur ser man på relevansen?
Jag tycker att relevansen är det viktiga. Kvalitet är subjektivt, och jag ser ingen anledning att begränsa sig till köpespel. det blir inte automatiskt bättre för att det kostar pengar.

Jag tycker att man bör se till dels relevans och dels upplevt seriositet hos projektet. Självklart behöver man inte ta hänsyn till varenda stoller på t.ex det här forumet som påbörjat ett projekt, men någorlunda färdiga projekt kan man väl omnämna?

Ram said:
Finns det några krav på system för att det skall höra hemma i en rollspelstidning? (Är indie/friform rollspel? Är det rollspel som någon är intresserad av?) (De sista två frågorna är provokativa och är enbart till för att få folk att tänka, jag vill inte ha svar på dem och gå in i den diskussionen igen).
Men nu ställde du dem ändå, så jag tänker svara. Nej, jag tycker inte man bör ställa krav på system, och nej, jag tycker inte huruvida någon är intresserad av spelen nu sks anses relevant. hela poängen är att öka bredden.

Därmed inte sagt att Fenix i allmänhet är dålig vad gäller indiebevakning. Herregud, vad jag förstod rapporterade man t.om Urverk spels grundande, ju.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Städer

Nu är ju inte Fenix en indiespelstidning utan en tidning som säljs i Pressbyrån och vänder sig till en bred publik.
Så funkar det väl inte? Breda tidningar utmärks ju just av att de har ett brett perspektiv: Bild & Bubbla pratar exempelvis både om Watchmen och Tintin såväl som indiekillen Daniel Ahlgren; SuperPLAY skrev både om det senaste Super Mario-spelet såväl som alternativa gratisspel såsom N+; och hip hop-journalistiken på The Source har alltid försökt bejaka indiescenen såväl som listettorna.

Allihop säljs på pressbyrån.

Det är mer företagsbroschyrer som enbart tittar till storsäljarna. Typ sådana där trycksaker som finns på biografer som bara innehåller intervjuer om sommarens stora blockbusters. Alltså när man försöker sälja sina egna produkter.

Nå... Jag vill inte påstå att du agerade fel (det tycker jag inte), men jag tror att ett bredare perspektiv möjligtvis hade kunnat göra intervjuserien ännu bättre. Och jag tycker inte riktigt att du bemötte den här kritiken på ett särskilt bra sätt, när du kallar den obefogad och säger att det saknas kött på benen.

Jag hade tyckt det varit proffsigare om du exempelvis hade sagt "ja, det var kanske lite trist att jag inte lyckades få in även Haragada på ett hörn. Sidutrymmet är dock begränsat och jag var tvungen att fokusera mig på färre aspekter, varpå jag valde att främst titta på olika genrer och skillnaden mellan gammalt och nytt. Skulle jag få in indie på ett hörn så skulle jag gärna ha velat ha input från flera olika indiespelsmakare så att det inte bara blev Haragada, men jag tyckte det var svårt att hitta tillräckligt många representativa spel, och som sagt; det fanns inte hur mycket sidutrymme som helst. Men det kommer säkert fler tillfällen att få höra indiemakarnas perspektiv i framtiden" eller nåt. Folk kommer alltid att kritisera vad man skriver, liksom, så det brukar vara bäst att inte tagga utåt så mycket.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Re: Städer

Dimfrost said:
Sårad är ett väl hårt ord att använda. :gremsmile: Det handlar snarare om att jag beklagar att i mitt tycke rätt irrelevanta spel omnämndes i stället.
Jo, det var därför de fick ett par "". Jag kom inte på något bättre ord då jag inte kan stava till indignerad (där ser du)...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Utbruten deltråd

Den här tråden är utbruten från en diskussionstråd på rollspelsmakarforumet.

/tobias
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Re: Städer

krank said:
Jag tycker att relevansen är det viktiga. Kvalitet är subjektivt, och jag ser ingen anledning att begränsa sig till köpespel. det blir inte automatiskt bättre för att det kostar pengar.

Jag tycker att man bör se till dels relevans och dels upplevt seriositet hos projektet. Självklart behöver man inte ta hänsyn till varenda stoller på t.ex det här forumet som påbörjat ett projekt, men någorlunda färdiga projekt kan man väl omnämna?
Omnämna kan man absolut göra. Det bör man kanske rent av göra. Men använda? Om 2000 personer spelar spel X och 8 spel Y, är det då relevant att förkovra sig i spel Y annat än i marknadsföringssyfte (såsom i "det här tycker jag är ett bra exemepel/ett bra spel")?


krank said:
Men nu ställde du dem ändå, så jag tänker svara. Nej, jag tycker inte man bör ställa krav på system, och nej, jag tycker inte huruvida någon är intresserad av spelen nu sks anses relevant. hela poängen är att öka bredden.

Poängen för vem? Jag skulle bli aslack om jag köpte en tidning som marknadsfördes med "Så kan du använda städer i ditt rollspel" och större delen av artikeln togs upp av Blobbville, staden med levande snorlobbor i skämtspelet Blobblife. Jag är inte intresserad av att öka min bredd (åtminstone inte primärt), jag vill ha något jag kan använda i de spel jag spelar i dag.

(Haragada är inte Blobblife)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Re: Städer

Ram said:
Omnämna kan man absolut göra. Det bör man kanske rent av göra. Men använda? Om 2000 personer spelar spel X och 8 spel Y, är det då relevant att förkovra sig i spel Y annat än i marknadsföringssyfte (såsom i "det här tycker jag är ett bra exemepel/ett bra spel")?
Jag har hela tiden snackat omnämnande. Det räcker med "och dessutom finns X, ett indiespel som handlar om Y i Z".

Hur menar du, "förkovra"? Använder du ordet på annat sätt än jag gör, eller är det jag som är för korkad för att greppa din meningsuppbyggnad?

Ram said:
Poängen för vem? Jag skulle bli aslack om jag köpte en tidning som marknadsfördes med "Så kan du använda städer i ditt rollspel" och större delen av artikeln togs upp av Blobbville, staden med levande snorlobbor i skämtspelet Blobblife. Jag är inte intresserad av att öka min bredd (åtminstone inte primärt), jag vill ha något jag kan använda i de spel jag spelar i dag.
Nu sitter du bara och bygger halmdockor, vänligen sluta med det. Den enda procentsats jag öht angett har varit "90%" för "vanlig material" och sedan enstaka textstycken, möjligen, för indiespel. Att jag skulle snacka om "större delen" är något du bara hittat på.


Sedan är det rena dumheterna att ens antyda att saker inte skulle gå att överföra mellan spel. Läser jag förslag på saker man kan använda i städer i Chronopia så går dessa oftast ganska lätt att överföra till vilken annan stad som helst.


Så, ha du dina halmdockor i fred.
 
Top