Nekromanti städer

Ralf

Veteran
Joined
21 Apr 2002
Messages
15
svaret på mitt tidigare inlägg om tjuvar och lönnmördare blev att det kommer nog ingen bok inom en framtid för nya världen var mest en skogsmiljö men då kommer min nästa fråga det måste ju finnas städer av de större slagen även i denna värld. För även om världen är starkt inspererad av asatro så måste det finnas städer för valhall var i oför sig en borg eller ett fort men det var stort den uppfattningen har jag fått och även vikingarn hade större "städer" typ birka och uppsala så det måste väl finnas städer i Trundvagn eller? finns det någon världskarta man kan få tag på och i så fall finns det några städer utmärkta på den?
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Jorge Gronfjard har svaret

I Jorges Bestiarium får man med en världskarta. Alvernas stolthet Valtorenne är utmärkt, detta är såvitt jag vet en av de mäktigare städerna i Trudvang. Det finns ett flertal andra punkter utmärkta i Vastermark som jag inte kan ta för något annat än städer.

Trudvang är inte alls bara skog som många tror, stora delar (särskilt i väst) består av öppen mark och slätter. Däremot så är världen inte lika civiliserad som Altor, vilket innebär att lönnmördare inte passar in så bra (eller?). Det finns säkerligen rövare i de stora skogarna och ohederliga typer i städerna som kan gå under yrket "tjuv", men någon organiserad brottslighet bör inte finnas.
 

Ralf

Veteran
Joined
21 Apr 2002
Messages
15
Re: Jorge Gronfjard har svaret

Ok det besvarade min fråga men det där om världen inte är lika civiliserad som Ereb var tål att diskuteras har tyvär inte läst Jorges Beselarium eller monster boxen som jag kallar den men det är på G. Nu upp till diskution om världen inte skulle vara civad så borde det ge en ganska strypande effekt till yrken som handelsman som är beroende av större handelsplatser för att kunna bedriva sitt yrke. Detta leder till att om handelsmännen är mer än män/kvinnor som reser runt och säljer småsaker så borde det finnas infrastruktur för att transportera varor till handelsplatser som i sin tur borde bilda städer och i och med städerna så borde riket utvecklas åt det possitiva hållet alltså borde större städer bildas kanske inte just nu men om man tänker på att vissa rollpersoner lever i mer än 400 år så när personen dör så har det hänt en hel del. så för dom som vill spela i mer Ereb liknande miljö med städer men med en cool stämmning som endå trunvagn har tycker jag att men kanske skulle hoppa fram ett par sekel i tiden.
 

Carch

Veteran
Joined
31 Dec 2000
Messages
19
Location
Luleå, Sverige
Re: Jorge Gronfjard har svaret

vet inte om det här hör hit, men är inte böckerna till dod 6
lite onödigt dyra, eller är det bara jag som tycker det?
/images/icons/scream.gif
 

Ralf

Veteran
Joined
21 Apr 2002
Messages
15
Re:dyraböcker

Ja det vore bättre om böckerna var billigare men man får ju sedet possitivt att dom sänkte bokmomsen då blev det ju billigare
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
priser och nybörjare

Jag håller nog personligen med om att rollspel i allmänhet är ganska dyra, egentligen. Fast det där är nog individuellt - har man råd så känns det nog inte lika dyrt. Det beror säkert också på prioritering - få har råd med allt, utan måste hela tiden prioritera. (Eller så är man bara snål, ungefär som jag då.)

Däremot är DoD6-produkter inte speciellt dyra - inte jämfört med andra produkter på marknaden. Man skulle rent av kunna spekulera i om de inte skulle kunna vara betydligt billigare än konkurrenternas spel om RiotMinds inte valt att satsa så hårt på "yta" (omslag, formgivning, pärmar, papper, osv). Frågan är om inte innehållet i viss mån får mindre betydelse om man satsar alltför mycket på främst snygga produkter? Alltså att innehållet (texten och själva konceptet) mest blir utfyllnad som ska täcka all plats som ska tas upp av brödtext. (Det går antagligen en gräns någonstans, men det är en annan sak huruvida RiotMinds har passerat den eller inte.)

För att anknyta till den alltjämt aktuella debatten om nybörjarrollspel så tänkte jag tillägga att ett rollspel som främst ska rikta sig till barn utan tidigare erfarenhet av rollspel inte bör vara "dyrt". (Helst billigare än befintliga spel, med andra ord.) Man måste nämligen ha råd att köpa spelet, trots att man fortfarande går i grundskolan.

Ibland känns det som om rollspelsmakare utgår från sig själva i väldigt hög grad när de skapar rollspelsprodukter. Alltså att de ofta själva är välbetalta konsulter, tjänstemän, grafiker eller liknande. (Fast det får stå för mina fördomar.) Det är ju inte säkert att exempelvis skolungdom ens uppskattar den "höga kvalitet" man faktiskt lägger ned sin energi och sina resurser på. Och har man inte råd att köpa dyra inbundna böcker så spelar det liksom ingen roll hur snyggt spelet är. Rollspel riktar sig ju i hög grad till just barn och ungdomar, som ofta måste prioritera sina inköp. (En rökare som endast har studiebidrag att röra sig med lär exempelvis inte ha svårt att prioritera mellan nördiga spelböcker och röka, om man säger så...)

Jag skulle dock inte vilja påstå att RiotMinds har gjort fel - DoD6 är nog en stor försäljningssuccé, åtminstone med svenska mått mätt. (För säljer spelet, det gör det bevisligen!) Det är rent av troligt att det är satsningen på just "yta" som tillsammans med det starka varumärket säljer spelet. Och faktum är att många verkar uppskatta hårda pärmar, matta omslag, vackra omslagmålningar och så vidare, och tycker att det gör produkterna mer prisvärda. (I fallet Jorges bestiarium så måste jag dessutom själv hålla med!)

/Baldyr, återförsäljare
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: priser och nybörjare

Om jag minns rätt kostade DoDs grundregler 130 kr runt 1985 (129 var det väl iofs, men det är en petitess). Konsumentprisindex har höjts med 73% sedan dess, vilket ger oss ett pris på ungefär 225 kr i dagens penningvärde. Enligt Hobbygames så kostar ett exemplar av DoD6 254 kr, en prisökning på ~30 kr. Denna "prisökning" ska dock ställas i relation till att DoD 2.1 innehöll en 64-sidors regelbok, en 32-sidig äventyrsbok (båda i B5-format), plus diverse småjox och tärningar medan DoD6 består av 176 sidor i riktigt A4-format. I och för sig så har DoD6 en viss fördel i den lägre bokmomsen (6% mot ~23% om jag minns rätt - den allmänna momsen var lite lägre på den tiden), men jag tycker ändå att DoD6 står sig bra prismässigt mot DoD2.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: priser och nybörjare

Jag betvivlar inte på något sätt ovanstående resonemang, men jag har inte heller hävdat att rollspel varit billigare tidigare, eller liknande. (Bara sänkningen av bokmomsen skulle göra ett sådant påstående ohållbart.) I den äldre utgåvan så kan jag tänka mig att själva boxen kostade en del, precis som de hårda pärmarna drar upp priset på den senaste utgåvan.

Båda utgåvorna är alltså förhållandevis dyra. (Jag vill i alla fall minnas att jag tyckte att DoD-boxarna var rätt dyra, med tanke på mina egna tillgångar på den tiden. Sedan var jag i o f s snål redan då...) Ur nybörjarsynpunkt tror jag nog att boxen är mer prisvärd, eftersom man både får tärningar och ett eller flera färdiga äventyr på köpet. Däremot är regelhäftet i minsta laget, men det behöver ju inte vara en nackdel för ett nybörjarrollspel...

Jag menar alltså att hårda pärmar inte tillför någonting i sig ur nybörjarsynpunkt, egentligen. Det är yta och det kostar extra. (Däremot är den inbundna boken mycket mer hållbar än det tunna regelhäftet, så visst får man någon form av värde för pengarna.)

Om man alltså skulle skapa ett nybörjarrollspel som inte är för omfattande eller svårt, samt till ett överkomligt pris, så skulle man alltså få skippa både yta och spellåda, tror jag. Ett hundrasidigt regelhäfte med både introduktion för nybörjare och ett introduktionsäventyr skulle alltså kunna bli hyfsat billigt om man inte försöker imponera med själva produktionen, så att säga.

Ett "komplett rollspel" i billigt utförande för 150 kr är helt enkelt mer prisvärt än ett "inkomplett rollspel" med bokbindning för 250 kr. Åtminstone om man ska finansiera inköpet med sitt barn- eller studiebidrag.

Fast hela mitt resonemang faller nog om man istället för ett simpelt rollspel skapar ett slags "äventyrsspel" med vissa rollspelsinslag. Ungefär som de utländska "Adventure Game"-introduktionsboxarna. Då behövs nämligen en spellåda för att rymma tärningar, pappfigurer, golvplaner och så vidare. Men det kanske å andra sidan är orealistiskt med tanke på vad det skulle kosta. Dessutom är de utländska variaterna väldigt subventionerade för att fungera som inkörsport till spelens "riktiga" motsvarigheter. Denna möjlighet har nog inte de svenska förlagen, dessvärre. (Men kanske Sverok skulle kunna bistå med pengar? Även de är beroende av ständig nyrekrytering till hobbyn...)

/Baldyr
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: priser och nybörjare

Haha, du verkar smått allergisk mot väl formgvina produkter =)Eller, det verkar nästan som att du tror att formen inte spelar roll (inte bara detta inlägg).

Men jag var på vippen att köpa DoD6-böckerna (fast jag redan äger fyra fantasy-rollspel) bara för att de var så snygga! Och skippade nästan fantastiska Elric! bara för det usla namnet och den fula formen. Och jag är en rökande student =P
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: priser och nybörjare

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Åtminstone om man ska finansiera inköpet med sitt barn- eller studiebidrag.

<hr></blockquote>


Detta är däremot tänkvärt. Studiebidraget har legat relativt konstant de senaste åren trots att saker och ting har blivit dyrare, vilket har lett till att studenter har fått en effektiv inkomstminskning. Detta gäller särskilt det senaste året då det årliga studiemedlet har slagits ut på tio i stället för nio månader.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: priser och nybörjare

"...du verkar smått allergisk mot väl formgvina produkter..."

Jag medger att jag lider av fördomar mot överproducerade spel. Jag tolkar nämligen lätt "mycket yta" som "lite innehåll".

Sedan är jag medveten om att det inte nödvändigtvis behöver vara så. Jag hävdar inte heller att så skulle vara fallet med exempelvis DoD6. Min fördom kanske kommer från Mutant Chronicles (som är ett av de rollspel jag trots allt spelat mest)? Jag har ju spytt galla över konceptet på andra fora. (Att RiotMinds sedan valt att anlita samma omslagsillustratör är ganska intressant...)

Den här tråden handlade däremot om priset på rollspel. Jag hävdar fortfarande att mer yta inte nödvändigtvis gör en produkt mer prisvärd. Tvärtom blir produkten ofta dyrare, utan att innehållet nödvändigtvis blir bättre per automatik. Men det är som sagt min åsikt. Och jag lider med den som inte anser sig ha råd att köpa rollspel.

"...det verkar nästan som att du tror att formen inte spelar roll..."

Det får stå för din fördom om mig i så fall. Givetvis inser jag att formen spelar roll, rent av en stor roll. Se bara på DoD6 som torde vara bästsäljande i Sverige och D&D 3E, som är störst internationellt. Jag tror knappast att det bara handlar om lysande innehåll, utan i minst lika hög grad yta, marknadsföring och starka varumärken. (Däremot lär innehållet inte vara särskilt dåligt, eller vad vet jag?)

Däremot spelar yta inte speciellt stor roll för mig personligen, som konsument. Jag inser att den är en del av marknadsföringen och låter mig inte påverkas av det i någon högre utsträckning. Däremot tycker jag nog att exempelvis Jorges bestiarium är prisvärd - mest för ytans skull, även om jag även gillade innehållet mycket. (Samtidigt har jag hört en del kritik om just innehållet i boken...) Och jag gillar inte ens DoD i allmänhet eller DoD6 i synnerhet, personligen. (De tidigare utgåvorna är däremot fyllda av nostalgi och den senaste utgåvan är väldigt trevlig att sälja, faktiskt. RiotMinds har verkligen lyckats producera fina produkter som är roliga att såväl sälja som konsumera.)

Jag spelar alltså inte rollspel bara för att böckerna är snygga. Några av mina favoritrollspel är exempelvis tre av Sveriges mest obskyra små rollspel. De ser verkligen inte speciellt mycket ut för världen, men vad gör det? (Även om jag faktiskt tycker att Viking har lyckats väl med formen, liksom Västmarks pappersutgåva verkar satsa så mycket som möjligt på yta, med tanke på att det är en print-on-demand-produkt. Även om Västmark v3 lär vara prisvärd så är gratisversionen givetvis ännu mera prisvärd.).

Samtidigt gör inte ett snyggt omslag eller hårda pärmar ett rollspel sämre! (Jag skulle hellre äga hårdpärmsutgåvan av Viking än mjukpärmsvariaten, trots att den inte är mer prisvärd i sig. Och Västmark lär förbli favoritspelet trots att det blir mer yta i nästa utgåva.) Som någon insiktsfull person sade i ett tidigare sammanhang - en riktigt lyckad produkt ur kvalitetssynpunkt har både yta och innehåll. Att jag sedan sätter ett högre värde på innehåll kontra yta är en annan sak...

"...jag var på vippen att köpa DoD6-böckerna (...) bara för att de var så snygga! Och skippade nästan fantastiska Elric! bara för det usla namnet och den fula formen."

Det säger återigen mer om dig än om någonting annat. Du kanske är lättpåverkad, vad vet jag?/images/icons/wink.gif Marknadsföringen fungerar, helt enkelt. Och jag är inte alls förvånad.

/Baldyr
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Man kan ju vända på saken

Eftersom du gillar mer enkla spel, gillar den den typen av yta de presenterar. Ytan är enkel, och ger intryck av att det är innehållet som är det viktigaste, och inte hur produkten ser ut. Alltså har de produkterna sin egen speciella yta, som tilltalar konsumenter som är ute efter det intrycket. Med andra ord, ytan påverkar dig, men olika typ av yta påverkar dig på olika sätt. Det kan till och med vara så att du ger ett spel en extra chans till läsning om det inte känns överproducerat, utan lågmält och innehållsfokuserat? Med andra ord, ytan kanske påverkar ditt konsumtionsmönster i alla fall? Kanske en skum vändning på resonemanget, men det tål att tänkas på. /M
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Man kan ju vända på saken

Nja, det låter just som ett bakvänt resonemang, tycker jag. Visst tycker jag att en produkt lockar till läsning om den är snygg. (Exempelvis Jorges.) En produkt som bara ser billig ut (exempelvis Tellus) inbjuder inte alls till läsning på samma sätt, tycker jag, tyvärr. Så visst påverkas jag också av "yta", men jag försöker alltså vara medveten om det och inte låta det påverka mig till dåliga inköp. (Om jag nu konsumerade rollspel, alltså.)

/Baldyr
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: priser och nybörjare

Nja, det är snarare så att jag är lite, intresseskadad (heter det så? Jag är intresserad och läser mycket om form, men jobbar inte med det, så det är inte en arbetsskada),. Jag blir liksom arg på fula produkter =)

Men det är skönare att läsa en väl formgiven bok. Om den är bra typograferad, om pappersvalet är bra, om illustrationerna ger rätt känsla, om tabellerna är tydliga. Det gör skillnad på innehållet mer än man tror.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: priser och nybörjare

"Jag blir liksom arg på fula produkter"

Jag försöker däremot att inte "diskriminera" spel eller spelmakare på grund av brist på yta, resurser eller marknadsföringsbudget. Däremot lockas man givetvis mer av en snygg bok än en ful bok, om man säger så. Jag försöker antagligen kompensera detta litet genom att faktiskt ge det lite smalare spelet en extra chans, trots utseendet kanske inte är i världsklass. Det har faktiskt lönat sig mer än en gång... (Jag är nog ganska förtjust i smala koncept, snarare än breda masskoncept. Det har dock ingenting med produktionskvalitet att göra, utan jag vill helt enkelt ha genuina produkter - innehållsmässigt.)

Om innehållet inte håller måttet så är jag dock obarmhjärtig! En snygg bok med uselt innehåll är en dålig bok. Punkt.

"Men det är skönare att läsa en väl formgiven bok. (...) Det gör skillnad på innehållet mer än man tror."

Givetvis är det så. Jag ställer nog bara lägre krav på vad som är "funktionell formgivning". Och om innehållet verkar intressant så är det lätt att ha överseende med smärre formgivningsmissar. Fast jag är ju inte ett dugg intresserad av ämnet som sådant, så jag bryr mig inte speciellt mycket om sådant.

/Baldyr
 

Jorge

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
139
Location
Umeå
Jag är ju bäst!

Bestiariumet är ju ganska snyggt gjort också vilcket gör den välldigt köpvärd!
 
Top