Nekromanti Städer i en Sci-fi värld...typ 5000 år från nu

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Jag undrar då ifall någon eller några har några tips angånde samhällsstrukturen i sådana städer, vore tacksam för alla hjälp

Thomas Krige - Hederskapten i Dödsgardet, E-corps främsta försvarare
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Kolla in www.aleph.se och gå igenom det som står under Anders privata sidor. Där finns en rad referenser till hur samhället kan tänkas se ut i framtiden. Förutom detta finns en rad artiklar om nanoteknik, transhumanism etc. Ruggigt mycket intressanta saker faktiskt.

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag undrar då ifall någon eller några har några tips angånde samhällsstrukturen i sådana städer"

Näpp. Femtusen år är för lång tid framåt i tiden för att det ska gå att uttala sig, speciellt om man inte vet något om resten av samhället.

Mitt tips är dock att du dyker ner till närmaste boklåda och skaffar Iain M Banks böcker om The Culture (speciellt "Excession") - Banks är en av de få SF-författarna som vågar lämna den nära framtiden och försöka sig på att beskriva ett intergalaktiskt jävelavancerat samhälle.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
”Banks är en av de få SF-författarna som vågar lämna den nära framtiden och försöka sig på att beskriva ett intergalaktiskt jävelavancerat samhälle.”

I beg to differ min käre Krille. Det finns en mängd SF-författare som beskriver samhällen och teknik i en fjärran framtid (dvs +5000 år framåt), i och för sig är det ju rent personligt om man tycker att dessa samhällen är godtagbara, men ändå.

Ett axplock av de bättre anser jag vara:
David Brin (Uplift böckerna) – Jag tjatar alltid om dom men dom är coola. Handlingen rör sig ett gäng år in i framtiden och dessutom har alla utomjordingar teknik som funnits miljontals år innan människorna ens lärt sig knacka till flintyxor.

Vernor Vinge – Bl a A Deepness in the Sky och A Fire upon the Deep. Samma sak här. Handlingen utspelas lååångt in i framtiden. De samhällen som finns beskrivs i och för sig inte speciellt djupt.

Isaac Asimov – Den gamle räven som skrivit en av de bästa SF historierna någonsin låter sina Stiftelse böcker utspelas i en långt framskridet samhälle där den centrala kärnan med sin kejsare i spetsen sakta håller på att falla sönder i dekadens.

Stephen Baxter – I sin bok ”Ring” beskriver han bla utvecklingen av ett slutet samhälle ombord på ett rymdskepp som färdas i tusentals år.


Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"I beg to differ min käre Krille. Det finns en mängd SF-författare som beskriver samhällen och teknik i en fjärran framtid (dvs +5000 år framåt), i och för sig är det ju rent personligt om man tycker att dessa samhällen är godtagbara, men ändå."

Point taken. Iofs menade jag mest under senare tid.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
”Point taken. Iofs menade jag mest under senare tid.”

Jo det förstås. Mest skrev jag för att flasha upp några sköna boktitlar som jag vill pracka på alla jag stöter på på gator och torg. :)


Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Det finns en mängd SF-författare som beskriver samhällen och teknik i en fjärran framtid</I>

Olaf Stapledon: 'De första och de sista människorna'.
Okej, han pratar inte särskilt mycket om teknik, men där kan man tala <I>fjärran</I>...

--
Åke
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Skulle tänka mig att städerna är ducktigt mycket större än vad de är nu. De har vuxit både uppåt himmelen och neråt i marken. Skulle tänka mig att det ser ut som i filmen 5:e elementet.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Skymningshem?

Eller någon annan form av postapokalyptisk fantasy? Läs Robert Jordans "Wheel of time" böcker, eller "Stormwarden" m.fl. av J. Wurts (tror jag). Om femtusen år kan mycket väl teknologin utvecklats till en nivå som liknar magi för dagens människor varefter samhället gått under för att enbart efterlämna sig ett fåtal artefakter och ruiner.

Kanske inte vad du tänkt dig? /images/icons/wink.gif
<a href="http://www.foxtail.nu/sh.html">Skymningshem</a> är fruktansvärt välskrivet och stämningsfullt och värt en titt i vilket fall som helst :)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Plus!

Låtom oss icke förglömma

WARHAMMER 40.000


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
tja...

det finns som inläggen nedan antyder, en uppsjö möjliga framtidsstäder... magi? evolverade människor? mutanter? ren energi istället för materia? super retro post.katastrof? ta vad som du finner lämpligt... eller sno från stålmannens hemplanet =)
 

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Hmm, en hel del godis, ska tänka på allt detta, mer förslag är givetvis välkommna, jaja go jul på er alla

Thomas Krige - Hederskapten i Dödsgardet, E-corps främsta försvarare
 
Top