Rollpersoner
Nu har vi haft vårt första spelmöte - jag, Ymir, Bobby Magikern och The_Gorger - och hunnit både göra rollpersoner och spela lite. Det har dock inte blivit tal om varken något deckare eller slasher än så länge. Däremot har lite mer mysigt crunch framkommit, bland annat följande feta färdighetslista vilken främst är Bobbys initiativ:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
Kraft: Sinn: Geist:
Elegans |Jakt |Kultur
Vigör |Skådespel |Vetenskap
Drill |Etikett |Esoterika
Handlag |Auktoritet |Vård
Ryttarkonst|Förhandling|Administration
</pre></div></div>
Elegans är att klättra, hoppa och landa på fötter.
Drill är vår breda stridsfärdigheten, som inbegriper soldaternas svärd, gevär, bajonett och formation.
Handlag är till för enklare folks göromål, samt många kvinnosysslor.
Jakt innefattar precisionsskytte, då detta inbegriper färdigheter drillen inte bidrar med.
Skådespel är även ett värdeneutralt ord för bedrägeri.
Kultur innefattar diverse belevade kunskaper, samt kulturspråk såsom italienska och franska.
Vetenskap är främst naturvetenskaper, samt om man så vill obskyra språk som tantalog, finska eller engelska.
Esoterika innefattar teologi och kunskaper i de esoteriska språken latin och sanskrit.
Rollpersoner:
Johann Heinrich von Oberscheld (The_Gorger) - degraderad Preussisk officer och numera även krigsfånge på rymmen. I Ravensburg ska det finnas medlemmar av släkten von Oberscheld som Johann aldrig har mött.
Hannah Hoffmann (Ymir) - uppväxt i en högborgelig familj i Kaiserslautern. Livet än vändning till det värre när föräldrarna dog, och hon fick en ny förmyndare. När hon därtill blev havande kom situationen att bli ohållbar, och hon har nu övergivit sitt hem tillsammans med släktingar på mödernet.
Havandeskapets nyckel said:
1 xp - var gång jag moderligt smeker min mage eller på annat sätt gör omgivningen medveten om den
2 xp - var gång mitt havandeskap försätter mig i besvärliga situationer
5 xp - när vattnet går
Buyoff - när mitt barn föds till världen, eller när havandeskapet på annat vis blivit avbrutet
Leopold Schirmer (Bobby Magikern) - student vid universitetet i Heidelberg som intresserat sig för mesmerismen (hypnos). Han är övertygad om dess potential, men ingen tar honom på allvar. Nu är han på väg till universitetet i Bologna, där han tror det finns någon som är beredd att lyssna.
Mesmerismens hemlighet said:
Leopold har förmågan att försätta sig själv och andra i hypnos. Det är inte givet att hans förmåga alltid fungerar som förväntat, men det finns vissa riktlinjer. För 1 poäng Geist kan han utföra mindre trick, det räcker till att förevisa hans förmåga men sällan någonting mer. För 2 poäng Geist kan han förevisa den i mer spektakulära former, och möjligtvis även finna borttappade eller dolda ting inom människor. För 3 poäng Geist tar sig förmågan sin mest påtagliga form, och det är inte alltid säker vad det innebär. (Tycker du detta överensstämmer med din idé, Bobby?)