Nekromanti SRR med EDD

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Så jag har alltså tänkt attt försöka mig på något som vi aldrig kom oss för på den gamla goda tiden. Vi spelade massor av MERP och Rolemaster i Tolkiens Midgård, men jag tycker det fanns något som skavde i förhållandet mellan system och värld. Det tenderade att bli lite för fixerat på att gå ut och få en crit på sig så att man kunde levla up, typ. Och jag vill bara gråta när jag tänker på all tid vi spenderat på att bläddra bland tabeller.

BRP verkar, som ofta påpekas, passa rätt bra i Tolkiens värld. Det mycket grittigare Drakar och Demoner Expert känns som att det borde sitta rätt. I svenska Sagan om Ringen-rollspelet fanns det där kapitlet om konvertering mellan systemen, och nu är det dags. Jag har pulat med husregler samt de föreslagna tillvägagångssätten från SRR för att få spelet att flyta smidigt med ICE:s moduler, och har funderat mycket på att att plocka in saker från DoD91, som verkar ha influerats en del av MERP (tabellen med rasegenskapsmodifikationer t ex är ju väldigt lik MERP:s).

Mina husregler har landat i att vi kör med EDD fast med DoD91:s köpsystem för grundegenskaper samt lite annat:

Karaktärer:

Spejare är tjuvar eller stråtrövare. (enligt SRR ska de vara tjuvar eller jägare, det tycker jag är märkligt)
Animister är Helare som kan lära sig Animism. (enligt SRR ska de vara Magiker med Animism, men MERP:s Animister är lite mindre begränsade)
Barder är Gycklare som kan lära sig Illusionism. (se ovan)
Man köper grundegenskaper enligt DoD91. Poäng kan sparas för att få extra bakgrundspoäng att köpa färdigheter med.
Dvärgar väger STY mer i kg än vad som anges för en specifik storlek. Alver väger (20-STY) mindre än vad som anges. Om vikten för en av dessa raser då hamnar inom ett annat STO-värde än det för längd används detta för att beräkna KP och SB. (det där med viktjusteringen har jag lyft från DoD. Justeringen av KP och SB är min egen därför att Äventyrsspel gimpade dvärgar genom att göra KP och SB så beroende av STO, vilket dvärgar får för lite av i och med att man utgår från längd istället för massa. Dom ska ju vara hårda krigare. Och om man använder de stats som föreslås för DoD-alver i SRR blir de helt övermäktiga)

Färdigheter:

Ingen begränsning vad gäller att lära sig lätta eller tunga vapen för något yrke. (finns ju inga vapenbegränsningar för någon i MERP/RM, så detta harmoniserar bättre)
Man köper färdighet för vapengrupper istället för enskilda vapen. Man får ½ av FV för vapen av samma typ (närstridsvapen, missilvapen eller kastvapen). (i MERP köper man ju vapengrupp och jag tycker det är rimligt)
MERPS startspråk används. (tycker det blir bra)

Strid:

Tvåhandssvärd och Pålyxa har STY-grupp 3. (återigen för att harmonisera med MERP/RM så att även individer med lägre STY än 17 kan springa runt med tvåhandsvapen)
Stridshammare gör 1T8+2 och är 1-2H. (därför att krossvapen är gimpade i DoD)
Långt spjut är 1-2H. (därför att stickvapen är gimpade i DoD)
Om man använder ett 1-2H-vapen med två händer som man har STY nog för att hålla enhandat får man +1T2 i skadebonus. (från DoD91. Det är coolt. Hurin slängde ju bort skölden och svingade yxan tvåhandat vid Nirnaeth Arnoediad)
Om ett ben eller arm får kritisk skada slår man på tabellen för kritiska skador i DoD91. (det tycker jag är rimligt, i EDD blir det ju ingen annan effekt än att kroppsdelen blir obrukbar)

Länge våndades jag över om jag skulle använda EDD eller DoD91. Jag ser för- och nackdelar med båda. Till slut kändes helt enkelt EDD bättre så jag valde det. Dessutom har det högre nostalgifaktor eftersom jag aldrig spelade några senare versioner. Jag har försökt minimera antalet husregler så mycket jag kan. Jag skulle gärna höra erfarenheter från från andra som har använt DoD med MERP-moduler, samt lite allmänna kommentarer! Tack,

Dubbelyxan
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
STY-kraven för vapen har alltid slagit mig som lite absurda. Var vissa vapen så tunga att 95% av befolkningen inte orkade svinga dem? Det låter inte ett dugg sannolikt. Vidare verkar de flesta enhandsvapen haft ungefär samma vikt, mellan 0.7-1.25 kg, och tvåhandsvapen det dubbla c:a. Så helt olika STY-krav och vikter för olika vapen känns oxå rätt knasigt.

Det här är dock en invändning baserad på nån slags tanke om realism, snarare än om SRR.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Om jag skulle spela MERP idag skulle jag nog ändå använda dess grund men göra om erf- och magisystemet. Typ ta bort alla levels och dela ut XP som kan omvandlas till färdighetsnivåer rakt av. Troligen ta bort all magi och införa enstaka unika besvärjelser utifrån RPn/SLPn.

Annars finns det ju ett ganska nytt midgårsspel, The One Ring, som fått bra recensioner.

Hur som, lycka till med EDD-varianten.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
zonk;n312593 said:
STY-kraven för vapen har alltid slagit mig som lite absurda. Var vissa vapen så tunga att 95% av befolkningen inte orkade svinga dem? Det låter inte ett dugg sannolikt. Vidare verkar de flesta enhandsvapen haft ungefär samma vikt, mellan 0.7-1.25 kg, och tvåhandsvapen det dubbla c:a. Så helt olika STY-krav och vikter för olika vapen känns oxå rätt knasigt.

Det här är dock en invändning baserad på nån slags tanke om realism, snarare än om SRR.
Personligen ser jag tvåhandssvärdet i vapentabellen som de rätt sjukt stora skarprättarsvärden (även om jag sänker skadan på den till 2T8). Dvs inte något de flesta orkar använda i en faktiskt strid.

Så ett mer "normalt" tvåhandssvärd sätter jag snarare till sty-grupp 3 (STY 13+), med 2T6+1 i skada.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
zonk;n312593 said:
STY-kraven för vapen har alltid slagit mig som lite absurda. Var vissa vapen så tunga att 95% av befolkningen inte orkade svinga dem? Det låter inte ett dugg sannolikt. Vidare verkar de flesta enhandsvapen haft ungefär samma vikt, mellan 0.7-1.25 kg, och tvåhandsvapen det dubbla c:a. Så helt olika STY-krav och vikter för olika vapen känns oxå rätt knasigt.

Det här är dock en invändning baserad på nån slags tanke om realism, snarare än om SRR.

Jepp. Dock ska ju BEP gestalta inte bara död vikt utan även otymplighet, så jag kan acceptera de lite extrema vikterna. Det blir svårare med DoD91 där de gått över till kg och ett simpelt bredsvärd väger 4,5 kg!
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Bifur;n312597 said:
Om jag skulle spela MERP idag skulle jag nog ändå använda dess grund men göra om erf- och magisystemet. Typ ta bort alla levels och dela ut XP som kan omvandlas till färdighetsnivåer rakt av. Troligen ta bort all magi och införa enstaka unika besvärjelser utifrån RPn/SLPn.

Annars finns det ju ett ganska nytt midgårsspel, The One Ring, som fått bra recensioner.

Hur som, lycka till med EDD-varianten.

En variant jag funderade på var att köra MERP helt utan xp. Istället får man ett halvt kryss i en färdighet första gången per dag som man använder den. När man kommit upp i sammanlagt femton nya kryss (eftersom man får 15 dev points per level) spritt över olika färdigheter levlar man upp och får yrkesbonusen också.

Men jag vill som sagt slippa tabeller, hp/runda, stun # rundor, unable to parry # rundor etc...bokföringen alltså. Jag minns att varje strid tog flera timmar och man var alldeles matt efteråt.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Lupus Maximus;n312637 said:
Personligen ser jag tvåhandssvärdet i vapentabellen som de rätt sjukt stora skarprättarsvärden (även om jag sänker skadan på den till 2T8). Dvs inte något de flesta orkar använda i en faktiskt strid.

Så ett mer "normalt" tvåhandssvärd sätter jag snarare till sty-grupp 3 (STY 13+), med 2T6+1 i skada.

Ja, det är märkligt att det inte finns några bra tvåhandsvapen för STY-grupp 3. Jag överväger att döpa om No-Dachi till Långsvärd och använda det, det är ju STY-grupp 3, 2T8+2 i skada..
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Dubbelyxa;n312652 said:
Men jag vill som sagt slippa tabeller, hp/runda, stun # rundor, unable to parry # rundor etc...bokföringen alltså. Jag minns att varje strid tog flera timmar och man var alldeles matt efteråt.
Fullt förståeligt. Jag hade som sagt tittat på ToR om jag skulle spela i Midgård idag.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Jag vet inte hur det här fungerar med materialet som finns, men har du funderat på att använda EDDs Yrken rakt av, utan konvertering till SRR-förlagorna?
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Leon;n312662 said:
Jag vet inte hur det här fungerar med materialet som finns, men har du funderat på att använda EDDs Yrken rakt av, utan konvertering till SRR-förlagorna?

Jo, det är i princip det jag tänker göra. Enda undantagen är ju barder och animister, som enligt EDD skulle vara magiker, men jag tycker det blir roligare om de får ett separat yrke. Och så är det begränsningen för t ex jägare och tjuvar som bara får använda lätta vapen. I MERP/RM finns det fullt med scout/rogue-npc:er som springer runt med tvåhandsyxa, och det blir ju konstigt om spelarnas karaktärer är mer begränsade. För att inte tala om Aragorn, Anduril var ju knappast ett kortsvärd (okej, i första boken var det kanske det :) )

Men så långt som möjligt vill jag följa EDD.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Bifur;n312654 said:
Fullt förståeligt. Jag hade som sagt tittat på ToR om jag skulle spela i Midgård idag.
Ja, det ser mycket intressant ut. Men just nu orkar jag inte lära mig några nya regler, och dessutom är målet med mitt projekt en massiv nostalgitripp :)
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Det låter skitroligt, alla dessa timmar jag satt och myste med Tharbad modulen.

Ingen chans att ni behöver en till spelare :rolleyes:

Berätta hur det går senare.
C
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Dubbelyxa;n312652 said:
En variant jag funderade på var att köra MERP helt utan xp. Istället får man ett halvt kryss i en färdighet första gången per dag som man använder den. När man kommit upp i sammanlagt femton nya kryss (eftersom man får 15 dev points per level) spritt över olika färdigheter levlar man upp och får yrkesbonusen också.
På tiden min spelgrupp gillade hyperkomplicerade spel så spelade vi Rolemaster med en frivillig regel från någon av böckerna som sade att när du gick upp i nivå så bestämde du vilka skills du skulle höja till nästa nivå. Sedan delade man XP-skillnaden mellan nivåerna med antalet ranger man höll på att skaffa sig, och varje X XP så fick man tillgodoräkna sig en av de rangerna (alltså, om man skulle höja 15 ranks totalt, och skillnaden var 10 000 XP, så fick man en rank var 667:e XP).

Det var den gamla goda tiden när vi var tvungna att använda Excel-blad för att hålla ordning på rollpersonerna...
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
crilloan;n312680 said:
Det låter skitroligt, alla dessa timmar jag satt och myste med Tharbad modulen.

Ingen chans att ni behöver en till spelare :rolleyes:

C

Jo kanske! Jag får återkomma om det blir aktuellt :)
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Med en hes rossling grävde den gamla zombien sig upp genom jordlagren och kravlade ut i månskenet...vårt första spelmöte gick bra! Jag arbetar på en krönika som jag lägger upp efterhand. Tyvärr ville mina deltagare inte ha in några nya spelare just nu, men jag säger till om de ändrar sig.
 
Top