Nekromanti SRR- Krönika del 4. Flykten och återkomsten.

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
Efter att ha lagt ut med fyllda vattentankar fortsatte vår resa med handelsskepet palantiren. Efter några nätter hände dock något fruktansvärt. Mitt i natten vaknade vi av en duns och ett plask, vi hörde plötsligt Aigira ropa, vi grep alla till vapen och skyndade oss till hennes hytt för att se efter vad all uppståndelsen var om och till vår stora förskräckelse höll hon på att bli bestulen på den svarta, klotformade kristal som vi så tappert letat upp. Vi gick genast till attack för att försvara vårt klot och vår kamrat. Ögonblicket efter vi övermannat uslingen kom ännu en störtande förbi oss. Vi blev ju självklart överraskade och störtade efter för att sätta fast även denna svartklädde tjuv, dock han han undan och dök ner i vattnet. När vi lugnat oss och tagit en titt omkring upptäckte vi genast att Dagor inte var närvarande och fruktade genast det värsta. Vi rusade in till hans hytt och vad vi såg förskräckte oss. Ett tomt rum, med endast små tecken på strid och helt utan en Dagor. Det lilla hyttfönstret stod lätt på glänt och vi drog genast slutsatsen att han blivit kidnappad eller dränkt. Vi skyndade oss att låna en båt för att ro in till den närliggande kusten och spana efter spår efter vår försvunne Dagor. Detta var trots allt det enda ställe de kunna föra honom till. Vi sökte igenom kusten och även långt innåt land, men förgäves, ingen Dagor. Efter ett långt, ihärdigt sökande gav vi upp. Om nu Dagor överlevt första natten hade han ju trots allt större chans än någon av oss andra att överleva i detta barbariska land, då han till viss del kände till kulturen. Vi fortsatte vår resa, alla något sämre till mods. Vi blev dock snart tvugna att lägga Dagors försvinnande åt sidan då vi skymtade ett av Umbars piratskepp bakom oss. Vi försökte segla ifrån det, men förgäves. Snart var de alldeles bakom oss och till råga på allt kom det fyra skepp till! Vi blev snart bordade och förberedde oss på strid. Till vår stora förvåning hoppade piraternas kapten ombord och bad endast om vår runda, svarta kristall, som vi dagen tidigare nästan blivit bestulna på. Aigira lämnade över den och jag får väl säga att detta var detta enda möjliga och rätta, dock gjordes det med lite väl lite värdighet. Efter att en soldat slitit till sig stenen och lämnat över den till sin kapten lämnade de främande styrkorna vårt skepp och drog sig tillbaka, utan ett ord. Vi blev alla både lättade och förvånnade över denna händelseutveckling och grubblade mycket över vad de ville med denna förvisso vackra, men för tillfället okända sten. Vi fortsatte vår seglats, glada över att ha kommit undan med livet i behåll. Dock växte sig vår nyfikenhet på stenen och dess egenskaper allt starkare och vi bad snart kaptenen att sätta oss i land. Vi planerade att tillsammans återta vår försvunna klenod.

Snart stod vi vid gränsen till fiendeland, där vår sten fanns och grubblade på hur vi skulle ta oss in. Karn språkade starkt för att ta en liten båt och, under nattens skydd, ro oss in via havet. Vi hade dock ingen båt och vi hade inte några pengar att lägga ut på detta. Desutom hade den lokale, gondorianske befälhavaren starkt varnat oss för att försöka ta oss över fiendegränsen, detta ansåg jag något fegt, men hans åsikt var trots alltid viktig, då han kunde området. Prat om att stjäla en båt som små usla tjuvar började snart höras i vårt sällskap, t.o.m från vår alv. Jag måste säga att jag blev bestört över den låga moral som sällskapet visade. Jag satte dock stopp för detta illdåd.

Snart, efter att fått våra vapen bedömda, begav vi oss mot Pelagrir närmsta större stad, slutdestinationen för vår handelskonvoj och Aigiras hemstad. Vi reste i många dagar innan vi fick skåda Pelgrirs sköna stadsmurar och kunde pusta ut. Väl inne i staden letade vi upp Mirion för att få betalt för våra tjänster. Vi fick oss 10 guldstycken var plus Dragors del som vi delade upp för att förvara åt honom, i händelse att han skulel dyka upp. Det skall dock nämnas att vi nu alla trodde det värsta och drack många öl till hans ära. Början på en sång om vår ädelmodiga Dragor började även ta form. Denna han dock inte bliva något då vi, efter mat, fest och en hel del öl fick besök av Gondors kungs personliga sändebud!
Vi tog emot honom med öppna armar, allt utom Carnil, som dock ändrade sig efter bevis på hans befattning. Vi fick veta att Gondors kung ville träffa oss. Stor glädje och upprymdhet spred sig genom sällskapet då detta förmodligen skulle bli den största händelsen i allas våra liv. Efter några dagars, eller var det veckors, resande nådde vi vår kära huvudstad, minas anor. Här skulle vi få träffa kungen. Alldeles hänförde fördes vi snart genom stadens sju murar upp till vår konungens torn. Vi fördes vidare upp, förbi vakter i gyllene rustningar och rum stora som hus för att snart, efter en viss väntan befinna oss i en stor sal med flera gäster. Vi var alla hänförda över allt som försegick och speciellt kungen som snart anlände. Vi blev snart informerade om att en kris uppståt, kristallen vi blivit av med ägde stor makt och tvunget behövde återtas. Då vi var några av de få som verkligen visste hur den såg ut och hade kunskap om området där den befann sig utsågs vi till den grupp som skulle hämta tillbaka den och rädda Gondor från den hemska Umbarianerna som nu tagit den. Vi blev utrustade med så mycket proviant vi kunde bära och begav oss iväg mot gränsen med kungens ombud som vägvisare. Gränsen nådde vi nu fram till på ett mer öde ställe än sist och vi kunde utan större problem ta oss över. Snart hade vi tagit oss in i fiendeland, där vi dock kunde vandra fritt då det egentligen är ockuperat Gondorianskt terretorium som vi smälter in i ganska bra. Vi vandrade tills vi nådde en stad, med undantag för sömn. Här behövde vi få tag på hästar, då vi itne kunde ta med de över gränsen. Vi letade snabbt upp ett stal och just som vi steg in i det hörde vi en röst bakom oss.
Den tillhörde Dagor!
Och här avslutas vår krönika för denna gång, eventuella tillägg måste kanske göras då mitt minne kanske sviker mig någonstans.

/Mellith av Edhellond

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
I vanlig ordning vill jag ge eventuella läsare en mer tydlig och sanningsenlig bild av händelserna under vår färd.

”Ögonblicket efter vi övermannat uslingen kom ännu en störtande förbi oss. Vi blev ju självklart överraskade och störtade efter för att sätta fast även denna svartklädde tjuv, dock han han undan och dök ner i vattnet.”

Den simple tjuven visade sig föga överraskande vara en av dessa känslokalla personer utan tunga. Både han och det kräk vi senare fann inne på landbacken fick en rättmätig behandling av gondorianskt snitt.

”Aigira lämnade över den och jag får väl säga att detta var detta enda möjliga och rätta, dock gjordes det med lite väl lite värdighet.”

Under hela vår färd har jag från sällskapets alv och halvalv fått höra låga angrepp och huvudlöst pladder om denna mycket laddade situation. Horder av pirater sliter stenen ur min hand, medan sällskapets hårda män och stolta krigare darrar som asplöv och väljer att titta åt ett annat håll. Vid det här laget finns det inte längre någon anledning att låta sig förvånas. Det faktum att sådana som Mel och hans gelikar skriver historien i sina sånger gör mig fundersam över hur historiska händelser de facto gestaltat sig!

”Prat om att stjäla en båt som små usla tjuvar började snart höras i vårt sällskap, t.o.m från vår alv. Jag måste säga att jag blev bestört över den låga moral som sällskapet visade.”

Huvudsakligen försökte vi hitta förhandlingslösningar med en blandning av ekonomiska transaktioner och moralisk övertygelse. Ett mycket spännande förslag som tyvärr aldrig drevs till sitt slut var Karns idé om att i utbyte mot en båt erbjuda byns båttillverkare en natt med en fiskarhustru. Min intuition säger mig att detta hade varit genomförtbart om vi drivit på hårdare. Dessutom hade det givit oss ett glatt minne att muntra upp kyliga kvällar vid lägerelden med.

”Det skall dock nämnas att vi nu alla trodde det värsta och drack många öl till hans ära.”

Hur Mel under en veckas tid lyckades konsumera 5000 öl (enligt våra beräkningar) är för mig en gåta. Nog kan det tänkas finnas särskilda krafter i hans veka lekamen, men det förefaller ändå vara en bedrift. Det förmodade sinnestillstånd han befann sig i under denna vecka gör dock att vi tyvärr inte lär få höra detta besjungas av vår vän.

Högaktningsfullt Aigira
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Jag har absolut inte mycket att tillägga, förutom, till Mels fördel, att vi räknade ut hur mycket man kunde dricka för ett guldstycke, inte hur mycket han drack under veckan... Usch, nej, det hade varit en bedrövlig syn att se, det han fick i sig räckte mer än väl!

/Carnil

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Makaron_UBBT

Veteran
Joined
8 Jul 2001
Messages
38
Location
Lund
Den simple tjuven visade sig föga överraskande vara en av dessa känslokalla personer utan tunga. Både han och det kräk vi senare fann inne på landbacken fick en rättmätig behandling av gondorianskt snitt.

och det tack vare min rådighet, som INTE fick mycket uppskattning från de övriga i gruppen vid tidpunkten för skurkanas hädanfärd. Först var det nämligen tal om att vi skulle släpa med oss sektbusen som vi fångat utanför Aigiras hytt (som vägvisare och gisslan).. så vi lastade ner en medvetslös sektbuse i roddbåten när vi begav oss in till land för att leta efter ledtrådar om var Dagor hade tagit vägen.... men när vi sen stod där på den grovstenade sanden i månljuset, så tyckte jag inte längre att det kändes behagligt att släpa på en potentiell mördare.. som säkerligen var en mästare på att lösa upp knutar och som säkerligen skulle ställa till med problem vid olägligt tillfälle. Under mitt kringflackande liv i Gondors städer så har det hänt att jag vid ett antal tillfällen har utfört en del.. hmm.. mindre lagliga handlingar (men moraliskt försvarbara!).. och dessa handlingar har lärt mig försiktighet. Att bära runt på en stum fanatisk sektbuse med oanade förmågor och som troligtivs inte vill oss något gott.. är inte försiktigt. Så, jag drog min juvelbesatta dolk (en ögonsten inköpt under våra äventyr i söderns öknar) och la fram mitt förslag på problemets lösning för de övriga. De trodde först inte att jag menade allvar, men när de förstod att jag var allvarlig så protesterade de och tyckte att det var dumt. De menade att han var vår enda länk till Dagors försvinnande och att det därför inte vore klokt att bringa busen om livet... dessutom så ansåg de att hela företaget var allmänt omoraliskt. Jag stod dock på mig och sa att vi troligvis inte skulle ha någon nytta av busen ändå.. för vi hade inte direkt nån större nytta av hans kollega nere i ökenstaden (va-den-nu-heter).. snarare tvärtom då han hela tiden ljög och förnekade sig. Motvilligt gick de då med på att låta mig göra vad jag ville.. bara de slapp ha något med det att göra. Det slapp de. En livslågas händanfärd senare, så sa jag till roddaren vi haft med oss från båten att begrava liket.. inte för att vem-han-nu-hade-varit förtjänade en grav utan för att jag är försiktig. Cirkulerande asfåglar kan dra till sig ögon.

En stunds färd inåt land så överfölls vi av den andre rövaren (förmodar vi) som hade suttit uppflugen på en sten i väntan på oss, någon eller något. Han blev dock snabbt nedhuggen. När han sen låg där flämtande på marken så drog jag återigen min juvelbesatta dolk och släckte ännu en livslåga.. inte för att jag frossar i den här typen av handling, utan för att det behövdes. Carnil protesterade matt när han upptäckte vad jag gjort.. men då var det redan försent.. busen hade redan gått sönder. Jag begravde honom intill stenen där han vakat.

Till alla som nu tror att jag är blodtörstig och känslokall, så vill jag bestämt hävda att så inte är fallet, jag gör bara vad som måste göras. Nån måste göra det.

Karn
 

Countess_Malin

Veteran
Joined
6 Aug 2001
Messages
58
Location
Lund, Sverige
Jag är väl faktiskt inte den som brukar backa när det gäller lite blodspillning, och det var ju faktiskt mig som busen hoppade på, så efter övervägande har jag kommit fram till att det var helt okej som du gjorde Karn!

Noterat av Carnil, krigare
 

Makaron_UBBT

Veteran
Joined
8 Jul 2001
Messages
38
Location
Lund
Det var ju skönt att få en bekräftelse av mitt dåds riktighet. Ett tag oroades jag över att min moral förfallit till något föga människovärdigt pga mitt förflutna i det lagskrivnas utkanter. Visst, jag har säkerligen fått en något praktiskare syn på tillvaron, men jag är absolut inte blodtörstig... öl smakar ju så mycket bättre...

Karn
 
Top