[SRR] Felaktigheter i svenska utgåvan?

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Rörliga manövrar är allt möjligt som innebär att du är i rörelse och utgör en risk eller sker under stress, dvs en konflikt. Förflyttning är bara att gå/springa. Anledningen att de är separerade tror jag är för att få in dynamiken där du kan ex utföra en rörlig manöver för att ta dig ur vägen för någons attack, förändra saker i resolutionsordningen. Eller det är i vart fall varför jag gillar upplägget här.
 
Last edited:

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Förflyttning är hur snabbt du kan förflytta dig och rörliga manövrar är typ klättra, krypa, hoppa etc. vill jag minnas?
Ja, jo, men vad är poängen med att ha dem i olika skeden av närstridsrundan? (Edit: skrev innan jag såg Christoffers replik.)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Yes, I RM stegar en bara igenom alla delarna först. Föredrar helt klart SRR/MERPs sätt att hantera det på måste jag säga.
Läser nu om Rolemaster 2 och landar nog i att jag läste detta fel, det fungerar precis som MERP/SRR bara att det inte uttryckligen säger att alla måste deklarera handlingar up front. Men läser man beskrivningar av saker är det precis vad man mässor för att saker alla falla på plats. Gör mig ju riktigt pepp på RM igen!

Edit: själva ordnandet av handlingar inom respektive kategori om de inte är parallella sker dock på lite annat sätt, men själva deklarera > utförande och effekt ordnat efter kategori är samma i princip.
 
Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Läser nu om Rolemaster 2 och landar nog i att jag läser detta fel, det fungerar precis som MERP/SRR bara att det inte uttryckligen säger att alla måste deklarera handlingar up front. Men läser man beskrivningar av saker är det precis vad man mässor för att saker alla falla på plats. Gör mig ju riktigt pepp på RM igen!
Sen finns det ju flera olika alternativa/optional ordningar i t.ex. RM Companions och RMSS/RMFRP och kanske RMU.
Så du kan med gott samvete köra det du gillar bäst.
Kör du med reglerna under huven så kan man ju låta spelarnas beskrivningar nästan rakt av ersätta deklarationen.

:gremwhistle:
//EvilSpook
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Sen finns det ju flera olika alternativa/optional ordningar i t.ex. RM Companions och RMSS/RMFRP och kanske RMU.
Så du kan med gott samvete köra det du gillar bäst.
Kör du med reglerna under huven så kan man ju låta spelarnas beskrivningar nästan rakt av ersätta deklarationen.

:gremwhistle:
//EvilSpook
Precis, det börjar väl redan vid första companionboken vill jag minnas. Har för mig att RM Express och Harp också har varsitt eget sätt att hantera tid och ordnandet av handlingar på?

Ville mest in och dementera att man inte deklarerar handling (vilket jag ser som ett lite prettosätt att säga "jag duckar lite och lutar mig in i rummet, svingar yxan och klyver orchen när den springer förbi!") vid varje kategori i RM2 som jag tyckte det stod först, nog mest för att jag läste lite slarvigt och att det faktiskt inte skrivs ut som något man ska göra inledningsvis. Men, detta är mycket coolare! Det stora som skiljer SRR/MERP och RM åt är just initiativdelen för respektive kategori och att RM försöker bry sig om hur mycket tid en handling tar i % för att öppna upp för mer ageranden under en runda. Sen lite intressanta mindre förändringar, ex. att förflyttning och manövrar sker parallellt och att manövrar verkar inkludera både rörliga och fasta.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Rent praktiskt brukar det inte spela så stor roll. Har man ett fåtal involverade personer så faller de flesta in i en naturlig kategori (magi/avstånd/närstrid/manöver) och det är sällan man behöver ”deconflikta” nån som ”duckar lite och lutar sig in i rummet, för att svinga yxan”.

Men i ett väldigt detaljerat läge kanske man vill använda figurer, % av handlingar och maximalt utnyttja faserna? Men för oss har det varit lite som Mutant 2 och Western 1. ”Vanliga hederliga stridsronder” utgör 96% av fallen och standardfaserna fungerar bra.

Sen är det ju alltid nån klåpare som kastar ”haste”, ska släppa föremål med 10% av handlingen, sedan anfalla två fiender som står en bit ifrån varandra, samtidigt som vederbörande försöker parera nån projektil. Men det brukar lösa sig också.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 
Last edited:
Top