Nekromanti Squaresoft: Bästa spelet genom tiderna!

Luffemannen

Veteran
Joined
22 Jun 2003
Messages
1
Hejsan!

Jag går rakt på sak. Jag ska göra en undersökning över vilket Squaresoft-spel som ni gamers tycker är bäst. Undersökningen ska hålla på en månad på flera olika svenska forum. Den 22 juli sätter jag stopp för alla trådar.

Ni ska skriva upp de Squaresoft spel ni gillar mest alltså. Ni sätter en placering på dem, från 1-5. 1 är bäst, 5 är sämst, men kom ihåg att om man ger ett spel 5 så får spelet ändå en röst så sätt inte spel som ni tycker är dåliga på placering 5. Om ni inte förstod hur man ska göra så se exemplet nedan:

1. Final Fantasy 9
2. Final Fantasy 7
3. Chrono Trigger
4. Super Mario RPG
5. Secret of Mana



Ni kanske har svårt att komma på vilka spel Squaresoft har gjort. Nedan finner ni en lista med ett flertal exempel, självklart inte alla spel.

Threads of Fate
Bushido Blade
SaGa Frontier
SaGa Frontier 2
Saga Frontier 3
Secret of Mana
Legend of Mana
Parasite Eve
Parasite Eve 2
The Bouncer
Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars
Vagrant Story
Xenogears
Chrono Trigger
Chrono Cross
Final Fantasy
Final Fantasy 2
Final Fantasy 3
Final Fantasy 4
Final Fantasy 5
Final Fantasy 6
Final Fantasy 7
Final Fantasy 8
Final Fantasy 8
Final Fantasy 9
Final Fantasy 10
Final Fantasy: Tactics
Final Fantasy: Mystiq quest
Final Fantasy Legend
Final Fantasy Legend 2
Final Fantasy Legend 3
Final Fantasy Adevnture
m.fl. m.fl.


Regler:
* Alla får enbart skriva en gång/forum.
* Spel som t.ex. Super Mario RPG, där Squaresoft har medverkat i utvecklingen, är tillåtna.
* Det är tillåtet att inte skriva alla fem, men helst ska fem spel vara presenterade.


Jag hoppas det är många som svarar och att det blir ytterst få inlägg med svar som, ”Äh, jag har svårt att välja, jag tror Chrono Trigger ska ligga först, men jag är inte säker” osv. Jag tror ni fattar vad jag menar :gremwink:

Sådär då… Låt omröstningen börja!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
trådflytt

Och det här har inget med rollspel att göra så det flyttas till allmänna spelforumet.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Tja, jag kan väl skriva vad jag tycker, även fast jag inte spelat riktigt alla.

1: Final Fantasy 6
2:Final Fantasy 4
3:Chrono Trigger
4:Secret of mana
5:Final Fantasy 7
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Yassilus lista

1. Final Fantasy 10
2. Final Fantasy 7
3. Final Fantasy 8
4. Final Fantasy 6
5. Final Fantasy 5
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
1. Final Fantasy 7
2. Final Fantasy 10
3. Final Fantasy 6
4. Chrono Trigger
5. Kingdom Hearts
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Rizlizta:

1. Final Fantasy 6
2. Secret of Mana
3. Chrono Trigger
4. Final Fantasy 8
5. Vagrant Story

/Rising
som egentligen ogillade Final Fantasy 8 väldigt mycket, men ändå blev mer engagerad i det spelet än FF7, FF9 och FF5, samt de få andra spelen på den där listan som jag har komit typ en liten pruttdel in i.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ymirs lista

1. Secret of Mana
2. Final Fantasy 6
3. Seiken Densetsu 3 (Tror det hette så, den vettiga uppföljaren till Secret of Mana. Aldrig översatt, mig veterligen).
4. Final Fantasy 7
5. Final Fantasy 9

Secret of Mana är bara såå roligt, och det glömda landet är såå vackert och mystiskt...

- Ymir, motiverar inte mer än så.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
kort lista

1 Final Fantasy Adventure
2 Secret of mana.

Sen har det inte kommit fler bra spel från Square.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Ymirs lista

Seiken Densetsu 3, finns som rom på engelska, översatt på fanbasis. Riktigt imponernade faktiskt.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Blargh.

Square, säger du? Inte min skola, direkt, men Final Fantasy 6 är riktigt fett, som folk påpekar, och sen följer väl Final Fantasy 5 och Final Fantasy 7 antar jag. Jag har ganska mainstrem:aktiga, åsikter, men eftersom tråden svärmar av objektivitet angående Secret of Mana's bästighet måste jag gladeligen föra in lite subjektivitet i tråden och påpeka att jag finner spelet ganska tråkigt (men inte på långa vägar lika avskyvärt som Seiken Densetsu 3 -som har vedervärdig strids-AI och hemska "gå"-ljud... jag gav upp spelet ganska snabbt, dock, och har funderat på att plocka upp det igen...)

Chrono Trigger klarade jag faktiskt (vilket gör det till det enda Square-spel som jag har orkat spela klart), och det mesta är helt enkelt suveränt med det spelet - grafiken, musiken, och inte minst den härliga tidstvisten som är så fruktansvärt bra genomförd. Uppföljaren Radical Dreamers känns alldeles för skräckig och innehåller alldeles för lite mysigt äventyr, och skräcken är dessutom inte särskilt effektivt framförd (textbaserat är det också... innehåller en del mysiga överraskningar för er skräcknissar).

Romancing Saga 3, det vill säga den korta snutten som hittills är översatt, visar exempel på ett mycket lovande spel, och jag blev väldigt ledsen när jag upptäckte att översättningen inte räckte längre än till vampyrsnubbens slott. Alltså ett bra spel, med en nästan lite riddarromantisk betoning.

Listan vore inte komplett utan Bahamut Lagoon. Nuff said.

Dåså:

1. Final Fantasy 6
2. Chrono Trigger
3. Final Fantasy 5
4. Bahamut Lagoon
5. Final Fantasy 7

(fast mina riktiga favorittevespel är givetvis Tales of Phantasia och Phantasy Star 4, mest på grund av den coola stavningen, men även på grund av spelens genomgående kvalitet)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,485
Location
Stockholm
Re: Blargh.

Uppföljaren till Chrono Trigger heter Chrono Cross, inte Radical Dreamers.

Annars håller jag med om att CT är ett helt otroligt bra spel. Bland det bästa RPG som gjorts, skulle jag tippa.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,485
Location
Stockholm
1. FF 7 (för att det var mitt första konsolRPG)
2. Chrono Trigger
3. FF 6
4. Chrono Cross
5. FF 9 (för att det var sött)
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Asskicking for goodness

Uppföljaren till Chrono Trigger heter Chrono Cross, inte Radical Dreamers.

Weak minded fool! Det är bara vad myndigheterna vill att du ska tro... läs mer om deras hemliga kamp att ta över världen och hjärntvätta alla Playstation-freaks.
 

Mindblow

Veteran
Joined
29 Mar 2002
Messages
46
Location
Oblivion
1. Anal Fantasy VII
2. Anal Fantasy X
3. Bushido Blade
4. Anal Fantasy XI
5. Anal Fantasy VI

Vad annars?
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
1. Final Fantasy 8
2. Final Fantasy 10
3. Final Fantasy 6
4. Chrono Trigger
5. Final Fantasy 9
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Nu blir ju detta inte riktigt ordentligt, då jag inte spelat alla spel på listan, men av de jag spelat blir det:

1. Final Fantasy VI
2. Final Fantasy VII
3. Secret of Mana
4. Chrono Trigger
5. Final Fantasy X
 
Top