Varulv SpringSmash23 avslutat BYBOVINST

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Jo, problemet var ju som sagt att jag ändå inte hade en out utan att lösa vad temat var exakt. Jag var rätt säker på att vi hade förlorat redan efter fyra timmars spel. Att förhala i den situationen hjälpte ju bevisligen inte, hur vilt jag än sparkade åt alla håll.
Hade du väntat in vad Majk skrev och snabbt hittat på nåt eget hade det i alla fall kunnat bli diskussioner.
Nu med fel svar så var det inget snack.
När även Octagonal sitter å sover i 3 min så hade du kunnat gnälla på denne också.

Måste dock ge en fet 👍 till Octa för den långa beskrivningen av 93, hade ju vart rätt tungt statement vid en diskussion.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,746
Location
Göteborg
Jag tror att ett sätt att komma undan en del av den här grejen med bokstäver och så (som vi haft förut; jag minns hur Vimes och Xyas grönade varandra som spöken genom typ ett stavfel i fjärde ordet i PM:et eller så) är genom att helt enkelt skriva olika till alla bybor. Jag hade istället gjort såhär:

"Temat är typ fransk mat, du vet"
"Temat är typ franska köket"
"Temat är typ haute cuisine, du vet, på franska"
"Temat är inspiration från västeuropa, framförallt Frankrike"

Äh, fast bättre. Och med ett lite vagare tema som går att beskriva på olika sätt. Tror att ska man skicka ut info till bybor som inte står i spel-PM så ska man undvika kåppypasta och istället skriva olika i alla PM.

Eller att alla får sina maträtter men inte temat, så vet inte byn heller vad det är. Eller nå't.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,560
Med brasklappen att det är lättare när man inte är med i spelet så var det inte fraserna som fick mig att misstänka @Anthrox (sen är jag ju som sagt lite stofil och orkade inte googla eller liknande) för mig var the smoking gun din Pokebowl tillsammans med en del olyckliga omständigheter.
@Majks miss att han hade samma fras som mig kändes som så genomuselt ulvspel att det helt enkelt inte var rimligt.
Så lite alla andra var grönare och din pokebowl, men jag var ju sjukskriven så det är ju rent akademiskt.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Med brasklappen att det är lättare när man inte är med i spelet så var det inte fraserna som fick mig att misstänka @Anthrox (sen är jag ju som sagt lite stofil och orkade inte googla eller liknande) för mig var the smoking gun din Pokebowl tillsammans med en del olyckliga omständigheter.
@Majks miss att han hade samma fras som mig kändes som så genomuselt ulvspel att det helt enkelt inte var rimligt.
Så lite alla andra var grönare och din pokebowl, men jag var ju sjukskriven så det är ju rent akademiskt.
Ja, det var ju mer eller mindre när du skrev ut att du misstänkte mig i R1 (eller snarare, du skrev att du hade misstankar kring någons mat) som jag bestämde mig för att jag behövde nattmörda dig, för jag misstänkte att snacksen inte skulle flyga med alla.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Tror att ska man skicka ut info till bybor som inte står i spel-PM så ska man undvika kåppypasta och istället skriva olika i alla PM.
Ja, det här är en bra lösning.

Ytterligare ett alternativ hade varit att i startinlägget listat 9 felaktiga teman tillsammans med det korrekta. Det hade gjort ulvarnas möjligheter att faktiskt lista ut temat till en rimlig utmaning.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Jädrans vad hungrig jag blev i måndags innan lunch när jag satt å googlade Franska maträtter🤤

Finns en del småroligt att hitta:

@Basenanji vad fasiken är Impetigos ”Framgångsvillig” som Octa uppmärksammade?

Å Majks ”Hitta Nya Vägar” med versal i varje ord helt plötsligt…

@Majk hur Framgångsorienterad var det att påstå att du inte har samma som BB7😂

@Impetigo vill tydligen ”SJälvklart är det dåligt om vi röstar ut en ulv i r1 och ännu sämre om vi röstar ut en ulv i r2 också.”
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Tja, var ska man börja. De uppenbara speldesignproblemen lämnar jag åt mer kompetenta att lösa. Men ungefär så här var mitt visionsdokument:

- Temat var en idé som skulle göra att folk smulade på olika kreativa sätt med varandra. Jag föreställde mig att ni skulle prata om vinsorter, brieost och Eiffeltorn. Balansen föreställde jag mig skulle uppstå genom att byborna inte skulle våga outa för mycket, men å andra sidan vinna på att kunna dra någorlunda riktiga slutsatser om varandra.

- Lingot var mitt sätt att få er att tramsa om det där nyordsspråket jag förknippar med verklighetens Framgångståg. Sedan skrev jag det där om Språkvetenskap för att göra det osäkert för byborna om hur mycket ulvarna visste.

Slutligen var BIKUPAN lite väl mycket experiment, men i min vision såg jag hur den skulle kunna addera mer osäkerhet till spelet. Men också en möjlighet till ledtrådar. Jag tänkte att det kunde vara kul om det blev något i stil med:

Bybo 1: hey, jag tycker att X är misstänksam och nu ska VI vara i bikupan, vad borde vi diskutera där?
Bybo 2: jamen, hur ska vi kunna lita på dig och din bikupekompis? Förresten avslöja inget i onödan!
Bybo 1: jamen tänk om jag kan pressa en eventuell ulv i kupan?
Bybo 3: ja det kan ju faktiskt vara en god idé! Fråga om vilket vin dom passar in på temat!
Bybo 4: men är du knäpp? Nu ger du ju ulvarna ledtrådar...

Tja, som ni säkert ser ville jag skapa ett osäkert spel som betonade kreativitet och tolkning. Jag gillar de varulvsspel vi spelar här och som i min mening ofta bygger på vad som är mest rationellt. Ni vet, vi pratar ju mycket om Ockhams rakkniv och det är ju bra, men kan också bli lite tråkigt och förutsägbart. Ungefär som när man spelar co-op-spel och så slutar det med att den smartaste spelaren fattar alla beslut åt de andra ändå.

"Tänk om man kunde skapa ett spel där kreativa lösningar var lika vägvinnande som rationella - och där tolkningsförmågan betalade sig lika mycket som en slug deduktiv logik?" var min utgångspunkt.

Jag lyckades väl sådär även om SpringSmash blev ett roligt spel med många berömvärda insatser. Jag hoppas därför att andra tar sig an utmaningen att göra ett sånt här spel, men bättre!

😀
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Tja, var ska man börja. De uppenbara speldesignproblemen lämnar jag åt mer kompetenta att lösa. Men ungefär så här var mitt visionsdokument:

- Temat var en idé som skulle göra att folk smulade på olika kreativa sätt med varandra. Jag föreställde mig att ni skulle prata om vinsorter, brieost och Eiffeltorn. Balansen föreställde jag mig skulle uppstå genom att byborna inte skulle våga outa för mycket, men å andra sidan vinna på att kunna dra någorlunda riktiga slutsatser om varandra.

- Lingot var mitt sätt att få er att tramsa om det där nyordsspråket jag förknippar med verklighetens Framgångståg. Sedan skrev jag det där om Språkvetenskap för att göra det osäkert för byborna om hur mycket ulvarna visste.

Slutligen var BIKUPAN lite väl mycket experiment, men i min vision såg jag hur den skulle kunna addera mer osäkerhet till spelet. Men också en möjlighet till ledtrådar. Jag tänkte att det kunde vara kul om det blev något i stil med:

Bybo 1: hey, jag tycker att X är misstänksam och nu ska VI vara i bikupan, vad borde vi diskutera där?
Bybo 2: jamen, hur ska vi kunna lita på dig och din bikupekompis? Förresten avslöja inget i onödan!
Bybo 1: jamen tänk om jag kan pressa en eventuell ulv i kupan?
Bybo 3: ja det kan ju faktiskt vara en god idé! Fråga om vilket vin dom passar in på temat!
Bybo 4: men är du knäpp? Nu ger du ju ulvarna ledtrådar...

Tja, som ni säkert ser ville jag skapa ett osäkert spel som betonade kreativitet och tolkning. Jag gillar de varulvsspel vi spelar här och som i min mening ofta bygger på vad som är mest rationellt. Ni vet, vi pratar ju mycket om Ockhams rakkniv och det är ju bra, men kan också bli lite tråkigt och förutsägbart. Ungefär som när man spelar co-op-spel och så slutar det med att den smartaste spelaren fattar alla beslut åt de andra ändå.

"Tänk om man kunde skapa ett spel där kreativa lösningar var lika vägvinnande som rationella - och där tolkningsförmågan betalade sig lika mycket som en slug deduktiv logik?" var min utgångspunkt.

Jag lyckades väl sådär även om SpringSmash blev ett roligt spel med många berömvärda insatser. Jag hoppas därför att andra tar sig an utmaningen att göra ett sånt här spel, men bättre!

😀
Ja, det hade nog varit sjukt spännande att se hur det flytit på om inte bikupan hade varit med och kunnat gröna alla bybor. Både jag och Vimes hade ju ändå hyfsat svårtolkad mat och det kändes som att det fanns flertalet spelare i R1 som misstänktes långt högre än mig.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Ja, det hade nog varit sjukt spännande att se hur det flytit på om inte bikupan hade varit med och kunnat gröna alla bybor. Både jag och Vimes hade ju ändå hyfsat svårtolkad mat och det kändes som att det fanns flertalet spelare i R1 som misstänktes långt högre än mig.
För Byfånen Sidd klarnade det rätt snabbt.
Paranoian satte först upp er alla som Varulvar men när det rätt direkt var nåt scumt med Vimes och denne inte klarade pressen så kändes det som att det här fixar vi ju episkt galant redan i R1.
Därefter hade jag full koll på att det i fallande ordning mest trolig ulv var
BB7 (frånvarande blajade kaos),
Impetigo (med arg masterplan),
Octa (lågflygande och unvikande natt-test),
Majk (lågflygande nykomling med avikande lingo)

Så Anthrax måste ju bara bybo fejka med sin jädrans Pocebowl (jag hatar Pocebowl från å med nu).

Tjena mittbena full koll not so much.

/Byfånen Strategic Commerce Tactician Sidd hjälper Basse skura dansgolvet 🧹
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Tack @Basenanji för roligt arrangemang, särskilt flufftexten i början av r2 var jag mycket förtjust i!

Det var nog rätt kört för ulvarna från början om inte byn gav bort bra ledtråda till temat, det tidiga outandet blev ett mäktigt drag som gav en del ledtrådar men uppenbarligen inte tillräckligt (vi var ju inne tidigt på hur mycket svårare det är att lista ut tema baserat på ledtrådar jämfört med hur lätt det känns för de som känner till temat).

Jag var ju som alla märkte rätt rejält frustrerad när jag upplevde att vi gav bort fler och fler ledtrådar helt i onödan ☺ men i efterhand hade man inte behövt oroa sig.

Det var lurigt att ha en grönlista men inte kunna redovisa den utan att ”recensera” folks matlådor och på så sätt ge ledtrådar till temat..
 
Top