Nekromanti Springa längre sträckor

DarkFlip

Veteran
Hej!

Jag har suttit lite och funderat över vilka regler som finns när man ska springa längre sträckor. De enda regler för förflyttning jag känner till är dels FÖR- reglerna som används i strid och dels march-reglerna för längre resor till fots.

Med det första systemet skulle en karaktär med tio i FÖR och 8 UK kunna springa i 5,8 minuter och tillryggalägga 1370 meter. Sedan skulle utmattningskolumnerna vara fyllda, vilket jag tolkar som att han inte orkar springa mer. Även om han klarar att springa längre skulle det inte hjälpa så mycket, hans FÖR skulle ligga på 5 snart ligga på 0.

Det andra systemet däremot ger en toppfart på 5 km/h genom forcerad march. En löjligt låg hastighet att hålla om man springer.

Så om det finns någon som har några andra tankar om hur det här kan fungera eller har en lösning på mitt problem skulle jag uppskatta ifall ni ville svara.

Gastono

Hero
Står det inte någonstans om hur mycket utmattning man erhåller när man förflyttar/springer/spurtar.
Vet inte hur det är regelmässigt när du får fullt på utmattningssektionen förutom en enorm svårighetsökning på allt du gör.
Men säg bara till dina spelare att när utmat... är full så MÅSTE man stanna och flåsa.

gitarrpoet

Veteran
Japp

stridsreglerna säger att man får en stridsutmattning om man förflyttar sig, eftersom det är en handling, uförd på ett snitt av 4 sekunder. sen om du spurtar vet jag inte om man tar med det...

Jag kan definitivt springa den sträckan, och jag har varken den förflyttningen eller utmattningen. men man får väl anpassa reglerna där... fast i regel så är man ju ganska trött efter 300-400 m av konstant spurt. Men jagad av tiraker så är det nog inga problem.

Praetori

Warrior
Re: Japp

Enligt EON2 utgåvan får man 2 korttidsutmattning när ´man spurtar. INTE att förväxla med LÅNGTIDSUTMATTNINGEN man får när man marscherar.

Personligen brukar jag köra med systemet att man måste slå ett slag mot vilja eller stridsvana när man blir utmattad. (Ett slag varje gång man ökar i svårighet). Om slaget misslyckas stannar man för att man inte "orkar" mer. (Modifieras självklart efter omständigheterna).
Samma sak gäller i strid eller andra sådana situationer.
En RP som är skadad trött och lider av diverse olika åkommor kommer att vara mer benägen att ge sig och slänga vapnen på marken el dylikt. (Jag gillar inte hjälte RP som aldrig blir rädda och slåss till sista blodsdroppen, och framförallt så är det sällan min vilja att de skall göra det, om de tex skall bli tillfångatagna).