Nekromanti Språkhjälp!

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Jag sitter och filar på en alternativ rollspelsvärld till Eon och tycker att jag hittils har kommit rätt långt i mitt planerande. För att fatta mig lite kort så är världen på senmedeltid/tidig renässansnivå rent teknologiskt (möjligen med lite inslag av steampunk) och low-fantasy.
Rent kulturellt domineras världen av ett mäktigt och imperialistiskt pseudo-Kina som ständigt för krig mot sina mindre utvecklade grannländer för att lägga beslag på deras resurser och för att ta slavar. Andra kulturer som existerar i samma värld är ett revolutionärt och ultranationalistiskt pseudo-Japan, ett dekadent och förfallet pseudo-Indien och en hel del neandertalare/Cro-mangonmänniskor vid världens poler.

Vad jag ber om hjälp nu är namn på de olika nationerna. Jag tror att jag tar och rippar vår världs språk rakt av utan större modifikationer, och således så är det mandarin och japanska som gäller. Too bad att jag inte är särskilt vass på något Östasiatiskt språk överhuvudtaget...

Jag tänker mig att pseudo-Kineserna är mycket stolta och högdragna av sig och att de borde kalla sig själva "det ädla folket", "det stora folket" eller dylikt på mandarin. De ser ner på de primitiva neandertalarna i norr vilka används som slavar på risfälten och borde kallas något i stil med "nordliga barbarer", "apfolk", "undermänniskor", "o-människor" eller dylikt.

Pseudo-Japanerna levde länge under pseudo-Kinesiskt förtryck men enade sig och slog sig för en tid sedan fria. Deras tidigare förtryckta kultur fick sig en ny renässans och man omformade även den pseudo-Kinesiska (konfucianska) maktstrukturen till ett mer egalitärt och folkligt system (influerat mycket av franska revolutionen och den tidiga, revolutionära kommunismen i Ryssland). Vad de skulle föredra att kalla sig själva har jag ingen aning om, men pseudo-Kineserna lär föraktfullt kalla dem för typ "bondeslödder", "rebeller", "banditer" eller... nåt. Typ. Förresten, någon som vet hur man säger "kamrat" på japanska?

Så, om någon råkar sitta och trycka på östasiatiska språkkunskaper så skulle jag glädjas otroligt mycket om jag fick ta del lite grann av denna. Tack på förhand!
 
Top