Nekromanti Språkforkning angående ordet Gubbe

Attack-Bosse

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
50
Location
Göteborg
Gubbe är en synonym till ordet rollperson som dag tappar mark till andra benämningar såsom rollfigur, karaktär etc. Detta tycker jag är synd eftersom gubbe är ett sånt heltrevligt ord.

Jag undrar bara om ni använt ordet gubbe och varifrån detta uttryck kan härledas?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Klart jag använt och fortfarande använder termen "gubbe" för rollperson. Kanske inte så ofta på forumen, men när man som stressad spelledare frågar sina spelare så blir det ju alltid "har ni gjort gubbarna?".

För några år sedan började vi dock vara politiskt korrekta och kalla alla kvinnliga karaktärer för "gummor"...

/Azagthoth
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Klart jag använt och fortfarande använder termen "gubbe" för rollperson. Kanske inte så ofta på forumen, men när man som stressad spelledare frågar sina spelare så blir det ju alltid "har ni gjort gubbarna?"."

Jag tycker man kan härleda namnet till sporten, när man var liten och idrottade...

Då sa man i omklädningsrummet "kom igen nu gubbar"...om man ser hur det motsatta könet säger brukar det vara "kom igen nu flickor"

Alltså tycker jag det borde vara Gubbar och Flickor, inte Gubbar och Gummor.

Riddaren - forskar


Även den bäste har dåliga dagar
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Nja, i omklädningsrummet användes även "grabbar". Tvivlar att flickorna körde med "brudar" (även om jag tycker det skulle vara roligt, "kom igen nu brudar!").

Förresten, vad gör du i flickornas omklädningsrum?

Riddaren är en aning läskig i sin forskning...

/Azagthoth
 

Attack-Bosse

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
50
Location
Göteborg
Jo, jag tycker det är märkligt, när jag en gång började med rollspel sa jag uteslutande gubbe. Då hade jag inte kontakt med några andra rollspelare än mina kompisar, och de hade inte kontakt med några andra heller (internet fanns inte på den tiden). Var har vi då fått det från?

Ändå är användandet av ordet gubbe utbrett, och jag har alldrig sett det nämnas i ett rollspel.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ordet gubbe använder jag när jag inte orkar säga nåttt annat. Varifrån det kommer vet jag inte....

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Detta tycker jag är synd eftersom gubbe är ett sånt heltrevligt ord.</I>

Själv får jag otrevliga associationer till ett beryktat program på Sundsvalls lokalradio för en massa år sen. Lät ungefär så här:

reporter: "Det talas ju mycket om rollspel nuförtiden, men vad <I>är</I> då egentligen rollspel?"
spelare (med bred Medelpad-dialekt): "Jo, man är en gubbe. Och så är man nere och går i ett grottsystem, och där finns det monster och dom kan man slå ihjäl. Då får man XP, och då blir man bättre på att slåss. Och så kan man ta deras pengar och köpa bättre grejor att slåss med."

Förutom att alla kyrktanter säkert satte i halsen, kan ni tänka er <I>nån</I> som inte redan visste vad rollspel var, som fattade ett smack av den beskrivningen?
Den födde i alla fall ett nytt lokal standardsvar på den eviga frågan om hur man definierar rollspel.  "Jo, man är en gubbe..."

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Ändå är användandet av ordet gubbe utbrett, och jag har alldrig sett det nämnas i ett rollspel.</I>

Jag skrev ett till Vox Populi #8 en gång i tiden, där man spelade just en gubbe. Spelet var knappt en sida långt, men inkluderade ett komplett regelsystem och introduktionsäventyret 'En kväll på puben'.

--
Åke
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Min gympalärare sa nog snarare "Kom igen nu paugadrular!", så jag håller nog inte med om att Flicka bör ersätta Gumma. Dessutom är Gumma ett synnerligen hemtrevligt ord!

Själva säger vi nog Gubbar om allt, till och med kvinnfolkets karaktärer, och om alla kvinnliga karaktärer.
Fråga ar ju liksom om en karaktär ska kallas Gubbe när spelaren är man eller när karaktären är man, och vice versa. Det är bättre att hålla det på ett enkelt plan. ;)

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Angående gubbar i sporten!

Angående gubbar-uttryck i sporten:
Dagens Adam-citat:


Adam när vi LANar:
(Med hes röst.): KOM IGEN NU GAYS!(dvs guys lite förvanskat..)

Adams tränare:
(På norrländska): Kom igen nu, fina fisken boys! Dom e bara turkar!



/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Efter att ha läst inläggen nedan så känner jag mig så där ledsamt utanför igen. Jag har aldrig använt begreppet ''gubbe', vi har alltid kört med ''rollperson'' eller ''RP'' och på sistone använt det lite svengelska karaktär. Det var nog faktiskt inte förrän jag började läsa här på forumet som jag kom i kontakt med ''gubbe''.

[color:white]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Gubbar

Jag använde det under hela min uppväxt... Det är ett kortare och mindre bökigt ord än både karaktär och rollfigur vilket delvis kan förklara dess populäritet.
Dessutom tror jag att det delvis är ärvt från brädspelen. När jag (som liten) spelade t.ex Monopol refererade man till den lilla hatten, skon, bilen mfl, som just gubbar. Denna beteckning var sedan rätt naturlig att överföra till rollspelet.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Det var nog inte Riddaren som led av det i alla fall :gremsmile: om de nu inte slog honom något hiskeligt..."

Nepp...men när jag spelade handboll så var det gubbar och flickor det sas, och väggarna var ju inte fort knox tjocka, sedan har man ju varit med om en och annan mixturnering... :)

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Du är inte ensam, gubbe!

Jag har heller aldrig kallat det för "gubbe". För mig har det varit "rollperson" som gällt ända från början.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top