Nekromanti Språk mellan RP

marsa_87

Veteran
Joined
20 Jun 2005
Messages
45
Location
Stockholm
En sak som jag har funderat på är hur Rp ska prata med varandra när dom kommer från olika länder och är olik raser.

Jag funderara med at köra en slags engelska som alla kan men det känns lite tråkigt då man slösar bort RPs språkfärdigheter
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
En sak som jag har funderat på är hur Rp ska prata med varandra när dom kommer från olika länder och är olik raser.
De får naturligtvis lägga lite poäng på att se till att de kan tala något gemensamt språk, till exempel det språk som talas i landet de befinner sig i.

Språkförbistring är tyvärr ett problem som man ofta slätar över eftersom det är så irriterande när man stöter på det. Istället bör man utnyttja rollpersonernas oförmåga att förstå varandra och andra. Det är ett utmärkt sätt att förstärka en främmande kultur och skapa intressanta situationer.

/tobias
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
I vår grupp brukar de flesta rps vara åtminstone två-språkiga, och dessutom har Ashariskan och den Lägre Jargiskan blivit lite av standardspråken i gruppen, eftersom vi oftast äventyrar runt Asharina.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jag säger som Gurgeh , varför inte utnyttja deras oförmåga att kommunicera med varandra till ett problem inom spelgruppen.
När de är två olika kulturer som träffas finns det en hel del att lära, kolla upp lite roliga fakta om båda(/eller fler) raserna/kulturerna och låt spelarna ta del av hur det är i sin kultur och dela med sig av detta till de andra i gruppen.

Gimli och Legolas i LoTR är ju ett fint exempel på en kulturkrock, att de inte kan kommunicera kan ju iof bli lite jobbigt efter ett tag men om du har någon spelare som spelar "tolk" så är det en lösning, då kan du låta rollpersonerna tala varandra i "vardagssituationer" och låta tolken sköta sitt jobb passivt då det behövs men låt dem inte göra det i stressade situationer såsom strid eller liknande.

Experimentera dig fram och om du inte vill ha detta problem kan du ju bara säga till alla att ha med t.ex. lägre jargiska som färdighet.
Om du låter alla ha ett gemensamt språk kan du låta de som inte "borde" ha språket ha ett lågt FV och tvinga dem att tala enkelt och lite fel så blir det fortfarande känslan av att han inte riktigt "hör hemma" där de är.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Språkgrupper

Mundana har olika större språkgrupper runt om,

i centrala Mundana talar man någon form av jargiska,

i öst talar man antingen thalaskiska eller sabriska,

i väst någon form a zhaniska eller muhadiska.

Det finns liksom väst, central och öst språkgrupper, grovt förenklat, men ändå möjligheter att kommunicera med varandra.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"En sak som jag har funderat på är hur Rp ska prata med varandra när dom kommer från olika länder och är olik raser.

Jag funderara med at köra en slags engelska som alla kan men det känns lite tråkigt då man slösar bort RPs språkfärdigheter"


Jag tror att det i slutändan är enklare att helt sonika inte agera på konversationer ens rollperson inte förstår. Självfallet kan man skicka ut folk från rummet, precis som man kan göra om deras RP är annorstädes, men sådant tycker jag ändå är lämpligast att begränsa till tillfällen när man inte vill spoila potentiellt roliga överraskningar. En situation där gruppens kommunikation är omöjliggjord förekommer ändå rätt sällan; vi har bara sett det hända ett fåtal gånger under långvarigt rollspelande.

Edit: Naturligtvis kan det funka bra om man delar ett gemensamt världsspråk. En av de välkända språkstammarna kan funka ypperligt för detta ändamål.

--Björn, simpel
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Liknande har hänt för oss och då har jag, den store spelledaren, bestämt att R/p:na ska kunna t.ex. Sabriska eller Jargiska eller nåt så att de kan ha en konversation. Om t.ex. en R/p är Sabrier och en är Jarg, slå då en tärning, den blir det jämt så ska Jargen lägga lite valfria färdigheter på Sabriska, men om det blir ojämt så ska Sabriern lägga färdighets poäng på Jargiska... skit enkelt.

//Kanturi
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Mina spelare befinner sig för närvarande i Mûhad, och deras karaktärer kan inte alls språket. Efter ett par timmars (ganska underhållande) teckenspråk och enkla ord från stapplande sabriska så gick de och köpte en slav-tolk för en himlars massa kosing. :gremlaugh:
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Kan inte rollpersonerna samma språk så är chansen att de skulle "äventyra" tillsammans väldigt liten skulle jag tro. Som SL hade jag bett en av dem att skapa en ny rollperson, eller så hade jag bett båda skärpa sig lite och inte vara så elaka mot mig som SL.

Allt ska vara logiskt.. eller ska det, det?
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Man kan uppmuntra RP´na att kunna fler än ett språk, eftersom annars vore det svårt att äventyra.

eller så kan man uppmuntra att spela en som jobbar som tolk och kann alla större språk. tex. att man får bra betalt av dom andra spelarna eller om denne jobbar med det ibland.
 
Top