Nekromanti Språk, eller kanske inte språk

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Krilles inlägg i Drakar och Demoner forumet om Fornnördiskan fick mig att börja fundera. Jag är ju en relativt ung man som inte är lika erfaren som alla gamla rävar med allt som hör därtill, t.ex. är inte mina "favoriter" i min browser lika utbredda.

Jag undrar då, var kan man hitta ordlistor för inspiration eller rena ripoffs för lite udda språk som t.ex.
Swahili, Waelsiska, Keltiska, Rrom osv?

Jag har gärna inflationer av ngn av dem i ett rollspel, det blir lite exotiskt och läckert, men var finns det? Ge mig tips.
Share your experience in the tower of Knowledge.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag undrar då, var kan man hitta ordlistor för inspiration eller rena ripoffs för lite udda språk som t.ex. Swahili, Waelsiska, Keltiska, Rrom osv?"

I Google, till exempel. Det var där som jag hittade ungefär hälften av ordlistorna i anglosaxiska. Resten fick jag tillskickat mig, av folk som kände till dem. En klase länkar till en del av de där fornnordiska och anglosaxiska hamnade på min länksida.

Åjustdet. Om jag inte minns fel så var den här länken rätt användbar.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Google!

Det här är inte en tvär uppmaning att sluta spamma forumet och söka istället, utan ett tips från mig till dig. Ibland är det svårt att få regional prägel på olika namn (typ alla i Roxamairen ska heta något så att det hörs att de kommer därifrån och inte från någon avlägsen byhåla. Då är det utmärkt att använda andra språk, precis som du säger.

Gör såhär. Välj en kultur (celt). Se efter vad adjektivet heter på engelska (celtic). Sök på det och lägg tll "names" efteråt (celtic names). Voìla! Det finns massor med sådana sidor, även för obskyra kulturer och språk man aldrig hört talas om. Notera sedan någonstans vilka kulturer du använt var. Det kan hända att du måste leta lite innan du hittar något som passar den stämning du vill åt i namnet.

Själv gillar jag inte att rippa saker rakt av, så jag brukra tillfoga en twist av något slag. Det kanske kan vara att byta ut en vanlig vokal, kasta om lite stavelser eller något åt det hållet. Sno är bra, men det är ännu bättre om man snor utan att det märks.
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Efter att i en vecka ha kämpat mer eller mindre som en galning för att få ihop en uppsats om swahili borde jag ha flippat ut av ditt inlägg... But, still sitting up... :gremtongue: (Det kanske inte var så hemskt som jag trodde, med andra ord...)


Um.. En bra sida med information om just swahili är iaf The Kamusi Projekt;
http://www.yale.edu/swahili/
Här kan du till och med lyssna på lite uttal och annat gloffs.

Sen finns också iLoveLanguages, där man kan söka efter länkar till sidor om olika skumma språk...
http://www.ilovelanguages.com

En annan "resurs" är The Linguist list...
http://www.sfs.nphil.uni-tuebingen.de/linguist/

Men, som de andra sagt... Google är väldans praktiskt. :gremgrin: (Eller "Goggles" som en lärare kallade det.. Hihi.)
 

ironman

Veteran
Joined
8 Oct 2004
Messages
35
Location
Uppsala
ett kanske udda tips ... Till Aepigons spelvärld använde vi oss av olika babynamnsajter för att leta namn, tex http://www.babynamesworld.com/ och modifierade dem lite grann. Det blev faktiskt riktigt bra och dessutom var det rätt kul att låta "seriösa rollspelare" i spelgruppen leta bland namnen där.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Man får tacka så hemskt mycket för alla tips. Hoppas att någon annan än jag får bra tips från detta.

Sluta för bövelen inte tipsa om ni vet några fler, jag kände bara att lite visad tacksamhet var på plats!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
mandarintools är rätt ultimat om det är mandarinkinesiska man vill bösa med. Där finns en namngenerator som är oerhört praktisk, framförallt.

Jag är grymt fascinerad av historisk lingvistik. PIE är ett försök att återskapa hur föregångaren till alla indo-europeiska språk kan ha sett ut i en avlägsen forntid. Det gav mig lite inspiration när jag skrev Eonmaterial, även om det mest ledde till att ödlefolket jag skrev fick oerhört långsökta ordvitsar. Hursomhelst, det finns en del ordlistor och sådant här och var på nätet som säkert kunde vara utmärkta för rippningsändamål.

- Ymir, tipsar
 
Top