Nekromanti Sprängmedel

Vez

Veteran
Joined
27 Jun 2000
Messages
4
Har de stackars dvärgarna kommit på något sätt att spränga i berget istället för att använda sig av den gamla metoden att elda och hacka?
Kan man inte använda dvärgakolets gruvgas till att spränga?
Finns det överhuvudtaget något sprängmedel i Mundana?

/Jens
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Kanske inte ett svar på din fråga men:

Borde man inte kunna använda magi, närmare bestämt besvärjelse med effekten Explosion, eller vad den nu heter.


- Mattias
 

Vez

Veteran
Joined
27 Jun 2000
Messages
4
Tyvärr så är jag inte så haj på magi, men om det skulle gå att använda så borde det vara väldigt användbart för gruvdriften. Om än inte besvärjelser fungerar så borde det väl kanske finnas någon alkemisk reaktion som kan spränga berget itu? Vad för sorts sprängmedel jag söker är dock något som skulle kunna orsaka ett kraftig ras eller spränga en ny fåra i en flod för att ändra dess lopp. Är detta möjligt, alla ni visa rollspelare?

/Jens
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Finns det överhuvudtaget något sprängmedel i Mundana?"

Låt oss säga så här: det kan säkert tillverkas sprängmedel om man bara vet hur. Problemet är att ingen vet hur, och med tanke på dagens hårda inriktning på alkemi och magi så är det inte helt säkert att någon kommer på en vanlig kemisk reaktion för att skapa pyrotekniska fenomen med extremt snabbt händelseförlopp. Gruvgas är inte heller någon bra metod - den är på tok för livsfarlig!

Men kan du acceptera krutvapen i din version av Mundana så är det nog inga problem. Spräng på bara! Var dock beredd på att det är din version, inte den officiella, så om du nämner att du har krut i din Mundana, var beredd att fly från lynchmobben som vill bränna dig på bål som kättare. /images/icons/wink.gif

I den officiella Mundana lär det bli svårt att få in sprängmedel och krut. Som jag brukar säga, "över Marcos döda kropp!"

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vad för sorts sprängmedel jag söker är dock något som skulle kunna orsaka ett kraftig ras eller spränga en ny fåra i en flod för att ändra dess lopp. Är detta möjligt, alla ni visa rollspelare?"

Oja. Visst är det möjligt. Du behöver inte särskilt avancerade sprängmedel för det. Panamakanalen grävdes medelst vanlig hederlig dynamit, och på vissa skidorter används små sprängladdningar för att utlösa snöskred innan skidåkare gör det.

Du behöver däremot varierande grad av ingenjörskonst och förmodligen någon form av verktyg som kan borra i berg. Att skapa ett ras är inga problem. Spräng som fan under en någorlunda bräcklig klippa.

Att spränga en ny flodfåra är knepigare och kräver, förutom en hel kasse sprängmedel placerade på rätt ställe i rätt mängd (där ligger problemet), också en massa infrastruktur för att frakta bort schaktmassorna. Är man begränsad till åsnor, hästar och starka karlar i bortschaktandet så går det förmodligen inte mycket fortare att spränga än att gräva för hand.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Redan de gamla grekerna hade olika former av sprängmedel i form av Grekis eld som kunde spräcka sten genom att hetta upp till extremt het sen skyla ner med vatten..
Sen hade de andra allternativ exempel i Kina där de redan för flera tusen år innan det kom till europa hade sprängmedel de hade till och med primitiva Handgranater 200 år F kristus. ( finns en gammal staty förseställande en gud som håller i en lerkruka som har en stubin på sig. En del anser att den var fylld av brännbar olja eller liknande som en brandbomb )

Andra små roliga saker som finns är Expanderande ämnen *ler*
Som Expanderande cement.
( Nu förtiden används det till att "spränga" vid ställen som är känsla för vibrationer )
Expandernade cement är en NY uppfinning MEN det har varit uppfunnen förut coh bortglömd tidigare versioner av den blandingingen VET kemsister och arkeologer är en UR gammal uppfinning.

Expanderande cement funkar så att man borrar ett/flera håll in i stenen sen häller man ner den Expanderande massan och täpper till hålet sen väntar man tills massan torkat så har den större volym än när den är flytande och stenen spricker.
Bara att blocka bort de spruckna delarna av sten borra nya hål och hälla ner mer massa.

Enligt mig så har Dvärgarna primitiv dynamit/nitroglycerin eller annat spännande.
Problemet är att det dom har är så instablit att de inte tycker att det är praktist att använda i krig.
Dessutom skulle användadet av sådant leda till att de andra raserna skulle börja forska i ämnen som säger *PANG* och då skulle Dvärgarna ha konkurans.

Och att uppfinna skjutvapen är något som tar tid mycket tid krut existerade i flera hundratals år innen någon kom på att uppfinna ett krutdrivet vapen. ( handgrannater är undantag. )
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Bara för att det finns krut eller liknande behöver man ju inte komma på hur man ska tillverka dödligheter av det, helt enkelt..."

Känner jag den mänskliga naturen, så som den visas i historien, så är nog en krigsanvändning av krut det första som visar sig så fort krut dyker upp. Människan har en tendens att först använda nåt nytt praktiskt till dödliga syften: den första datorn användes för att beräkna artilleribanor, krutet användes först i krigföring, flygplanet hade väldigt lite kommersiellt intresse förrän militären utvecklat flygplan som kunde bära bomber, hästen fick genomslag som riddjur när den användes för att bära krigare...

Så jag har en känsla att det ligger i den mänskliga naturen att omvandla något potentiellt destruktivt till något faktiskt destruktivt så fort det visar sig ha en destruktiv potential. Krut är farligt och därmed destruktivt. Ergo: använd det i krig och kasta det på fienden.

Däremot är det ofta svårare att finna en civil användning av krut, och på sätt och viss förstår jag varför. Explosioner i gruvor är livsfarliga. Det kan vem som helst som bevittnat en gruvgasexplosion hålla med om. Att frivilligt plocka ner en explosion i en gruva - är du helt blåst, eller? Nä, tacka vet jag gamla säkra metoder som elda och hacka!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Den första datorn var en räknemaskin som kunde plus och minus, krutet användes säkerligen som vapen av Kineserna, men alls inte på samma sätt som man långt senare gjorde i europa, hästen användes av jordbrukare på både det ena och det andra sättet, exempelvis som dragdjur, innan den blev stridsvagn.
Det är visserligen sant att människan förr eller senare kommer på sätt att döda varandra med det mesta, men det betyder absolut inte att de (vi) gör det med en gång.
För övrigt finns det gott om exempel på historisk särutveckling, alltså områden som tagit helt andra utvecklingsvägar än jordens befolkning på det hela taget gjort (en särutveckling sägs av vissa moderna historiker vara den europeiska), och jag kan tänka mig många troliga scenarion i Mundana där krut finns men inte används i krig, åtminstone inte på det sätt man gjorde i europa.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Lägg därtill också att vi själva med förkärlek grävde våra gruvor medelst en gammal hederlig teknik. Eldade sönder berget. och vi kom mycket djupt ner i våra gruvor. Till det hör att berget vart oerhört mycket stadigare än efter sprängning med dynamit. Så jag misstänker att dvärgarna föredrar pålitliga metoder som lämnar en stark bergsstomme omkring sig. Jag skulle i alla fall inte gilla en klippa som sakta rasar in på mig....

Men det är bara mina teorier.

*har både sprängt sten med bergborr, eld och kallt vatten - har hittintills hoppat över dynamit men funderar på att när man kan använda laser till bergsbrytning göra om sitt berg till en mindre borg*

Lady Silver Wolf
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Ok ok ok. Men förklara då för mig varför man i gravar i fd. sovjet funnit hästar samman med vapen - rikt dekorerade. Varför de första vagnarna med häst användes som krigsfordon. (vagn använde iofs tidigare, men bonden använde oxe eller åsna som dragdjur) Varför de effektivaste vapnen tas fram än idag på bekostnad av sjukvård och annan forskning.

Nåja, människan har nog alltid varit lite delad i sin uppfattning om var och när hon ska döda varandra. Förhoppningsvis hinner vi själva dö innan hon tar död på oss.

Förlåt att jag låter lite irriterad. Men, du öppnade möjligheter för det...

Vad det gäller särutveckling så måste jag hålla med. Men vi kan ju föreställa oss att om kulturer i Mundanas oroliga värld fick fatt i krut så skulle det ske en hel del obehagligheter ganska fort. Så jag föreslår att vi håller oss ifrån krutet och låter de otäcka medel som redan finns i omlopp vara tillräckligt.

(Jag vart oerhört förvånad under mina studier här i Uppsala omkring tidiga textila fynd - att få nys om dessa vapenfynd)

Lady Silver Wolf
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Krigandet betydelse för överlevnad (OT)

Ok ok ok. Men förklara då för mig varför man i gravar i fd. sovjet funnit hästar samman med vapen - rikt dekorerade. Varför de första vagnarna med häst användes som krigsfordon. (vagn använde iofs tidigare, men bonden använde oxe eller åsna som dragdjur) Varför de effektivaste vapnen tas fram än idag på bekostnad av sjukvård och annan forskning.

Kanske därför att krigföringsförmåga har mycket större betydelse för både individens, gruppens, nationens och artens överlevnad än något så pass (relativt) oviktigt som t.ex. sjukvård. Personligen skulle jag snarare säga att de ting som gör vardagen lättare idag har tillkommit PÅ GRUND av att man velat forska fram bättre metoder att ha ihjäl varandra. Det är ju också ganska uppenbart (IMO) om man tittar i naturen att de framgångsrikaste (både på art och individnivå) inte är de starkaste eller smartaste eller snabbaste utan just de som är mest aggresiva. Utan krig skulle vi säkerligen fortfarande sitta och huttra i grottor, krig och dödande är en fundamental del av den mänskliga naturen DEAL WITH IT!


/Bjorn
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Krigandet betydelse för överlevnad (OT)

Utan krig skulle vi säkerligen fortfarande sitta och huttra i grottor, krig och dödande är en fundamental del av den mänskliga naturen DEAL WITH IT!

Huttra? Nu är det så att hade inte människan hållit på att kriga, skulle klimatet vara annorlunda, främst varmare.

Men å andra sidan hade det kanske inte funnits rollspel *hemska tanke*

Riddaren
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Klimatpåverkan (Ännu mera OT)

Huttra? Nu är det så att hade inte människan hållit på att kriga, skulle klimatet vara annorlunda, främst varmare.

Nu så har väl ännu så länge människans påverkan av klimatet varit högst försumbar. (Dock så jobbar vi ju på det nu, men tyvärr ligger det fortfarande en bit in i framtiden IMHO.) Eller du kanske syftar på det faktum att vi förmodligen hade bott i afrika (och att månniskosläktet hade varit en liten patetsik skitart på några hundra tusen individer istället för planetens dominerande livsform och 6 miljarder), i så fall har du iofs rätt. Dock vill jag påpeka att utan teknologi kan man mycket väl frysa även i afrika, prova själv att bo i en grotta med inget annat än en djurfäll att värma dig med när du är genomregnad och blöt...


/Bjorn
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Krigandet betydelse för överlevnad (OT)

Thats what I said!!! Människan är ingen gosunge. Hon är och kommer förbli en oerhört grym sak - sett med mänsklig blick. Naturen i sig däremot har ingen känsla för vad dödande i sig innebär - bara om det rubbar dess balans och det är där vi gör katastrofala misstag. Vi tror att vi är goda!

Det gäller väl att hitta en balans mellan det hela om vi ska överleva. *skrattar rått*

Survival of the FITTEST!!!! är det som gäller och det behöver inte vara i aggresivitet. Det hänger på djurart (växtart med) och miljö. Men så är livet.... Vi lever och vi dör.



Lady Silver Wolf
 

Vez

Veteran
Joined
27 Jun 2000
Messages
4
Re: Klimatpåverkan (Ännu mera OT)

Det är väl snarare så att vi har påverkats av klimatet. I och med att klimatet har ändrats så har vi fått komma på nya vägar att överleva. Utvecklingen började i Afrika, men ingen av de första civilisationerna växte upp där, på grund av just klimat och möjligheten att bruka jord och så vidare. De första stammarna i Afrika bestod endast av samlare och jägare. De första civilisationerna poppade upp mellan floderna Eufrat och Tigris där det fanns helt andra möjligheter för jordbruk och boskapsskötsel. Folk bildade städer. I och med allt detta tog den tekniska utvecklingen fart, man kom på fler och fler saker som underlättade jordbruket så att man kunde mätta fler munnar då populationen växte. Sjukvården har till viss del med detta att göra. Man fann bättre sätt att skydda sig mot sjukdomar. Sedan krigades det för fullt mellan de första stadstaterna i Mesopotamien vilket förstås också ledde till ny utveckling, fast även det motsatta. Mycket glömdes när biblioteken brändes och sumererna dog ut.

Så klimaten påverkar människan. Vi måste aklimatisera oss till den rådande naturen. Säden som användes i Mesopotamien går säkerligen inte att använda i Norden t ex. Vi måste hitta nya vägar att bruka vår jord. Afrikanerna klarade sig bra i flera tusen år med att samla och jaga, och de första folken kunde sprida sig över hela världen, där sedan den verkliga utvecklingen startade. Och trots att utvecklingen spred sig så har det inte växt upp någon riktig civilisation i Afrika, med undantag för egyptierna, vilket helt klart måste bero på klimatet och jordbruksmöjligheterna i Afrika.

Lite Historia
/Jens
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Klimatpåverkan (Ännu mera OT)

Och trots att utvecklingen spred sig så har det inte växt upp någon riktig civilisation i Afrika, med undantag för egyptierna

Du glömmer visst högtstående civilisationer som till exempel den i Zimbabwe. Det finns fler exempel...

/Tobbe
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Klimatpåverkan (Ännu mera OT)

Du verkar anse att det är bra att bli den dominerande livsformen. Sett ur naturens perspektiv så spelar det ju ingen roll. Varje arts första prioritet är att överleva, även om den mekanismen sker på individnivå. Det finns arkebakterier som har utvecklat enorma motståndskrafter mot hårda miljöer och därför har överlevt miljarder år. Väldigt få av de mer "utvecklade" arterna som däggdjur har lyckats överleva så länge. Så det finns inget bra med att vara den mest utvecklade livsformen, om man inte ser det ur människans perspektiv då, som nu är just det. Fast, som människa bör man ju oftast se det ur just mänskligt perspektiv...

/RD - irrar iväg

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
Top