Nekromanti Spränga månen (variant av meteoriten)

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jag köper hela Krilles förklaring om händelserna på jorden. Befolkningen som överlever blir väl en 200.000-500.000, inte fler.

Men en fråga, hur mycket meteoriter kan jag låta falla ner över jorden för att få denna möjliga folkmängd på jorden, samtidigt som endel av meteoriterna (alltså ett meteorit regn) slår sönder månen. Kanske bildas någon typ av asteoridbälte runt jorden, där månen förrut fanns.

Jag vill alltså bli av med månen på något sätt. Även om vissa delar kanske finns kvar.

Riddaren
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Riddaren on 2000-06-28 18:53.</EM></FONT></P>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Det låter som om det i så fall vore mer lämpligt att låta en sjuhelsikes fet meteor banka in i Månen och slå sönder den så att bitar ramlar ner på Jorden i stället. Alternativt kan en kanske något mindre meteor/annan lämplig himlakropp panga in i Månen med nån lämplig vinkel så att denna slits bort från Jordens gravitationsfält och far iväg någon annanstans.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag vill alltså bli av med månen på något sätt. Även om vissa delar kanske finns kvar."

Det gick en dokumentär om just detta på Discovery för ett tag sedan. Jag såg inte mer än slutklämmen, men plockade man bort månen så skulle allt på Jorden förändras radikalt. Och jag menar radikalt!

Vi kan ju börja med det grundläggande: plocka bort månen och Jordens bana skulle återkallerligen rubbas och bli mycket mer excentrisk, så årstidsväxlingar och klimatet skulle svänga bra mycket mer. Vi tappar bort tidvatteneffekten som är typ apviktig för mängder med livsformer idag, och förlorar också en del vulkanisk aktivitet som också är apviktig. Dessutom försvinner ett gosigt meteorskydd, vilket gör Jorden mer sårbar för rymdgrus.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Rädda månen!

Ta bort månen, bha... sicket sätt... /images/icons/cool.gif Tänk på alla älskande par som sitter på sina bänkar invid små sjöar under stjärnklara nätter, tänk på alla ockulta ceremonier och mytologiska underfundigheter som kretsar kring Fru Luna, tänk på varulvarna som jagar i natten och Lugnets Hav... inte fan skall man ta bort månen bara sådär!

-Gaxar, romantiker
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Rädda månen!

Ledsen...men den får nog vara kvar...

Men jag vet inte om några på ett antal år har lust att sitta på några bänkar i den kyla som blir av meteoriten träff på jordytan...

Riddaren - men kanske i framtiden igen
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Delad måne är dubbel måne

varför inte Klyv månen !
Låt astroiden som slår in i månen mer eller mindre ha varit så stor att en del av månen sprack sprängdes fri och nu har jorden två månar en stor som är Resterna av den gammla 3/4 sen den endra delen som består av 1/4 av den gamla månen och sen de bitar av astroiden som "var kvar"
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Fair enough...

Föreningen Rädda Månen kan tänka sig att gå med på detta, då den romantiska/ockulta känslan snarare förstärks av två månar. Föreningen frågar sig dock hur lång tid det skulle ta för de bägge månfragmenten att uppnå en passande rund form som är tillfredsställande nog att titta på...?

-Gaxar, talesman RAEV (Rollspelarnas Absoluta Estetiska Värderingsråd)
 
Top