Nekromanti Spotifyutmaning!

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Skapa en playlist på Spotify med tio låtar.

1. Det måste vara HELT NYA LÅTAR som du aldrig hört innan idag. Känner du igen låten får den inte vara med på din lista.
2. Minst hälften av låtarna ska vara från en genre du normalt inte lyssnar på.
3. Spara listan i en spotifylista och länka den så andra kan lyssna.
4. Kommentera gärna valet av låtar och varför du gillade dem.
5. Du måste gilla låtarna.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
Jag har ingen lista att bidra med (än) men jag vill bara säga att som utmaning är den briljant! Fan så knepig dock, framförallt med tanke på att merparten av låtarna ska vara i en genre man vanligen inte lyssnar på. Jag får lov att återkomma.

Fråga dock; borde tråden inte ligga i kulturforumet? Alla tidigare spotifyutmaningar har väl gjort det, eller?

/Anders
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Alright! Då har jag grävt fram tio låtar. Det var nog ganska precis så knepigt som jag hade tänkt mig att det skulle vara.

Här hittar man listan.

Låtarna då:
1. Althea and Donna - Make A Truce
Tydligen är det här en kultförklarad reggae-duo, men det hade jag ingen aning om innan idag. Låten var nära att inte komma med på listan just för att jag inte tycker sången är så värst bra, men blåset är så pass schysst att jag var tvungen att ta med den. Att det är trombonen som tar det första korta solobreaket är ju asgött.

2. Killah Priest - Gun For Gun (Rivers of Blood)
Det var oundvikligt att jag skulle behöva hitta någon hip hop för den här listan. Jag har i princip bara en favorit inom den genren och det är Luniz gamla I Got 5 On It som satte sig nånstans i bakhuvudet ca -96 då den var ny och populär. Så, jag började vid Luniz och klickade runt bland related artists till jag landade på Killah Priest. Jag fastnade för den mässande refrängen och att låten liksom bara mal på obönhörligt.

3. Joe Higgs - Got To Make A Way
Mer reggae. En genre jag förvisso gillar, men som jag lyssnar på väldigt väldigt sällan (det blir mest Could You Be Loved med Bobban nån gång ibland). Jag älskar den här typen av enkla dämpade riff som den här låten har. Att den börjar med lite härlig orgel är en fin bonus!

4. Tom Robinson Band - Glad To Be Gay
Jag försökte hitta nåt punkigare som jag gillade. Det gick väl inte sådär superbra, men nånstans på vägen snubblade jag över den här låten. Hela låten handlar om den sunkiga attityden mot homosexuella i England och skrevs för pride-paraden i London 1976. »It gets better« som det heter, men inte känns det väl så fasligt långt bort trots att låten är över 30 år gammal?

5. Jamie Lidell - All I Wanna do
Precis som med punk så försökte jag mig på att hitta någon nyare R&B. Jag vet inte om det här räknas som lyckat eller inte: för mig lägger sig låten nästan närmare den moderna soulanstrukna singer & songwriter-fåran än riktig R&B. Fast vaddå »riktig«? Med ett annat arr och annan instrumentering så skulle det här vara en väldigt klassisk R&B-låt, och det är väl därför jag gillar den. Jag gillar ju gammal R&B. :gremsmile:

6. The Chemical Brothers - Lost in the K hole
Electronica är en till genre jag har både dålig koll på och knappt lyssnar på alls. Här utgick jag från franska Justice (vars fantastiska låt Genesis Rising uppmärksammade mig på) och hamnade väl inte riktigt nånstans. Istället tog jag till radiofunktionen och klickade i några genrer jag är ovan, och till slut hamnade jag på den här låten. Cool och skitig.

7 & 8. The Bamboos - Pussy Footin', Kings Cross
Minns att jag älskade enkla dämpade gitarriff? Sånt hittar man i en massa skön gammal funk också. Eller i funk som vill låta som skön gammal funk! The Bamboos hade jag aldrig hört talas om förut men de dök också upp på Spotify-radion. Redan innan Pussy Footin' hade kommit igång så var jag lite halvsåld, jag menar kolla in skivomslaget! Plötsligt känns det mycket närmare till hands att överväga användning av Helvetica …

9. Commodores - Captain Quickdraw
Mer funk! Nu i form av bandet där Lionel Richie tutade saxofon och sjöng. Jag hade ingen aning om att de hade låtit såhär, så det var riktigt skoj att höra.

10. Dr. John - I Walk On Guilded Splinters
Dr. John har jag mest varit medveten om som en skum liten filur i basker som spelar rullande pianolicks och har en rätt speciell röst. Tänk att han har gjort coola låtar också. Ett till fynd från radiofunktionen.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Här kommer min.

Jag drog bara ihop en lista som får mig att tänka på slummen. Jag lyssnar i princip aldrig på HipHop men jag kan uppskatta musiken och den här listan gör mig sugen på att spela en kampanj i ett riktigt tufft kvarter någonstans i Paris/ Marseilles förorter.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
http://open.spotify.com/user/shaeress/playlist/1oxiWc5ZfPf6CSCBT7YtLC

Egentligen inte så varierande som man skulle kunnat hoppas. Flera av låtarna är faktiskt rätt närliggande det som jag lyssnar på, men det kanske är för att jag lyssnar på det mesta utom mycket rytmisk musik, därför att jag inte riktigt gillar det. Om man då skulle gilla det också blev det ju lite halvdant, trots att det tagit drygt 6-7 timmar (hade visserligen kunnat kolla på era, men det hade kanske varit lite fusk).
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
DeBracy: Skön lista! Framförallt välskrivet. De flesta (inte alla) gillade jag själv. Det är intressant att du, lite som jag valde låtar mest för ljudslingor och känsla.

Draugen: Massa fransk Hip-Hop! Jag ryckte till när jag hörde första låten, för den ligger på en av mina listor. Köpte den skivan på nittiotalet i en spur-of-the-moment. Sen dessa har jag aldrig riktigt glömt fransk hip hop- Jag hade lätt skrivit en kampanj till dessa låtar.

Petter: Jodå, den är varierad! Blev lite paff mitt i när den grekiska folkmusiken dök upp. Fastnade för God with iPod. :gremlaugh:

Caravisi: Återkommer när jag lyssnat igenom hela.
 
Top