Nekromanti Spotify Unlimited vs Premium

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Jag har Spotify Unlimited. Det innebär att jag för 49 kr per månad kan jag lyssna så mycket jag vill på Spotify på dator utan reklam. Unlimited försvann som alternativ för flera år sedan men finns fortfarande kvar för oss gamla prenumeranter. Jag funderar nu på att uppgradera till Premium för dubbla kostnaden men hur jag än letar kan jag inte hitta någon aktuell information om skillnaderna mellan Unlimited och Premium. 2010 var det tydligen såhär. Men nu då? Vad jag framförallt vill kunna göra är att lyssna på poddar med mobilen offline. Funkar det med Premium?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,540
Location
Umeå
Att lyssna på poddar offline är standardfunkis i alla podd-appar, både gratis och betal. Så om det bara är det du vill rekommenderar jag att du går över till en sån app för ditt poddlyssnande.

Musik är en annan femma, förstås
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Jag är inne på Björn Wärmedals spår. Mig veterligen kan man ladda hem avsnitt i de flesta poddapparna och behöver då rimligtvis inte vara uppkopplad för att lyssna på dem sen. Om det är till någon hjälp.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Ja, när det gäller poddar funkar det med andra appar men det vore smidigt att ha musik och poddar samlade på ett och samma ställe.
 

Henkedge

Veteran
Joined
8 Dec 2015
Messages
36
Location
Lund
Jag hade också Spotify Unlimited länge (har nu ett familjeabonnemang), och som jag har förstått det är den största (enda?) skillnaden mot Premium att du inte kan lyssna offline.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Efter en stunds letande har jag nu hittat en app som har nästan alla poddar jag brukar lyssna på, och ett par som jag fått tips om att kolla in. Det förbättrar situationen.

När det gäller skillnaderna mellan Unlimited och Premium har jag för mig att att Premium ska ha en smula bättre ljudkvalitet, men det kan mycket väl vara så att jag minns fel. Inser att jag även borde testa funktionen "ladda ned" som finns i Spotify. Det går åtminstone att klicka på knappen även med ett Unlimited-abonnemang.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Som jag minns det så var det väl just offline-lyssning och tillgång till bättre ljudkvalité som var grejen med premium back in the day. Är man flera personer i hushållet så kan jag rekommendera Spotify Family.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Henkedge;n333104 said:
Jag hade också Spotify Unlimited länge (har nu ett familjeabonnemang), och som jag har förstått det är den största (enda?) skillnaden mot Premium att du inte kan lyssna offline.
Jag har family och lyssnar ofta offline.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Nu har jag testat. Med Unlimited fungerar det att ladda ner musik och lyssna offline i dator. Däremot går det inte att göra detsamma i telefonen. Den måste vara online. När det gäller ljudkvalitén har jag aldrig upplevt den som ett problem med Unlimited, och eftersom jag inte har Premium kan jag inte jämföra.

Sannolikt blir det väl så att jag fortsätter med Unlimited ett tag till. Jag är ändå van att då och då rippa några av mina gamla CD till MP3 och fylla upp telefonen. På så vis kommer skivsamlingen som jag inte vill göra mig av med till användning. Spotify Family faller på att jag är singel utan barn.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,540
Location
Umeå
Näst intill alla podcasts som har en egen hemsida har också ett feed på hemsidan som du kan lägga in i podd-spelaren, ifall de inte råkar finnas på den plattform som din valda podd-spelare är ansluten till.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Björn Wärmedal;n333111 said:
Näst intill alla podcasts som har en egen hemsida har också ett feed på hemsidan som du kan lägga in i podd-spelaren, ifall de inte råkar finnas på den plattform som din valda podd-spelare är ansluten till.
Ett hedervärt försök. Det är nästan så att den äldre generationen - undertecknad alltså - förstår.
 
Top