Nekromanti [Spotify ]Heavy Metal 1980 - 1989

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
DeBracy said:
Balance var riktigt schysst också. Tänk att jag aldrig ens hört talas om dem förut.
Mmm, här närmar vi oss pop, men satan vilken kulturgärning att de hamnat på Spotify. Hyfsat otippat. "Fly Through The Night" rekommenderas också särskilt. Det är ju Bob Kulicks band det där.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Re: [Spotify] Heavy Metal 1985

DeBracy said:
Detta år hävs förbudet mot äktenskap över »rasgränserna« i Sydafrika, och Coca Cola lanserar ett nytt recept på sin dryck men tvingas gå tillbaka till det gamla redan efter tre månader. Tillbaka till framtiden går upp på bio, och man håller Live Aid-konserterna för att försöka stävja svältkatastrofen i Etiopien. Inget av banden på spellistan deltar.

Varsågoda: 1985!
Nu börjar det svänga rätt rejält mellan polerna. Å ena sidan har vi riktig jävla camp 80-tal som Yngwie Malmsteen, å andra sidan så har vi tokröjgrowlande speed metal (som Slayer). Det blir lite som en spellista där man växlar mellan Michael Jackson och Skinny Puppy.

Får vi se Megadeth i 86-listan, tro?

Übereil
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Re: [Spotify] Heavy Metal 1985

Ubereil said:
Nu börjar det svänga rätt rejält mellan polerna.
Det var precis vad jag började känna av också redan när vi satt och pysslade med -83 eller så. Det spretar iväg ganska raskt, och har väl inte direkt sluta spreta sedan dess, så det blir roligt att se hur Draugen och hans kompanjon löst det hela från -90 till -99 om de håller kvar vi bara 10 låtar. Det är riktigt knepigt om man både vill få med några klassiker, några nya riktningar och nån lite obskyr favorit.

Camp-Yngwie? Äh! Snubben var ju ett unikum och världsfenomen. Unikum är han väl fortfarande, med varierande grad av värdeladdning... :gremwink: (dock, om jag hade valt I am a Viking så hade jag inte kunnat säga nåt till hans försvar)
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Re: [Spotify] Heavy Metal 1985

DeBracy said:
Camp-Yngwie? Äh! Snubben var ju ett unikum och världsfenomen.
Vilket bara bevisar hur campigt 80-talet var. :gremlaugh:

Übereil
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,426
Location
Maastricht
Re: [Spotify] Heavy Metal 1985

Debracy said:
det blir roligt att se hur Draugen och hans kompanjon löst det hela från -90 till -99
Vi har gjort klart, för att sedan göra om igen och igen. Det är svårare än vad man tror.
Tur att man har lite tid på sig ännu.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
[Spotify ]Heavy Metal 1986

Detta år dog Cliff Burton, Metallicas legendariske basist, när deras turnébuss välte utanför Dörarp i Ljungby kommun. Årsdagen var i måndags. Första utgåvorna av GURPS, HârnMaster och Warhammer Fantasy Roleplay ges ut.

Varsågoda: 1986!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Re: [Spotify ]Heavy Metal 1986

Ubereil said:
Inte en enda låt från Peace Sells... But Who's Buying? Gud är död...
Jag har hört att det är Nietzsche som är död?

I vilket fall som helst så pratade vi lite om saken jag och Björn och... ja, ingen av oss hade några direkta känslor för den plattan. När du nämnde den häromdan så funderade jag på att byta ut nån låt, men det som låg närmast var Warlock-låten... men dels var det ju ett asskönt introriff i den, och dels är det redan pinsamt dåligt med kvinnor i hårdrockssvängen. Doro och gänget fick vara kvar.

Vilken låt från Peace sells... tycker du borde ha varit med? Jag lyssnade på ett par kandidater men det enda jag kom fram till vara att jag inte riktigt hajjar grejen med Megadeth i stort: schyssta riff och schysst sound överlag, och sen kommer Mustaine in och myspratar över alltihop och blir nån slags thrash metal-Sinatra. WTF?
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Re: [Spotify ]Heavy Metal 1986

Titelspåret (vilket dock kanske inte funkar med tanke på din kommentar om Mustaine's mysprat), Devil's Island eller My Last Words.

Grejen med Megadeth är att dom är Iron Maiden på speed. Det är samma finess i riffen och lite samma progressiva låtstrukturer, men med betydligt högre aggresivitet. Samma finess, samma progressivitet men mer ös, typ.

Peace Sells... är för övrigt min andra favorit Metalplatta. Vilket iof inte säger sådär jättemycket, jag äger större delen av Metallicas katalog (allt fram till St. Anger), några Iron Maiden plattor samt Peace Sells... och Rust in Peace.

Übereil
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Re: [Spotify ]Heavy Metal 1986

Ubereil said:
Grejen med Megadeth är att dom är Iron Maiden på speed. Det är samma finess i riffen och lite samma progressiva låtstrukturer, men med betydligt högre aggresivitet. Samma finess, samma progressivitet men mer ös, typ.
När jag först drog igång låten Peace Sells blev jag rätt paff. Det där basintrot var inte alls vad jag hade väntat mig, och det är ascoolt. Jag håller helt med om att det finns nån slags finess hos Megadeth. En massa humor också! Allt som allt så tycker jag liknelsen med Maiden är rätt träffande.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
[Spotify ]Heavy Metal 1987

Hårdrocksåret 1987 började passande nog på just en torsdag. Under året dog konstnären Andy Warhol, trummisen Buddy Rich, och författarinnan C.L. Moore (som skrev om fantasyhjältinnan Jirel redan 1934). TV-tittarna kan för första gången träffa familjen Simpson och vid ett tal i Berlin utmanar Reagan Gorbatjov att riva muren. I amerikansk TV kan man även bevittna politikern R. Budd Dwyers självmord på en TV-sänd presskonferens. Det faktum att vissa kanaler väljer att visa bilderna startar en omfattande debatt om journalistikens gränser.

Varsågoda: 1987!
 

IYKK

Veteran
Joined
23 Jul 2004
Messages
29
Location
Lund
Re: [Spotify ]Heavy Metal 1986

DeBracy said:
Ubereil said:
Inte en enda låt från Peace Sells... But Who's Buying? Gud är död...
Jag har hört att det är Nietzsche som är död?

I vilket fall som helst så pratade vi lite om saken jag och Björn och... ja, ingen av oss hade några direkta känslor för den plattan. När du nämnde den häromdan så funderade jag på att byta ut nån låt, men det som låg närmast var Warlock-låten... men dels var det ju ett asskönt introriff i den, och dels är det redan pinsamt dåligt med kvinnor i hårdrockssvängen. Doro och gänget fick vara kvar.
Mjae, det var väl året och plattan innan? 86 hade nog något från Peace Sells kunnat vara med, men den blev nog helt enkelt utkonkurrerad/bortglömd.

Lustigt nog blev det inget megadeth alls i listorna. Fast hade vi gjort upp till och med 90 hade ju något från rust in peace förmodligen dykt upp.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Re: [Spotify ]Heavy Metal 1986

Mustains huvudinfluense är The Trooper så... :gremsmile:

Och alltid trevligt när man kan öppna andras ögon till sina egna favoritartister/serier/böcker/etc.

Übereil
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Re: [Spotify ]Heavy Metal 1986

IYKK said:
Mjae, det var väl året och plattan innan? 86 hade nog något från Peace Sells kunnat vara med, men den blev nog helt enkelt utkonkurrerad/bortglömd.

Lustigt nog blev det inget megadeth alls i listorna. Fast hade vi gjort upp till och med 90 hade ju något från rust in peace förmodligen dykt upp.
Va? Nää... det tror jag inte. Peace sells... är plattan jag var och tittade på. Killing is my business-omslaget har tror jag aldrig jag har sett förrän jag kollade upp vad de släppte för skiva -85.

Skulle jag ha med en Megadeth-låt så skulle vi behöva ha kört till -92. Symphony of Destruction är bra skit. Jävligt kul att spela!
 

IYKK

Veteran
Joined
23 Jul 2004
Messages
29
Location
Lund
Re: [Spotify ]Heavy Metal 1986

DeBracy said:
IYKK said:
Mjae, det var väl året och plattan innan? 86 hade nog något från Peace Sells kunnat vara med, men den blev nog helt enkelt utkonkurrerad/bortglömd.

Lustigt nog blev det inget megadeth alls i listorna. Fast hade vi gjort upp till och med 90 hade ju något från rust in peace förmodligen dykt upp.
Va? Nää... det tror jag inte. Peace sells... är plattan jag var och tittade på. Killing is my business-omslaget har tror jag aldrig jag har sett förrän jag kollade upp vad de släppte för skiva -85.

Skulle jag ha med en Megadeth-låt så skulle vi behöva ha kört till -92. Symphony of Destruction är bra skit. Jävligt kul att spela!
Jag var och tittade på Killing is my business iallafall :gremtongue:. Men nå, Dave kom inte med i vilket fall som helst.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,426
Location
Maastricht
Re: [Spotify ]Heavy Metal 1987

Hmmm, länken fungerar inte för mig. Har försökt flertalet gånger nu. Nåt som är galet med Spotify? Nån annan som haft problem?

Edit: Det var något tillfälligt problem, nu lyssnas det samtidigt som jag rör ihop en köttfärssås :gremsmile:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Re: [Spotify ]Heavy Metal 1987

Ja!!! DEATH!!!

Ända sedan listorna började publiceras har jag tyst suttit och väntat på det som skulle avgöra ifall ni är metal på riktigt eller posörer. Den första fixade ni genom att ha med Venom. Och nu har ni med Death och är nu bevisligen Metal As Fuck! Respekt!

Scream Bloody Gore är en av mina absoluta favvoplattor i hela metalgenren!! Jag kan dock aldrig bestämma mig ifall Zombie Ritual eller Evil Dead är det bästa spåret.

Dessutom kan jag skryta med att jag sett dem live.

/Anders
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
[Spotify ]Heavy Metal 1988

1988 var ett skottår i den gregorianska kalendern. Detta år föddes Umbrella-Rhianna och VildKatts lillebror. Bland de som avled detta år hittar vi sångarna Andy Gibb och Roy Orbison. Amerikanska hälsovårdsmyndigheten släpper en rapport om att nikotinets beroendeframkallande egenskaper liknar dem hos heroin och kokain, och estniska blir det officiella språket i Estland.

Varsågoda: 1988!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Re: [Spotify ]Heavy Metal 1987

Organ said:
Ända sedan listorna började publiceras har jag tyst suttit och väntat på det som skulle avgöra ifall ni är metal på riktigt eller posörer. Den första fixade ni genom att ha med Venom. Och nu har ni med Death och är nu bevisligen Metal As Fuck! Respekt!
Puh! Gött att veta att vi är sanktionerade. :gremsmile:

Björn stog för valet av både Venom och Death, men hade inte han petat in Venom hade jag gjort det (jag hade valt Welcome to Hell istället).
 
Top