Nekromanti [Spotify] Doom/sludge metal

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,470
Tipsa mig om er bästa doom/sludge-metal!

Jag är rätt ny i det här men i mina öron är Crowbar (min Crowbar-spellista på Spotify) den bästa metalskiten som gjorts, typ. Tungt, skitigt, huvudsakligen långsamt, manligt, bittert, inget growlande och ibland förvånande catchy (lyssna bara på refrängen i fantastiska Decembers Spawn).

Jag vill inte ha något jävla kärringgnäll och synthar.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Crowbar är mycket riktigt the shit. Det finns dock mycket annat i genren som är tokbra. Kolla t ex in Cathedral, Corrosion of Conformity, Mastodon och Spiritual Beggers. Om du sedan känner för att lyssna på något svenskt så finns alltid Candlemass och Abramis Brama.

Sedan, eftersom du är rollspelare, så får du ej heller missa Kyuss. Det är mig veterligen det enda bandet i världen som är döpt efter en gud i Dungeons & Dragons. :gremcool:

Allt ovan finns på spotify så det är bara att sätta igång.

/Anders
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Spiritual Beggars är iofs också svenska. Jag har till och med gjort ett omslag till dem:





Jävligt bra grupp, för övrigt. Mitt favoritalbum med dem är Mantra III.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Arfert said:
Jävligt bra grupp, för övrigt. Mitt favoritalbum med dem är Mantra III.
Samma här. Fast det beror nog mest på att det är den enda av deras plattor jag äger. :gremwink:

/Anders
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,426
Location
Maastricht
Kolla in Kingdom of Sorrow där gitarristen från Crowbar lirar ihop med Jamey Jasta från Hatebreed. Rätt skönt tung gung och man kan stundtals höra rätt tydligt vem som lirar gurka.

Vet inte om jag skulle kalla det SLudge eller Doom dock, men jag tänkte på att du gillar Crowbar så det var därför koppling till Kingdom of Sorrow kom. Ta dig ett par lyssningar vet ja!
 
Top