Nekromanti Sporter mm

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Vad roar sig den vanlige bondsonen med?
Finns det någon populär sport i Mundana?

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Man kan låta sig inspireras av vår medeltid, där man roade sig med sporter som kapplöpning, brottning, längdhopp och stenkastning (jfr "Braveheart"). En primitiv form av fotboll fanns också. Andra sporter (fast mest för adlen) var landbandy, tennis ("court tennis") och badminton.

http://www.algonet.se/~enda
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Vad roar sig den vanlige bondsonen med?
Finns det någon populär sport i Mundana?


En sport som kanske skulle passa är en gammal indiansk sport som är en typ av "terrängfotboll". Där kan två byar tävla mot varandra. Varje bylag har en boll som skall sparkas längs med en uppgjord bana. Gärna uppför ett berg eller dylikt. Hela byn får vara med och sparka och den som först kommit i mål har vunnit. I Consaber spelas också ett spel som kallas huring som är en variant av landhockey där de två lagen ska göra mål i varsin stadsport (se consabemodulen för detaljer). Annars kan man också använda sig av en annan indiansk sport, nämligen lacrosse. Där de olika byarna försöker göra mål på varandra med hjälp av håvliknande klubbor. Man får springa med bollen i håven, kasta den till varandra och tacklas. Detta är en mycket hård sport och leder lätt till brutna ben. Indianerna spelade byvis mot varandra och ibland blev matcherna så hårda att spelare dog.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Kulstötning,, Grekland antiken
brottning,, Antiken
boxning,,, Antiken
bågskytte,, antiken
löptävlingar,,, antiken
Golf,, medeltiden 1353 talet
Bowling,,, 1100 talet
Diverse bollsporter..
Hästpolo.. Gammal sport men många föregångare...
Kast med liten gurd Uppfanns under ett spelmöte i mitt vardags rum.. ( populär tirak sport.. )


Spelplan en lång bana..
pjäs gurd som ska kastas så långt som möjligt under färden ska han försöka greppa upphängda prylar ofta silvermynt ju fler han greppat och längre han åker desto större chans att laget vinner...
 

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Fritid

Tyvärr var det väll ganska mycket så att en normal bonde inte hade så mycket fritid? Snackade en gång med en gubbe som levde länge, länge sen i efterkrigstidens finland och det var jobb ute så länge det var ljust ute och så arbete inne och sen sov man… visst hände det att man slängde sina lurviga ben på en logdans eller att man badade i ett par timmar vid någon sjö men någon egentlig fritid var det nog inte tal om…

~ nauseam
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Sedan finns det ju en ganska individuell sport som spelades offta under medeltiden. Torner spel.

/Honken!
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Det var väl mer för adeln och krigarna?

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Vincentus

Veteran
Joined
25 Nov 2000
Messages
56
Location
Bålsta
Nej, bönderna ägnade sig inte åt tornespel, men de tittade på dem...

"Amän hörru, faktiskt!"
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Fritid

Nej du, tacka vet jag stenåldern- man jagade och fiskade någon timme om dagen, och softade, berättade historier och käkade vindruvor resten av dagen. Och dog man inte i olyckor, sjukdomar eller barnsäng så levde man minst lika länge som idag. Och inga krig fanns det heller. Nej för faen, stenåldern är sannolikt människans bästa tid- aldrig har hon varit så bekymmerslös och lycklig som då. Men, som britterna uttrycker det "Gone are the days".

- Ymir, längtar tillbaka dit :)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mer gurd-aktiviteter

Det här har kommit upp under spelmöten:

Expidition Gúrdinson:
Varje vecka så röstar man fram vem som ska ätas upp.

Gúrd som betjänt:
En rollperson har en egen liten gúrd i sin båt med yrke betjänt/slav

Gúrd som tillhygge:
Härligt att man slåss med gúrder i krigarens väg! Min enda fråga är: Kan man utrusta ett regimente i krigsföringsreglerna med gúrder?

Gúrd som sexuellt hjälpmedel
Tja vad kan jag säga.. Mina spelare kan bli lite vilda.


/Arvidos, hade två mycket givande spelmöten i helgen.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Expidition Gúrdinson:

Jag föraktar expidition robbinson och låter aktivt bli att titta på TV när den visas..

MEN skulle reglerna vara så att förloraren blir middag..
DÅ kanske jag skulle titta på i förhoppningar små att de äter upp programledaren..
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
en möjlig bonde variant på tornerspel sänds ibland på TV,
den kallas Världens Starkaste Man.

se den och låt dig inspireras.

kapphuggning av stock
samt tävlingar i att snabbast lasta en vagn.
kunde kanske vara lämpliga grenar för ikeadliga tävlanden vid tornerspel.



Tearlach: med en tanke.
 

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Kast med liten gürd

Låter som om nån spunnit vidare på Trollball från Glorantha. Hmm har reglerna hemma nånstans, det skulle kunna vara nåt för trukker o stora tiraker att roa sig med mellan raider o annat.

Dougald
 
Top