Jag är säkerligen inte den enda som blev djupt imponerad av Will Wrights första visning av Spore, där han byggde en trebent ödla med spikklubbesvans som hängde över hans huvud som på en skorpion. Inte bara för att det var så himla enkelt att skapa komplexa varelser, utan för att den också var övertygande animerad.
Mycket i Spore är sådant som genereras on the fly och deras "hittapåettskelett"-motor är helt fantastisk när det gäller att känna igen kroppsdelar. Eftersom man får panik av alla möjligheter bygger man om sina gubbar lite då och då (det är alltså inte egentligen tal om evolution om man inte "rollspelar", utan intelligent design) vilket leder till att man kan ha upprättgående myror och enbenta päronformade kreatur som faktiskt ser verkliga ut. Att pilla med creature creatorn är också tyvärr den enda behållningen jag hade av spelet.
Första fasen är amöbafasen. Då simmar man runt i en primordial gegga och äter växtplankton eller andra amöbor som ger DNA. Man kan sätta fast fler simflageller, spikar, ögon och så vidare, till en DNA-kostnad. När man blir tillräckligt stor avancerar man en nivå och saker som lurkat i bakgrunden tidigare försöker nu äta upp dig, och saker du simmade bort från i panik alldeles nyss äter du upp i en munsbit. Okomplicerat och charmigt, men det enda man väntar på är att bli så komplex att man evolverar ben och kan kräla upp på land - men som tur är måste man inte ha ben utan man kan göra sig ett liv som snigel om man vill - dock blir man rätt långsam.
När man kommit upp på land är man genast en etablerad art och kan interagera med de andra arterna antingen genom att äta upp dem eller göra dem till sina allierade genom sociala lekar (som dans, sång, posning och sånt). Här har man gjort en slags spelbalansgrej vilket innebär att även om du sätter på fjorton level 4-klor så är ditt monster lika bra på att slåss som om du har två. Det innebär att man snabbt sätter dit ett armpar för strid, ett för att posa, ett benpar för snabbhet och ett benpar för att hoppa med och så vidare för att vara mest optad. Jag tycker det är lite fånigt, särskilt som varje attacktyp har en egen cooldown i strid, vilket innebär att man premieras av att ha så många olika attacker som möjligt (så att man först kan spotta gift tills man använder "charge" och hamnar i närstrid, då man alternerar mellan "strike" och "bite"). Åtminstone borde man kunnat ha fyra "attackslots" och sen fylla dem med vad man vill.
Så småningom skaffar man sig en liten flock som följer efter en vart man än går. När man flyttat boplats ett par gånger och utfört ett gäng uppdrag som ger bonus-DNA så utvecklar man intelligens och blir en stam. Spelet ändrar fokus från survival-variant (minns någon Wolf?) till Popolus-style. Det är dock överdrivet simplistiskt, ens stam kan ha max sex byggnader och varje byggnad innehåller redskap till olika roller man kan tilldela sina varelser, så att vissa blir fiskare, andra didjeriduspelare och ännu vissa blir yxmän. Genom att erövra eller befrända andra folk skaffar man sig så småningom dominans över sin lilla ö. Ön i sig är ju såklart bara en del av en hel planet, vilket man erfar när man går in i stads/civilisationsfasen.
Nu har man en stad, och får designa sitt rådhus. Editorn är här extremt fylld med möjligheter men eftersom allt är jättegrundläggande byggstenar måste man spendera en del tid på att få till looken man är ute efter. Man får också designa sina fordon, tyvärr finns det bara ett landfordon, ett sjöfordon och ett luftfordon att designa. Eller ja, det kanske inte är "tyvärr" eftersom det är rätt tråkigt att pilla med.
Så småningom har man på bästa Civ-vis tagit över alla sina grannstäder och är härskare över sin planet. Då tar man steget ut i rymden och det är nu spelet börjar suga på allvar. Jag hällde nog ner tio timmar i denna fasen totalt innan jag fick alla "badge points" man behövde för att nå maxnivå, och då fuskade jag ändå till mig en massa pengar (allt är SVINDYRT och det finns ingen bra väg att få en fast inkomst, man måste manuellt köra runt och handla med kryddor vilket är den huvudsakliga råvaran) typ fem timmar innan jag var klar.
Och man fick inte ens någon belöning! Spelet bara fortsätter.
protip blir då alltså: Tanka inte 4 gig på TPB eller lägg 500 spänn på hela spelet, tanka 40 meg eller lägg 40 spänn på Creature creatorn. Det blir inte roligare än så...
Mycket i Spore är sådant som genereras on the fly och deras "hittapåettskelett"-motor är helt fantastisk när det gäller att känna igen kroppsdelar. Eftersom man får panik av alla möjligheter bygger man om sina gubbar lite då och då (det är alltså inte egentligen tal om evolution om man inte "rollspelar", utan intelligent design) vilket leder till att man kan ha upprättgående myror och enbenta päronformade kreatur som faktiskt ser verkliga ut. Att pilla med creature creatorn är också tyvärr den enda behållningen jag hade av spelet.
Första fasen är amöbafasen. Då simmar man runt i en primordial gegga och äter växtplankton eller andra amöbor som ger DNA. Man kan sätta fast fler simflageller, spikar, ögon och så vidare, till en DNA-kostnad. När man blir tillräckligt stor avancerar man en nivå och saker som lurkat i bakgrunden tidigare försöker nu äta upp dig, och saker du simmade bort från i panik alldeles nyss äter du upp i en munsbit. Okomplicerat och charmigt, men det enda man väntar på är att bli så komplex att man evolverar ben och kan kräla upp på land - men som tur är måste man inte ha ben utan man kan göra sig ett liv som snigel om man vill - dock blir man rätt långsam.
När man kommit upp på land är man genast en etablerad art och kan interagera med de andra arterna antingen genom att äta upp dem eller göra dem till sina allierade genom sociala lekar (som dans, sång, posning och sånt). Här har man gjort en slags spelbalansgrej vilket innebär att även om du sätter på fjorton level 4-klor så är ditt monster lika bra på att slåss som om du har två. Det innebär att man snabbt sätter dit ett armpar för strid, ett för att posa, ett benpar för snabbhet och ett benpar för att hoppa med och så vidare för att vara mest optad. Jag tycker det är lite fånigt, särskilt som varje attacktyp har en egen cooldown i strid, vilket innebär att man premieras av att ha så många olika attacker som möjligt (så att man först kan spotta gift tills man använder "charge" och hamnar i närstrid, då man alternerar mellan "strike" och "bite"). Åtminstone borde man kunnat ha fyra "attackslots" och sen fylla dem med vad man vill.
Så småningom skaffar man sig en liten flock som följer efter en vart man än går. När man flyttat boplats ett par gånger och utfört ett gäng uppdrag som ger bonus-DNA så utvecklar man intelligens och blir en stam. Spelet ändrar fokus från survival-variant (minns någon Wolf?) till Popolus-style. Det är dock överdrivet simplistiskt, ens stam kan ha max sex byggnader och varje byggnad innehåller redskap till olika roller man kan tilldela sina varelser, så att vissa blir fiskare, andra didjeriduspelare och ännu vissa blir yxmän. Genom att erövra eller befrända andra folk skaffar man sig så småningom dominans över sin lilla ö. Ön i sig är ju såklart bara en del av en hel planet, vilket man erfar när man går in i stads/civilisationsfasen.
Nu har man en stad, och får designa sitt rådhus. Editorn är här extremt fylld med möjligheter men eftersom allt är jättegrundläggande byggstenar måste man spendera en del tid på att få till looken man är ute efter. Man får också designa sina fordon, tyvärr finns det bara ett landfordon, ett sjöfordon och ett luftfordon att designa. Eller ja, det kanske inte är "tyvärr" eftersom det är rätt tråkigt att pilla med.
Så småningom har man på bästa Civ-vis tagit över alla sina grannstäder och är härskare över sin planet. Då tar man steget ut i rymden och det är nu spelet börjar suga på allvar. Jag hällde nog ner tio timmar i denna fasen totalt innan jag fick alla "badge points" man behövde för att nå maxnivå, och då fuskade jag ändå till mig en massa pengar (allt är SVINDYRT och det finns ingen bra väg att få en fast inkomst, man måste manuellt köra runt och handla med kryddor vilket är den huvudsakliga råvaran) typ fem timmar innan jag var klar.
Och man fick inte ens någon belöning! Spelet bara fortsätter.
protip blir då alltså: Tanka inte 4 gig på TPB eller lägg 500 spänn på hela spelet, tanka 40 meg eller lägg 40 spänn på Creature creatorn. Det blir inte roligare än så...