Spontan-rollspelande

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Jag spelar en del datorspel med mina vänner då och då, på slentrian. Man kollar spontant om någon annan är online, och väljer något spel att bara spela några partier i lite slappt. Kul umgänge. Ibland blir vi till och med kära i ett spel och kör samma sak massor i en period, kanske med någon slags progression i spelet.

Men med rollspel har det aldrig blivit så! Det är alltid en särskilt inplanerad aktivitet, och ofta kraschar den om för många i gruppen inte kan spela. Det närmaste är kortspelet Once Upon A Time, som i praktiken typ är ett rollspel.

Finns det några här som spelar rollspel på det sättet jag beskriver? Man snackar med kompisar och säger ”ska vi spela lite rollspel?” Vilka rollspel och rollspelstyper är bäst för denna sortens spelande?

På något sätt tänker jag att grottkräl-genren kanske passar extra bra här. Lite mer problembaserat och taktiskt utmanande, och många sådana spel är mer lättsamma, där man inte behöver fästa sig speciellt vid sin 1HP äventyrare, det är bara att testa och rulla en ny gubbe när den första dör.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Om du har en megadungeon och ett tillräckligt lätt system så att karaktärsskapande går snabbt är sådant här jättekul. Eftersom en massa olika grupper kan kräla runt och ändra saker känns det som saker har hänt även om man bara kan spela ibland. Och har man gjort av med sitt förra karaktärsblad kan man bara använda en karaktär från en annan kampanj eller göra en ny.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Samberättande rollspel, eller rollspel från den kulturen, borde fungera att plocka upp utan problem. Har gjort det vid olika tillfällen med min spelgrupp med gott utfall. Blir ofta, för mig då, roligare än de planerade spelmötena.

Lättsamma spel där du kan skapa rollpersoner på minuter och endast behöver tänka ut några udda händelser fungerar också bra. Tänker till exempel på Electric Bastionland och liknande spel.

De flesta rollspel som fokuserar på kreativitet, utforskande av varandras idéer och det gemensamma ansvaret för att utforska situationer går att plocka upp på sekunder. Där det lutar sig in mer mot improvisation snarare än strikta strukturer. Även spel där du tilldelas rollpersoner i ett enkelt system där rollpersonens agenda är det drivande borde fungera. Kasta in spelarna i händelsernas centrum och låt dem lösa det utifrån sina förskrivna agendor. Kräver kanske en modig spelledare dock som är van att bara kasta ur sig rysligt dumma idéer.

Jag är till exempel extremt spontan med min grupp och kastar ur mig situationer i vår gruppchatt som leder till mysterielösande och utforskande av olika scenarion där medlemmarna i chatten snabbt antar olika roller med olika agendor för att styra skeendet i fiktionen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag spelar en del datorspel med mina vänner då och då, på slentrian. Man kollar spontant om någon annan är online, och väljer något spel att bara spela några partier i lite slappt. Kul umgänge. Ibland blir vi till och med kära i ett spel och kör samma sak massor i en period, kanske med någon slags progression i spelet.

Men med rollspel har det aldrig blivit så! Det är alltid en särskilt inplanerad aktivitet, och ofta kraschar den om för många i gruppen inte kan spela. Det närmaste är kortspelet Once Upon A Time, som i praktiken typ är ett rollspel.

Finns det några här som spelar rollspel på det sättet jag beskriver? Man snackar med kompisar och säger ”ska vi spela lite rollspel?” Vilka rollspel och rollspelstyper är bäst för denna sortens spelande?

På något sätt tänker jag att grottkräl-genren kanske passar extra bra här. Lite mer problembaserat och taktiskt utmanande, och många sådana spel är mer lättsamma, där man inte behöver fästa sig speciellt vid sin 1HP äventyrare, det är bara att testa och rulla en ny gubbe när den första dör.
Jag tänker att spel som For the drama-spelen, Wilding Tales, Imagine, Keep it Sunny eller andra snabbspelade och förberedelselösa spel passar in. Som man kan köra på en timme eller mindre och som inte kräver att någon har läst in sig på ett äventyr eller liknande. Eller bara friform, såklart.
 

Widundret

Veteran
Joined
3 Mar 2014
Messages
22
Jag spontanspelade Dimmor & Borgar med en vän på ett café förra helgen. Han slumpade fram ett scenario och jag skapade tre rollpersoner som tog sig an äventyret.

Vi hade kul och det funkade förvånansvärt bra. Sen vet jag inte om det är så jag skulle vilja spela rollspel normalt. Ett förberett äventyr är ju en helt annan grej.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Eller bara friform, såklart.
Precis, det spännande med rollspelssläktet (eller en del av detta släkte) är behovet av regler men samtidigt behovet av att bryta dessa, kasta ut dessa genom fönstret och helst av allt ignorera reglerna även fast friform ses som den yttersta dödssynden bland rollspel. (Tar medvetet i här och raljerar).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Precis, det spännande med rollspelssläktet (eller en del av detta släkte) är behovet av regler men samtidigt behovet av att bryta dessa, kasta ut dessa genom fönstret och helst av allt ignorera reglerna även fast friform ses som den yttersta dödssynden bland rollspel. (Tar medvetet i här och raljerar).
Ja, det känns som att friform är helt dött nuförtiden, och mest nämns som ett avfärdande av andra spelstilar. ”Då kan man lika gärna friforma”, säger man, och menar ”Det är helt meningslöst”.

Nå, väldigt OT, men intressant observation.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Ja, det känns som att friform är helt dött nuförtiden, och mest nämns som ett avfärdande av andra spelstilar. ”Då kan man lika gärna friforma”, säger man, och menar ”Det är helt meningslöst”.

Nå, väldigt OT, men intressant observation.
Det känns som att det håller på att göra återkomst under FKR namnet.
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
De där rollspelen som får plats på en sida är väl menade för det. Honey heist, Lasers & Feelings, The Witch is dead....

Sen tänker jag att rollspel ÄR en mer intellektuellt och socialt utmanande verksamhet än typ skjuta saker i ett datorspel eller spela brädspel. Åtminstone för mig krävs det att jag är mentalt i rätt läge, och därför blir det svårt att spontant spela rollspel på kort varsel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Det jag saknar för min del är bra skrivna, pedagogiska "pick up and play"-äventyr, där jag verkligen inte behöver läsa igenom något innan, och inte måste hålla på att bläddra fram och tillbaka eller slå upp saker. Allt som bygger på improvisation går bort för mig, då det inte är något jag gillar som varken SL eller spelare (inte som huvudkomponent i äventyret, även om det så klart är väldigt bra för att fylla igen sprickor och täcka oförutsedda händelser).

Jag tänker också att någon form av kryptkräl är ett bra val för det här, om inte annat så för att faktiska väggar är en form av ram som de flesta spelare kan acceptera utan att försöka bryta sig ur dem hela tiden =D
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag tänker att spel som For the drama-spelen, Wilding Tales, Imagine, Keep it Sunny eller andra snabbspelade och förberedelselösa spel passar in. Som man kan köra på en timme eller mindre och som inte kräver att någon har läst in sig på ett äventyr eller liknande. Eller bara friform, såklart.
Jag hade ett gäng sånna spel i en mapp ett tag för att kunna spontant rollspela med mina rollspelskompisar när vi sågs. Det blev en gång på tio förslagna ungefär. Så jag tröttnade.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag hade ett gäng sånna spel i en mapp ett tag för att kunna spontant rollspela med mina rollspelskompisar när vi sågs. Det blev en gång på tio förslagna ungefär. Så jag tröttnade.
Små brädspel gick mycket bättre, typ loveletter, the crew, coup eller diamant.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
De där rollspelen som får plats på en sida är väl menade för det. Honey heist, Lasers & Feelings, The Witch is dead....

Sen tänker jag att rollspel ÄR en mer intellektuellt och socialt utmanande verksamhet än typ skjuta saker i ett datorspel eller spela brädspel. Åtminstone för mig krävs det att jag är mentalt i rätt läge, och därför blir det svårt att spontant spela rollspel på kort varsel.
Frågan om de verkligen är menade för det - det går ju att planera in spelmöten för dem också. När vi spelat dem har det varit förbokat, tex.

Det låter inte som att speciellt många här på forumet spelar spontant för det mesta heller. Din man gjorde ju också nästan en kräkreflex när vi nämnde ämnet idag. 😆

Undrar vad det är med rollspel som gör det så? Varför är det begränsat till bokade spelmöten jämfört med brädspel, tv-spel och liknande? Jag har sett kollegor ta en snabb schackmatch på lunchen, men har svårt att tänka mig samma för rollspelare.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Det jag saknar för min del är bra skrivna, pedagogiska "pick up and play"-äventyr, där jag verkligen inte behöver läsa igenom något innan, och inte måste hålla på att bläddra fram och tillbaka eller slå upp saker. Allt som bygger på improvisation går bort för mig, då det inte är något jag gillar som varken SL eller spelare (inte som huvudkomponent i äventyret, även om det så klart är väldigt bra för att fylla igen sprickor och täcka oförutsedda händelser).

Jag tänker också att någon form av kryptkräl är ett bra val för det här, om inte annat så för att faktiska väggar är en form av ram som de flesta spelare kan acceptera utan att försöka bryta sig ur dem hela tiden =D
Ja, det som @Rickard pratat om med rollspel som kunde vara stegvist förklarade och inte ha alla regler och upplägg i förväg kunde kanske hjälpa här. Designat för att man ska kunna spela en paragraf i taget.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Jag tänker att spel som For the drama-spelen, Wilding Tales, Imagine, Keep it Sunny eller andra snabbspelade och förberedelselösa spel passar in. Som man kan köra på en timme eller mindre och som inte kräver att någon har läst in sig på ett äventyr eller liknande. Eller bara friform, såklart.
Jag hade lite svårt att hitta de där spelen du nämnde, men såg denna recension av For The Queen som verkar närliggande! https://www.cestpasdujdr.fr/for-the-queen-english-version/
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag har sett kollegor ta en snabb schackmatch på lunchen, men har svårt att tänka mig samma för rollspelare.
Schack, om du frågar mig, skiljer sig väl från andra brädspel? Schack hör i mina ögon till brädspel som har en lång tradition av att spelas på offentliga platser. Ska inte heller förringa schackspelets status i vårt samhälle, något som märks även i skolan. Jag skulle liksom inte plocka fram någon annan form av brädspel så där spontant som jag kan göra med ett schackspel. Möjligen en kortlek och kortspel.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
På tal om lunchsspelande.

Hade inte någon, typ @God45, en utmaning på det temat tidigare? Rollspel som går att plocka upp och spela klart på en lunchrast? Kanske finns det något bland bidragen till den utmaningen som kan ge exempel på hur rollspel kan köras på ett lunchpass.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Schack, om du frågar mig, skiljer sig väl från andra brädspel? Schack hör i mina ögon till brädspel som har en lång tradition av att spelas på offentliga platser. Ska inte heller förringa schackspelets status i vårt samhälle, något som märks även i skolan. Jag skulle liksom inte plocka fram någon annan form av brädspel så där spontant som jag kan göra med ett schackspel. Möjligen en kortlek och kortspel.
Ja, du har rätt att det finns en uppsättning spel och tidsfördriv som har ”rätten” att spelas offentligt, jämfört med andra. Att spela vändtia eller andra kortspel kan man göra med vem som helst, bara att bjuda in och lära ut reglerna, men mer ”nördiga” spel känns skämmigt att föreslå.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Ja, det som @Rickard pratat om med rollspel som kunde vara stegvist förklarade och inte ha alla regler och upplägg i förväg kunde kanske hjälpa här. Designat för att man ska kunna spela en paragraf i taget.
Personligen är jag rätt okej med att jag förutsätts kunna reglerna redan, och att gruppen väljer bland de rollspels om folk redan kan.

Det är mest själva äventyren mitt problem ligger i, skulle jag säga. Att behöva bläddra runt för att hitta monsterstats och annat.

Jag vill istället ha äventyrs om i princip är upplagda precis som en "choose your own adventure"-story. Varje sida är en komplett scen med all information som behövs, som sen guidar en direkt till nästa rum med sidhänvisningar.

"Går ni in genom den röda dörren, eller genom den gröna dörren? Gröna? [blädder, blädder, blädder] Okej, ni går in genom den gröna dörren och kommer in i..."

Inget behov av att hålla koll på en karta, det är bara att följa sidhänvisningarna och läsa innantill.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Jag har spontanspelat rollspel några få gånger. Då har vi spelat regellätta spel och äventyr som spelledare haft koll på sedan tidigare. Det är faktiskt märkligt att det inte hänt oftare.
 
Top