Nekromanti Spontan magi

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Ja då var jag här med lite ny magi igen....
Tanken med den magin jag tänker presentera de nuvarande reglerna till är att de skall användas av oskolade, men likaväl potenta magianvändare. Det kan då även användas av magiker, men detta hör egentligen inte till saken. Vill bara ha lite synpunkter på systemet, och kolla om det finns någon stor bugg i det hela. okej, då kommer det.

Anta att man har ett antal olika typer av magi (precis som i magisystemet jag tidigare presenterat på forumet om nån minns) en av dessa väljer man. Inom den valda typen av magi kan man då utföra vad jag kallar sponta magi. Detta är magi som inte är formad i besvärjelser utan skall liknas vid att magikern (eller person med magisk fallenhet) slungar iväg magi vilket är mycket kaotiskt. Den som använder spontan magi kan inte riktigt veta vad som händer.

Tanken är att spontan magi skall användas enbart i strid, även om den går att utföra utanför en sådan. Först slår man ett slag mot färdigheten magi, om det lyckas så går man vidare. Nu så skall man slå på en tabell för att se vad som händer, varje magityp har sin tabell. Man spenderar ett PSY poäng för att slå på tabbellen i vilket man inriktat sig (den man valde). Tärningen är 1T10, sedan kan man öka upp resultatet genom att använda mer PSY poäng med begränsning vid 10. På vissa av resultaten kan man i efterhand (efter slaget, inte efter magin har utförts) lägga till ytterliga PSY poäng som dras bort från de man har. (alltså en extra PSY kostnad.) Dessa PSY poäng kan ge upphov till att förbättra resultatet på något sätt.

Ett exempel:
Daniel slåss mot ett väldigt troll alena på en åker. Trollet har ett klart övertag så Daniel beslutar sig för att använda lite spontan magi. 1 PSY kostar det automatiskt, även om slaget misslyckas. Daniel slår mot magi och det lyckas. Han har bestämt sig för att spendera ytterligare 3 PSY poäng för att kunna få bättre resultat på tabellen, PSY kostanden är totalt 4 nu. han slår... 10! han får då 13 på resultatet. SL kollar i tabellen, Frysa. Det innebär att Daniel kan frysa en valfri vätska inom 10 m. men det räcker inte för att få kol på trollet, Daniel offrar 10 extra psy, detta gör att han kan frysa kroppsvätska eller blod, utmärkt. PSY kostnaden blir då totalt 14.... Han drar bort PSY poängen, och känner sig nöjd med resultatet.

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Hmm...jo det verkar ju intressant.
Men bör verkligen resultatet begränsas till den magiform man behärskar? Med tanke på att man bara slungar iväg slumpmässiga mönster borde mer resultat än dem ur en grupp kunna uppnås.
Sedan kan ju spontan magi resultera i väldigt farliga magiker...det skulle gott kunna vara chans för misslyckande med väldigt onyttiga följder.

Om det vore fallet skulle då givetvis det tillägg av psy som sker behöva ske innan slaget för att se om man lyckas.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
nja

visst jag går med på allt förutom att han inte vet följden av vad det är han gör i förväg och att han får ändra det denare..

om han står och bestämmer sig för att använda spontan magi borde han veta vad han ska göra (jag tycker att han borde få bestämma eftekten till viss det, kanske inte hur kraftfull den blir, men det ska vara betydligt svårare och kosta mer PSY-poäng..)
Jag tycker att om man kan trolla så måste man kunna använda magin inte bara som formler man lärt sig utan även generellet, annars måste det varit svårt att lära sig.
Så jag föreslår en lösning som ser ut så här:
det går att göra andra effekter än vad som står i enns besvägelsebok men det ska vara svårare, kosta med och eventuellet även ta länge tid.

Let's face it,
Gemini rocks..
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Hur spontant blir det...

...om man i efterhand kan spendera mer psy, om den önskade effekten inte duger?
Låter beräkneligt och ospontant i mina öron!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
MER spontant!

Vad sägs om att göra det ÄNNU mer spontant? Här är ett system liknande det magisystem jag funderar på...

Slå först för att veta vad som händer:
Skapa, förstör, flytta, omforma, kyl, värm..

Slå sedan för att veta vad som kan påverkas:
Jord/metall, vatten, luft, organisk materia..

Om spelaren nu får skapa organisk materia kan han fläska upp sina nävar rejält och banka ihjäl trollet.
Förstör vatten : Ta bort trollets kroppsvätskor (haha vi får se hur han mår då!)
Värm luft : skapa eld runt trollet.
Förstör organisk materia: Trollet ruttnar ihop.
Flytta luft: Blås omkull honom.

osv.. Man bör dock få lite förändringsmöjligheter, som du redan tillåter.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Hur spontant blir det...

Jo, jag skall förklara närmare.
Det spontana ligger i den slumpade effekten man slagit. Magikern har ingen som helst kontroll över vilken effekt det kan tänkas bli, men när han väl har fått en effekt att verka, kan han genom att lägga ner ännu mer energi göra effekten mer kraftfull. Tar ett vardagligt exempel...

Jag väljer ut ett slumpvist pålägg till min macka på morgonen, tja det blev prickig korv, nu kan jag bestämma om det jag vill lägga på en extra skiva, kanske göra en "rulle" av korvskivan eller dela den i två delar. Likaväl var mitt val av pålägg spontant. /images/icons/smile.gif

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: MER spontant!

Jag förstår din tanke, men ett sådant system kan bli något svårt att få balanserat. Tanken är att de bättre resultaten skall finnas högre upp på listan. Hur skulle det hanteras i ditt förslag?

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: nja

jag tror att du har missuppfattat mig. Effekterna jag talar om har inget med besvärjelser att göra. Indelningarna i grupper är mellan olika magityper, så som elementarmagi eller nekromagi. Slutligen så kan magiker generellt använda spontan magi inom den magityp den kan utföra besvärjelser inom, detta med besvärjelser är dock ett helt annat avsnitt, tidigare diskuterat i forumet.

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Tja, vissa är inte så bra i alla lägen, ta andra resultatet, dimma.

En tät dimma bildas och ingen kan se mer än 1 m framför sig, perfekt för flykt.

Jo, jo, bra om man skall fly. Men om jag ville dräpa det stora trollet vars klubba är på väg mot min kamrats huvud?

Ett annat resultat är att ens hand börjar lysa, hmm, om man vill se något i mörker kan det vara bra, men om man inte vill bli sedd i mörker, aj då!

Så jag vill utrycka att alla resultat inte är så bra.

Och begränsningarna inom magityperna. Magityperna är så generaliserade att jag anser att det inte påverkar nämnvärt. En stor del till att jag begränsat spontan magi är även att magiker inte skall kunna använd andra magityper än de har valt. En mentalmagiker kan inte envända besvärjelser som inte involverar just mentalmagi på något sätt, ej heller använda spontan magi som inte är mentalmagi. Då magiker begränsats tog jag steget längre och gjorde lika för vanligt folk som kunde använda spontan magi.

"Beware of the Cöla Craver!"
 
Top