[spoilers] Prios, whats up with that?

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Hörni, det är dags att börja tala om elefanten i rummet: Prios
Jag saknar massor med information och det blir tydligt när jag ska förklara för spelarna eller ibland när jag ska försöka utforma världen.
Vad är det som hänt här egentligen och hur ser det ut framåt?
Vem eller vad är Prios egentligen och hur ligger det egentligen till?
Det är väldigt många lösa trådar och de ligger utspridda i snart sagt varenda publikation gjord till spelet vilket gör det till en nästintill omöjlig uppgift att få en samlad bild. Men vi gör ett försök!

Vad vet vi?
Innan vår saga startar tillbad folket som skulle komma att leva i Alberetor ett panteon med 8 gudar som symboliserade olika aspekter en personlighet, typ.

Av oklar anledning (Symbars fall?) byttes detta panteon ut mot ”de nya gudarna”, 9 st gudar vars namn var Bödeln, Jordemodern, Prios, Sjöfararen, Valvbyggare, Vildingen, Vägfinnaren, Väktaren och Värdinnan. De symboliserar olika delar av livet, typ.

I grannlandet tillbads fortfarande de gamla gudarna och framförallt Dakothnic, koncentrationens gud. Dyrkandet av Dakothnic går överstyr och ledarna i landet gör sig själva till odöda och anfaller Alberetor som ser ut att förlora. Plötsligt får några individer gudomliga visioner som alla menar att Prios ska hjälpa folket att besegra anfallarna mot att folket lovar att dyrka enbart Prios. Alla andra gudar förbjuds, en sträng dyrkan av Prios påtvingas folket och man vinner kriget.
Efter att ha flytt sitt förstörda hemland och funnit/erövrat en ny plats att leva på kommer snart en splittring i kyrkan. En del som menar att den stränga dyrkan måste upphöra, att den är fel och att guden egentligen vill att folket ska få välja hur mycket de vill tro. En annan del menar att det är hädelse och att löftet till guden, som nu är skadad, inte får brytas och vill straffa kättarna. Ytterligare en del hävdar att guden har dött och att man nu skall bränna de otacksamma kättarna som orsakat detta.

Parallellt med detta lever människor i det närliggande Ordenslandet där man tillber ”de nya gudarna” och framgångsrikt verkar rena sitt land från förstyggelse.
Barbarer har också långa tider tillbett gudar som har stora likheter med “de nya gudarna”.
Till detta läggs också skapelseprinciperna/gudarna Alstra, Tygla och Rasa som erkänns/tillbeds av främst alver.

Det här ämnet är enormt, det finns så många frågor men just nu tänker jag att vi kunde diskutera Prios.
Vad tror ni att Prios är?
Är han en av 8 gudar och fick hybris och började hjälpa Alberetor med konsekvensen att han faktiskt blev skadad på nåt sätt?
Är han en av de gamla gudarna som återuppfunnit sig själv? Sändes visionerna av någon helt annan, som kapade Prios identitet, utgav sig för att vara han och införde drakonisk lydnad för att det var det hen gick igång på? Något helt annat?

Vad var det egentligen som hände när Prios blev den ende?
Just efter kung Ynedars död fick solprästen Abramar en uppenbarelse. Livgivaren besökte honom i drömmarna. Inspirerad skrev han boken Ljusbringaren.
Fem år senare, mitt under ett möte med krigsrådet faller drottningen ihop, Prios hade kommit till henne med en vision. Fanns det fler visioner? Vad står egentligen i Ljusbringaren? Är det en dömande bok, finns det utrymme för tolkningar, något som kan ge en hint om vilken av kyrkans splittrade delar som är närmast en sanning?

Hur mår Prios nu?
Det beror ju lite på var i kampanjen Törnetronen man befinner sig men jag tänker att determinerat mest intressant att diskutera från slutet, då har vi ju mest fakta.
Är han död? Är han skadad? Det var aldrig Prios som hjälpte Albereterna, det är nån annan som är skadad/död? Är han obegriplig och trivs bra med vilken tillbedjan som helst? Något annat?
 
Last edited:

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Jag tänker att antagandet att Prios eller någon av Gudarna ens existerar inte är helt säkert att göra. Den kraft som ges tillbedjarna skulle kunna komma från dem själva, eller från kraften i deras tro eller något liknande. Drottning Korinthias uppenbarelse är falsk vilket ett dokument som går att finna i Alberator härjat hemland bevisar. Laggivaren behövdes för att ena folket i kampen mot Mörkermästarna. Krigets Gud behövdes helt enkelt för att kunna stå emot Mörkermästarna. Så i min tolkning är det lite mer värdsligt/politiskt. Omformningen av Prios skedde inte av Prios självt (vad det nu är) utan av de människor i makt som insåg att det behövdes. Det är ju också så det beskrivs ibland i böckerna.

I ljusbringaren tänker jag att Laggivaren beskrivs. Laggivaren framställs som en Gud som kräver ordning för att leva. Allt måste kontrolleras (tuktas). Inga skrymslen får fortsätta existera i mörker, allt måste vara inom människans kontroll. Det är i det okända korruptionen frodas.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Det är ju en ständig utmaning att hitta eftersökt information i böckerna som utgör de fantastiska äventyren i Törnetronen.
Nu har jag fått möjlighet att kolla i Härjat hemland men inte hittat dokumentet där det fastslås att Korinthias uppenbarelse är falsk.
Är det nån som vet vilken sida det står om det?

En annan sak som jag sökt men inte funnit är information är i Häxhammaren: var finns den hammare som Elmendra lämnade till fader Piromei?
På vilken sida står det?
Nu har jag kört på ett eget spår men jag undrar verkligen var den där hammaren skulle hålla hus :D

Mer on topic:
Intressant att Krigets Prios behövdes för att stå emot Mörkermästarna, för folket att ena sig och utstå krigets fasor och det var människor som planerade för införandet.

I vår kampanj har vi en driven teurg vilket har gett hela frågan om Prios stort utrymme.
Han har börjat göra sin egen tolkning med planen att skapa en egen gren av Prios-dyrkan. En fanatisk karaktär.
Dessutom har vi en lönnmördare som efter mötet med Xanatha i Döda drömmars grav blivit övertygad om att Prios egentligen är en skinande spindel. Här har vi en lönnmördarkult i vardande, som dyrkar Prios i form av en spindel, där man bekämpar mörkret genom att tillägna sina offer det renaste som finns - spindeln Prios.

Det är synd att det finns så lite om vad som står i boken Laggivaren men jag delar din uppfattning, @Opoopo om meningen i texterna i boken.
I min kampanj skrivs det också egna heliga böcker och de börjar bli ganska omfångsrika :)

Min plan är att bitvis ger de mer information om de andra nya gudarna, att göra den religiösa situationen mer komplicerad och sedan blanda in de gamla gudarna. Deras uppfattningar kommer ändras på vägen när de får mer information och med egna ögon ser ser resultat och verkningar av andra kulturer. Jag tycker att beskrivningarna av de olika trosuppfattningar som beskrivs i hela historien är otroligt intressant och välarbetad och det är en fröjd att ha det som ett spår i kampanjen.
Det är som sagt bara lite svårt att hitta när man söker något specifikt eftersom informationen är monumentalt utspridd med viktiga passager om tex en händelse eller en person inte sällan står i ett helt annat stycke, i ett annat kapitel, som en passus i en beskrivning av något annat.
Fascinerande :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Jag tänker som @Opoopo. Jag har inte referenserna i huvudet men det mesta finns i Mörkrets moder och Härjat hemland.
  • De åtta aspekterna av människan hos symbariterna och dess föregångare är i grunden inte religion utan filosofi, men framstår som religion i efterhand.
  • De av Dakothnics präster som flyr med Rosae hamnar hos lindarerna vilka redan dyrkar något de kallar Beskyddaren. Denna lära gifter så småningom ihop sig med Dakothnics filosofi. I takt med lindarernas folkvandring blir det den dominerande tron i Lyastra.
  • I Alberetor växer tron på De unga gudarna fram. De har ingen given förlaga eller känd förhistoria. Visst korrellerar några av dem någotsånär mot vissa Hamans principer men andra inte. De unga gudarnas Beskyddare är kanske samma som lyarerna, kanske inte.
  • Prios upphöjelse är orkesterad av härskarna i Alberetor, så mycket står klart i Härjat hemland. Den exakta händelseföjden lär framgå i del 6.
  • Paralleller mellan De unga gudarna och barbarernas gudar/andeväsen framstår mest som arketypiska likheter. De finns inget i spelvärlden som understödjer att de skulle vara samma tro, även om det inte heller direkt motsägs.
  • Rent metafysiskt är det fullt möjligt att gudarna inte finns. Hela konceptet med urkarfterna Alstra, Tukta och Rasa antyder att de är dessa som egentligen styr världens utveckling och att det är när de förvrängs/manipuleras som mystiska krafter manifesteras, vare sig de har religiös eller magisk dräkt.
Hur som helst är alla versioner fortfarande möjliga för spelvärldens invånare, vilket så klart är avsiktligt. Inte samtidigt men var för sig. Exempelvis kan Jordemor vara den kraft allt kretsar kring, det finns inga direkta bevis på att det inte är sant, och så vidare beroende på perspektiv.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Bara för att Prios upphöjelse är orkestrerad av härskarna betyder det inte att han inte är den enda sanna guden. Han verkar vara den enda gudomliga varelsen som helt är ”Lag” vilket gör honom fundamentalt annorlunda än de andra.

Grejen där Prios är sårad, vilket är varför världen håller på att bli mörk och korrupt, och ansvaret därför ligger på de dödliga är så fucking cool! ”Dags att hålla upp vår del av avtalet!” grejen är en snygg twist på religions grejen.
 
Last edited:

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Jag plockade upp den här tråden med sökfunktionen :)

Jag vill gärna att ngn i den kommande gruppen ska spela Teurg alt. Templar och få bevittna den religiösa maktkampen och schismerna (vilket jag tycker är fantastiskt att de tagit med!).

Om ni med ett kortare stycke skulle ge spelaren lite startkött på benen (tänk kommer in via det förlovade landet).
Vad skulle ni ta med och presentera då?

C
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Om ni med ett kortare stycke skulle ge spelaren lite startkött på benen (tänk kommer in via det förlovade landet).
Vad skulle ni ta med och presentera då?
Svårt eftersom det finns så lite skrivet om den faktiska religionen. Men
  1. Det som föregick Upphöjelsen, alltså de unga gudarna, i kort summering. Det beror ganska mycket på hur gammal RPn är men är personen något äldre borde denna ju minnas mycket själv. Vad gudarna hette, vilka deras områden var etc.
  2. Upphöjelsen. Abramars bok Ljusbringaren, viktiga spelare som Abramars meceant (som jag inte minns namnet på nu), nuvarande Förstefadern.
  3. Lite om sederna. Här är det ju tunt men en grundläggande lära verkar vara att flit och nit ger frälsning, att det är gott för Prios att förädla naturens gåvor och att njuta av dem. Att man ärar särskilt heliga individer - Ljusbringare (helgon). Här är det fritt fram att hitta på själv. Jag skrev exempelvis om begravningsseder i Mörkret kallar (ÄP 4).
  4. Något om Reformisterna och Sarvolas rörelse som vill återgå till gudens äldre form, före Upphöjelsen.
 
Top