Nekromanti [SPOILERS] Mellan del 1 och del 2, vilka rykten ska florera?

Hauskatze

Veteran
Joined
18 Nov 2017
Messages
14
Har nyligen avslutat del 1 av Törnetronekampanjen och undrar nu inför del 2 vilka rykten som ska florera i Tistla Fäste för att måla upp scenen inför Karvosti? Finns det några andra tips, tankar, SLPs m.m. som jag borde försöka få med innan del 2 tar vid?

Uppskattar alla tips och idéer!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Blandad kompott, lite härifrån och andra ställen, en del eget:

- Det jäser av osämja nere i Tempelvall, det har jag från min kusin Akiro där nere. Bara härom dagen var det två noviser som gick lös varandra med nävarna för att de inte kom överens om Prios ljus i första hand värmde de trogna eller brände de otrogna.

- Har ni hört om de senaste anfallen mot skogsbyarna norr om Tistla Fäste? De säger att det är rovklanen som är i farten, men jag har hört från säkra källor att det bara är vanliga barbarer som klär ut sig i djurhudar, skallar och annat.

- Hörde ni om kultisterna som blev tagna på bar gärning i Svartheden? Mässor till mörkrets demoner mitt ibland hederligt folk, eller ja, nåja folk iallafall. Det sägs att de utförde människooffer med och flådde dem som djur! Jag vet dock att det kryllar av fler kättarceller i Svartheden och inte bara där, utan här i fästet också, kryllar av dem!

- Ett dussin nya fall av vandöda som återuppstått de senaste veckorna. Det blir bara värre och värre. Vissa säger att mörkermästarna är tillbaka, eller att några överlevde och gömmer sig mitt ibland oss. Jag säger att det är Prios som visar sitt missnöje och att vi måste blidka honom genom att dräpa alla otrogna. Vi borde starta med att hänga alla barbarer innanför murarna, eller vad säger du?

- Barbarerna är inte kloka. De tror visst på någon sägen om en Blodsdotter som har kommit för att frälsa dem, dräpa alla deras fiender och återupprätta Symbar, har du hört något så dumt? Uthwed på Häxan & Bjäran hävdar att det bara är klanerna i norr som tror på tramset, men du vet ju hur de är de där barbarerna, opålitliga hedningar allihop.

- Hörde ni att kapten Marvello lämnat stadsvakten? Fick tydligen ett bra erbjudande från Jägarkåren, men det är klart att hans namn är aktat efter alt han gjorde för staden när slukhålet uppstod. Nattbäcka lär inte blivit glad men allt kan inte köpas för pengar. Synd, det var en bra karl men jag är i varje fall glad att han fortsätter att beskydda alla oss ambrier, om än i annan roll.

- Girion stigfinnare berättade för mig att ambriska frikårer slagit till mot barbarbyar i öster och rensat dem på korruptionssmittade. Zarekerna är galna och ropar efter hämnd. Drottningen slår ifrån sig förstås och hävdar att det är interna stridigheter som klanerna försöker skyla över. Vad annat ska hon säga?, men man anar ju hur det egentligen ligger till… Och lika gott det säger jag!

- Andaro säger sig ha blivit hjälpt av alver i skogen, har ni hört något så befängt? De ska ha varnat honom för korruptionsosande marker i hans väg och styrt honom i en säkrare riktning. Trams! Alla vet ju att alver mördar en så fort de får syn på en. Hjälpsamma alver, bah! Den enda hjälpsamma alven är en alv som hjälpt mig skära halsen av den.

- Prios är död! Det är sant, jag hörde en templar och en teurg argumentera om det, och templaren var helt säker på sin sak. Han sa att Prios dött och att det är vår uppgift att hämnas honom. Teurgen kallade honom galen och templaren såg ut att vara redo att dra vapen över saken, så jag flydde kvickt därifrån.

- Hörde ni om banden av vandöda som sägs härja kring mörkerdalen inne i Davokar? Jag har hört både från jägare och lycksökare att de skickas ut från ett ondskans tempel där inne i mörkret. Och att det är en vandöd svartmagiker som styr över dem. Tror ni att det kan vara en ny mörkermästare?

- Har ni hört om de senaste fyndigheterna vid Svartigelkyftan? Inte? Jag har en exklusiv karta till salu, garanterat äkta, för endast 50 daler. Va? Nä det är inte blodfläckar, det är bara, öhhm, lite vin jag spillt. Ska vi säga 25 daler? Den leder er helt säkert till skatter! Inte det? 10 daler då? Fem! Snälla ta den bara, allt den gett mig är död och elände… Va? Byta mot er karta? Garanterad skattfyndighet? Gravkammare? Kör i vind!

- Sarvola är en kättare eller hur? Men han har mäktiga bundsförvanter. Både Nattbäcka och högt uppsatta teurger sägs stödja honom, vissa i hemlighet. Men inte förstefadern inte, han tycks ha en personlig vendetta mot Sarvola om man ska tro vissa viskande röster inom Solkyrkan. Frågar du mig skulle Tistla Fäste vara en betydligt värre plats utan hans missionsstation.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Jag skrev ner en mängd rykten för mer än ett år sedan när vi vi precis börjat på Väktarens Vrede, men många fungerar även senare.

Jag ser att Bifur använt en del av dem redan :)

https://www.rollspel.nu/threads/69229
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Paal;n278242 said:
Jag skrev ner en mängd rykten för mer än ett år sedan när vi vi precis börjat på Väktarens Vrede, men många fungerar även senare.

Jag ser att Bifur använt en del av dem redan :)

https://www.rollspel.nu/threads/69229 Visste att jag läst en del av dem här. Bra grejer!
 

Hauskatze

Veteran
Joined
18 Nov 2017
Messages
14
Toppen bra grejer! Tackar så mycket för all hjälp!

Har ni några andra tips som man borde tänka på inför andra delen? Tänkt presentera Elmendra i förväg och så där, men är de några andra man borde presentera?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Hauskatze;n278348 said:
THar ni några andra tips som man borde tänka på inför andra delen? Tänkt presentera Elmendra i förväg och så där, men är de några andra man borde presentera?
Nej, Elmendra är den viktiga. Sedan beror det på vilka relationer just din grupp har. Kanske kan några av de andra lycksökargruppernas ledare vara kul att slänga in som relationer i förväg, men det är inte nödvändigt. I övrigt är Häxhamamren-tråden full med tips kring själva scenariot.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Jag tycker:

1) presentera elmeandra

2) lägg in en krok som kommer få RP att vilja följa i hennes fotspår. Jag gav dem hintar både från Teara-Teana och Lasifor nattbacka att följa spåret, så att de har flertal mäktiga faktorer i ryggen att "välja" på.
 
Top