Nekromanti [SPOILERS] Det förlovade landet - förslag från erfarna?

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Hej på er!

Jag ska i dagarna dra igång en Symbaroum-kampanj över nätet med några polare spridda över riket. Då somliga är helt sprillans nya till Symbaroum tänkte jag börja med Det förlovade landet. Jag hade dock gärna sett att Van-Rogan (som jag väljer att uttala "Von/Fan Rogan" för att inte röja för tidigt att han är odöd...) hade fått en större roll då jag hade velat ta med honom som en återkommande karaktär i senare äventyr.

Har ni några förslag på hur och när man skulle kunna peta in lite mer av Van-Rogan och hans rövarband utan att äventyret helt spårar ur? Det här med hans hand gör ju att man kan återbruka honom på ett ganska smidigt sätt flera ganger om... :)

Tack för idéer på förhand!
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Mina spelare besegrade van-Rogan efter en hård strid i kvarnen men lämnade kvar handen, ovetandes om vad den betydde. Sedan lät jag Van-Rogan och hans rövarband vara ett hot i bakgrunden i resten av äventyret utan att faktiskt konfrontera spelarna direkt.

Van-Rogan dök upp igen allierad med Baumelo inför slutstriden i Döda Drömmars Grav och det är ännu oklart om de lyckades bli av med honom permanent då också eftersom de flydde från mörkret hals över huvud.

Vår krönika finns att läsa här:
https://www.rollspel.nu/threads/69211
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Dunderklumpen;n221372 said:
Har ni några förslag på hur och när man skulle kunna peta in lite mer av Van-Rogan och hans rövarband utan att äventyret helt spårar ur? Det här med hans hand gör ju att man kan återbruka honom på ett ganska smidigt sätt flera ganger om... :)
Du skulle kunna introducera dem redan i karavanlägret. Kanske har några busar ur gänget tillfångatagits och hålls inlåsta i ett hörn. Lägret surrar med teorier om banditerna ("Jag har hört att de leds av en mörkermästare!" "Nej nej, det är en av den där förbannade Järnpaktens alver som skickats för att sabotera för oss!") och Keler ser väldigt blek ut.

Ryktet att banditerna leds av en Svartkonstnär eller t.o.m. en Mörkermästare kan förklara varför Svartkappan Lestra håller ett öga på karavanen, och hon kanske är villig att betala för information om rövarnas ledare. Det skulle även öppna för att ge Lestra en scen i lägret för att introducera henne när hon förhör de tillfångatagna banditerna. Jag märkte att det annars känns som om hon plötsligt bara dyker upp eftersom hon inte nämns i karavanen förrän halvvägs igenom äventyret.
 

GMagnus

Veteran
Joined
17 Jan 2017
Messages
31
LordXaras;n221389 said:
Du skulle kunna introducera dem redan i karavanlägret. Kanske har några busar ur gänget tillfångatagits och hålls inlåsta i ett hörn. Lägret surrar med teorier om banditerna ("Jag har hört att de leds av en mörkermästare!" "Nej nej, det är en av den där förbannade Järnpaktens alver som skickats för att sabotera för oss!") och Keler ser väldigt blek ut.

Ryktet att banditerna leds av en Svartkonstnär eller t.o.m. en Mörkermästare kan förklara varför Svartkappan Lestra håller ett öga på karavanen, och hon kanske är villig att betala för information om rövarnas ledare. Det skulle även öppna för att ge Lestra en scen i lägret för att introducera henne när hon förhör de tillfångatagna banditerna. Jag märkte att det annars känns som om hon plötsligt bara dyker upp eftersom hon inte nämns i karavanen förrän halvvägs igenom äventyret.

Faan vilken bra idé. Ska leda detta på Söndag med ett kortare intro innan karavanlägret. Skitbra idé!

Åh, jag fick nyss en jävligt bra idé. Grundtanken var att spelaren som är ordensmagiker fått i uppdrag att hämta Eldstenen i en by med ett övergivet gille. Tanken var att en magiker blev kvar och har förstyggats plus dragit till sig onödigt många vandöda till byn men nu fick jag en ännu bättre idé!

Van-Rogans hejdukar har hunnit dit före rollpersonerna och fått labbarna på Eldstenen och när dom är i högsta hugg med att plundra byn och gillet så dyker rollpersonerna upp för att sätta käppar i hjulet.
Van-Rogan som inte hunnit dit än spårar rollpersonerna efter detta! Jävla gött det hör ihop då!
Kanske möter de Lestra redan här!
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
LordXaras;n221389 said:
Du skulle kunna introducera dem redan i karavanlägret.
Kanonidé! Detta ska jag göra något av! Kanske finns det spanare i lägret som går runt och snokar för att se om någon karavan kan tänkas vara på väg att ge sig av eller om rövarna ska ta och låsa in sig för vintern.
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Mina spelare blev skitskraja när Van-Rogan dök upp, så de flydde hals över huvud. Jag använde sedan Rogans rövare för att driva på äventyret då de började förfölja RPs karavan. Van-Rogan återkom senare i ett antal äventyr som en slags ärkefiende.

Det viktigaste med Det Förlovade Landet anser jag dock vara att just bygga ut det och ge de karaktärer som förekommer i äventyret mer kött på benen. I äventyret beskrivs oftast karaktärerna inte fören de faktiskt figurerar i en större händelse. Låt rollpersonerna istället bekanta sig med äventyrets nyckelpersoner en tid före de mer avgörande händelserna inträffar. Låt dom överkomma mindre utmaningar tillsammans och visa fler sidor hos spelledarpersonerna än vad som framgår i äventyret. Jag framställde till exempel Keler som en ganska sympatisk om än lite strulig yngling som skyddade sin något efterblivna kamrat Talk mot de elaka karavanvakterna.

Alverna går också att använda tidigt i äventyret för att uppnå en krypande känsla av att något är i görningen. Låt dom dyka upp som mörka siluetter som iakttar RPs karavan från håll i skymningen. Låt RP hitta mystiska spår strax utanför vagnsborgen en morgon (enorma hungerulvsspår som plötsligt blir väldigt människolika).
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Ett måste om ni planerar att även spela nästa del av krönikan är att från start se till att någon av spelarna har en koppling till Mäster Vernham i Tistla Fäste och har det som mål för sin resa.
Överlag kan det vara bra att läsa kommande äventyr man tänker fortsätta med, eftersom en av Järnringens få svagheter är att skapa ett motiv som driver spelare att från start ta sig ann ny äventyr.
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Jag lät van-Roghan vara en gammal stridskamrat till en av RP från kriget mot mörkermästarna. Det hela blev väldigt dramatiskt och roligt att rollspela då denna RP desperat försökte rädda sin numera vandöde vän från att nedgöras från övriga spelare. Van Roghan har sedan återkommit för att hemsöka gruppen under flera efterkommande äventyr. Spelarna har fortfarande inte klurat ut varför han alltid återuppstår och blir mer och mer frustrerade för varje gång han kommer åter. ;)
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Järven;n221674 said:
Jag lät van-Roghan vara en gammal stridskamrat till en av RP från kriget mot mörkermästarna.
Också en bra idé! Jag hade tänkt låta Roghan vara en gammal stridsledare åt en av karaktärerna och återberätta Roghans död som en av de mest traumatiska händelserna som karaktären upplevde under kriget. Ska beskriva en scen i vilken Roghan får både svärd och svärdshand slitna från armen av någon mörk besvärjelse. När RP väl möter Van-Roghan senare tänkte jag låta honom bära en fastspänd sköld eller något sådant över den kapade armen och göra det tydligt att han bär sitt vapen i "fel hand" nu för tiden.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Vad gäller Lestra och Bartolom så ska jag försöka plantera dem tidigt också. Bartolom ska få stå med i Argastos rekryteringstält men jag är inte 100% på hur jag ska få in Lestra på ett bra sätt än.
 

GMagnus

Veteran
Joined
17 Jan 2017
Messages
31
Min grupp har precis övertalat Argasto att ta sig an resan över Titanerna och de ska bege sig i gryningen nästa dag. På natten innan så ska Lesta möjligtvis tillsammans med gruppen fånga in några kringstrykande tjuvar som är med i Rogans rövarband (som de redan träffat på när dom med Bartolom hämtade Eldstenen i ett gammalt gilles-torn). När Lestra får reda på vilka rövarna är kommer hon vilja förhöra dem med rollpersonenas hjälp.

Gällande Rogan så har jag gjort honom än mer skräckinjagande med bättre rustning och ett fläskigt svärd. Dessutom så är en utav rollpersonerna gammal veteran och känner Rogan väl när han var vid liv. Btw, Förhäxa är elakt som fan. Stackars spelgrupp. Vår heliga riddare kommer absolut att få smaka på Mästarnivån.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
GMagnus;n222077 said:
Gällande Rogan så har jag gjort honom än mer skräckinjagande med bättre rustning och ett fläskigt svärd. Dessutom så är en utav rollpersonerna gammal veteran och känner Rogan väl när han var vid liv. Btw, Förhäxa är elakt som fan. Stackars spelgrupp. Vår heliga riddare kommer absolut att få smaka på Mästarnivån.
När jag körde DFL så slog Rogan ner vår Bartolom till 1 Tålighet, utan att jag gjorde något för att buffa honom. Gruppens tjuv var dessutom låst i en Förhäxning under hela striden. De var tvungna att binda och krossa Eldstenen och låta eldvarelsen utplåna Rogan för att ta sig därifrån vid liv.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
GMagnus;n222077 said:
Min grupp har precis övertalat Argasto att ta sig an resan över Titanerna och de ska bege sig i gryningen nästa dag. På natten innan så ska Lesta möjligtvis tillsammans med gruppen fånga in några kringstrykande tjuvar som är med i Rogans rövarband (som de redan träffat på när dom med Bartolom hämtade Eldstenen i ett gammalt gilles-torn). När Lestra får reda på vilka rövarna är kommer hon vilja förhöra dem med rollpersonenas hjälp.

Gällande Rogan så har jag gjort honom än mer skräckinjagande med bättre rustning och ett fläskigt svärd. Dessutom så är en utav rollpersonerna gammal veteran och känner Rogan väl när han var vid liv. Btw, Förhäxa är elakt som fan. Stackars spelgrupp. Vår heliga riddare kommer absolut att få smaka på Mästarnivån.
Jag minns Van-Rogan som en väldigt svår motståndare för mina spelare. Det var dessutom den första riktiga fajten, tufft värre. Tror jag var sparsam med förhäxandet men att han ändå slog ner två av dem till noll tålighet.
 

GMagnus

Veteran
Joined
17 Jan 2017
Messages
31
Paal;n222103 said:
Jag minns Van-Rogan som en väldigt svår motståndare för mina spelare. Det var dessutom den första riktiga fajten, tufft värre. Tror jag var sparsam med förhäxandet men att han ändå slog ner två av dem till noll tålighet.
Ja du kan ha rätt. Det blir dock deras andra strid. I den första nedgjorde dom banditerna utan tjafs. Iofs var det bara RP antal Svaga rövare.

Rogans rövare har spjut vilket kan bli träligt för spelarna men dom har två starka sköldkrigare varab en med häxhammare, en support-häxa och en magiker plus en tämligen värdelös väpnare.
Vi får se. Jag sparar nog på Mästar-Förhäxningen tills jag ser hur det går för spelarna.
 

GMagnus

Veteran
Joined
17 Jan 2017
Messages
31
Huuga!
Min spelgrupp slaktade Roghan och hungerulven utan bedövning. Jag la fokus på rollspel och körde inte jättehårt med Roghans förhäxa och spelarna motstådde skiten ändå.
Solriddaren dekapiterade Roghan med 1t10+1t6+1t6+1t4 (svörd med sköldkamp+häxhammare+huvudträff+övertag flankering). Hungerulven hann fan inte ens gläfsa.
 
Top