[SPOILERS] Davokar Vaknar - för spelledare, frågor och diskission

Sturre

Veteran
Varför inte en tråd om sista delen av Törnetronen också

Jag har en fråga om Landfall
I dokumented Omvärldsrapport och den historiska redogörelsen i Mörkrets Moder (s 60-61) framgår det att Landfalls existens är känd även om ingen kunnat besöka ön. Vilket jag tolkar som att folk måste sett ön (öarna). Men beskrivningen i Davokar Vaknar (s 111) tolkar jag som att det inte ens går att se Landfall?

Intressant fråga. Rent strukturellt är det nog en diskretare i skrivandet. Det sagt antyds ju del att skyddsmagin runt Landfall inte kom på plats omedelbart och dels att ledaren för gruppen som grundade Ambal Seba senare bjöds in till ön. Så om än lite långsökt är det kanske inte helt orimligt att nutidens kunskap bygger legender om Landfalls läge snarare än att ön syns från kusten?

Jag gillar den förklaringen, ska nog omformula texten i MM innan gruppen får den.
Ambal Sebals ledare bör dock ha bjudits in via portalerna, det står att hymnen kort efter ankomsten och Ambal Seba grundades ca 350 år senare.

Eller så ignorerar jag stycket om att öarna inte syns och kör på att de syns men inte kan nås. 🤔

Gott nytt år!

Back