Nekromanti (SPOILERS?) Alver och magi

davalt

Veteran
Joined
30 Dec 2013
Messages
50
Tjolahopp! Först vill jag bara säga att om du är spelare av Symbaroum så bör du kanske undvika denna diskussion. Det är i och för sig mestadels regelfrågor, men om du inte vill få mystiken kring alver spoilad för dig så föreslår jag att du slutar läsa nu. Ditt eget val :)


Hur som helst så är jag en kraftigt förtjust i Symbaroums alver. Precis som så många andra folk och fraktioner i Ambria och Davokar spelar de på den moraliska gråskalan och har egna intriger och idéer för sig. Detta gör dem både mer mystiska och mer tilltalande än vanliga tråkalver. Men det är en faktor som jag har lite svårt att greppa kring alver. Det rör sig både om en regelmässig fundering men även om alvernas kultur och varande i allmänhet. Det gäller magi.

Höstalverna i regelboken är alvernas magiker. De besitter krafterna Bända Vilja och Lörvböld till mästernivå vilket förstås gör dem till formidabla fiender. Men de saknar dock en magisk tradition vilket är en stor begränsning och gör dem till något av en papperstiger. De kan endast använda sina krafter ett fåtal gånger innan de riskerar mer permanent korruption. Är det inte lite underligt? Var det inte alverna som lärde barbarerna att bruka häxkonsten? Något sådant har jag fantiserat ihop i varje fall. Borde då inte de månghundraåriga höstalverna även vara mästare på Häxkonst? Eller så borde de kanske ha sin egen version av magisk tradition med egna sätt att teoretisera kring magi och korruption, något som speglar deras världsbild. Det känns inte rätt att de ska vandra samma vingliga stig som den självlärda besvärjaren. Det är så kortsiktigt, så... mänskligt. Ritualerna Bjära och Blodsband skulle kunna göra det möjligt för höstalverna att göra sig av med korruption allt eftersom. Men att de vandrar runt i århundraden och använder djur som utbytbara korruptions-containers känns inte särskilt alviskt. Vad tycker ni andra Symbaroum-entusiaster om Alver och magi? Kanske får vi veta mer i Spelarboken eller andra framtida böcker?

Slutligen har jag en regelfråga. Det står att höstalverna har Ritualist (mästare), men det står inte vilka 6 ritualer den besitter. Får spelledaren välja detta själv i så fall?

En sista sak som jag kom att tänka på är Höstalvens permanenta korruption. Det står 2 i boken men borde det inte vara betydligt mer? Med tanke på att den besitter hela 6 ritualer (Ritualist Mästare) så borde det vara 8 permanent korruption. Om jag inte är helt fel ute.
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Jag skulle ignorera korruption för Alver förutom för storyn. En alvmagiker som vilt slänger besvärjelser omkring sig kanske uppträder mer generellt korrupt, men att sitta och räkna temporär korruption för dem skulle jag skippa.
 
Top