Att yppa sådana hemligheter bär mitt hjärta emot
Tänkte bara fråga om någon kunde informera om Herr Ivians hemlighet som beskrivs i den nya modulen "Drakar".
Det finns en anledning till att detta stycket står just i kapitlet om hemligheter - det är liksom inte menat för andra än spelledarna.
Hur gärna jag än vill förtälja dig vad det hela handlar om, så vore det fel att så göra här då jag på så vis skulle förstöra charmen med hemligheten för alla de spelledare som lagt pengar på boken och vars spelare brukar läsa inläggen här på forumet (det är därför man brukar markera sådana här inlägg med [spoiler varning] just för att undvika att spelare läser spelförstörande inlägg där de får reda på sånt de inte borde veta). Bara genom att nämna att Herr Ivian har en hemlighet så har du i min mening sagt för mycket (nu har du ju väckt allas misstankar!)
Om Herr Ivians hemlighet blir offentlig så är det ju som bekant inte längre en hemlighet varvid en del spelledare nog blir lite besvikna för att de inte längre kan överraska sina spelare och på så vis mister en äventyrsmöjlighet.
Så vem/vilka tycker du att jag ska prioritera i det här fallet? De spelledare som köpt boken och kanske önskar använda denna hemligheten däri eller du som enskild nyfiken spelare?
Jag håller på att förgås av nyfikenhet och mina spelledare är "a real pain in the ass" då de frestar mig att läsa det förbjudna mot det sedvanliga dödsstraffet för en av mina rollpersoner.
Elaka spelledare som frestar på det viset - de får ju skylla sig själva om du söker svaren på annat håll. Hade de varit smartare så hade de inte nämnt något över huvud taget utan istället nyttjat det som ett äventyrsuppslag.
Snälla någon, visa barmhärtighet mot mig och hjälp mig ur den här psykiskt påfrestande situationen. Ljusetsriddare?
Även om det plågar mig att se på vilket nedsligt sätt dina spelledare behandlat dig och vilken frustrerande situation de försatt dig i så vill jag i all välmening ge dig rådet - ta reda på det i spelet!
Det finns få saker som är så stimulerande som att serveras hemligheter och insikt i spelvärlden under en spelsession - speciellt om det sker genom ens egna handlingars förtjänst. Då är det ju också information som den rollperson kan använda sig utav i spelet.
Så gör helt enkelt en deal med dina spelledare att du skall få en möjlighet i spelet att ta reda på sanningen bakom det hela. Då har du plötsligt givit spelledarna en äventyrsmöjlighet för du har ju redan den sporre som krävs för att söka det åtrovärda svaret på en frustrerande gåta.
Det handlar alltså om att ta vara på de äventyrmöjligheter som givs i och med spelets hemligheter. Antingen kan man servera dem lättförgångna genom att hinta och/eller helt enkelt berätta dem eller så gör man dem till något roligt i spelet. Jag vet ju iallafall vad jag hade föredragit...
Om det nu råkar finnas folk som inte håller med mig i det jag sagt ovan så är ni förvisso fria att leverera svar på frågan som är ställd, men se då till att ta ert förnuft till fånga och skicka det som ett PM istället så att man inte förstör för de spelledare som liksom jag önskar att hålla det hela hemligt för sina spelare tills det hela blir aktuellt i spelet.
Ljusetsriddare - som gärna ser att drakarbokens hemligheter förblir hemligheter så att spelledare kan använda sig av dem som bakgrundsmaterial för sina äventyr