Nekromanti [Spoiler] Vad finns det om Ramora och Yold?

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Om min spelgrupp ser denna post så sluta läsa. Inlägget innehåller även en hel del spoilers om Mundanas historia, så om ni inte är spelledare bör även ni sluta läsa.


Hallå. Jag skriver just nu ett äventyr som kommer att utspela sig precis före Diamantäpplet. Under äventyret kommer gruppen att förirra sig i Yoldeskogen och hamna i ruinerna efter staden Yold.
Jag har forskat kring ruinernas historia, men jag undrar om det är något jag missat.

Följande har jag.

---

Riket Ramora bildades då människor som tidigare varit slavar under Tirakerna gjorde uppror och bröt sig fria. Riket bildades i södra Sunari, men spred sig snabbt.

Under sin höjdpunkt kontrollerade Ramora nästan hela Asharinahalvön, och huvudstaden hette Ramathor.

I Ramora dyrkades de trenne gudarna Maar (Pesten), Madura (Åldern) och Malik (Olyckan). Maar såg ut som en naken kvinna med paddansikte som höll i en orm och en bägare, Madura såg ut som ett lejon med en människas överdel och som höll i ett svärd och en tärning, och Malik såg ut som en gammal kvinna som höll i en lie med tvåhandsfattning.

En Ramoriansk hjälte vid namn Mihola ledde Ramora i kampen mot det Coloniska Imperiet.

Vid ett tillfälla lyckades Ramora även ta över ön Dubaral, och kan ha kommit över en hel del saker där. År 260f.D. lyckades dock det Coloniska imperiet ta över ön.

År 99.e.D dränktes staden Vazago av gudarna som straff för deras härskares synder. Då gudadyrkan avtog började de trenne gudarna dö, vilket gjorde att de valde att avlägsna sig, och de smälte samman sig själva till en stjärna som nu kallas för Sylphidus. (Se. Kartres Gåtor och Diamantäpplet)

Det ramorianska folket gav diamantäpplet till gudarna för att lindra deras vrede.

År 150 e.D. anföll Jargien Ramora och efter fyra år lyckades de ta över huvudstaden. Staden Yold blev då Ramoras nya huvudstad, och Ramora började långsamt bli till Yolderiket som låg beläget i nuvarandee Yoldeskogen i Soldarn. Jargierna bröt sig loss från sitt kejsardömme och bildade Soldarn. Några generationer senare Besegrade nevo och Soldarn Yolderiket helt.

Under staden Yold bor det en mäktig demon som framanades under staden.

Vad jag TROR mig veta om Ramora är att de var mycket skickliga nekromantiker och demonologer med tanke på de vandöda i Diamantäpplet och demonen under staden Yold.

---

Nå, är det någonting jag missat?
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Har du tillgång till "Sorgernas Brunn"? Den sista tredjedelen av det äventyret utspelar sig i Yold och där berättas mer om bakgrunden till varför staden övergavs och vad demonen i brunnen sysslar med numera. Jag vet dock inte om det är möjligt att få tag på det äventyret längre.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
En gång skrev jag ihop "en massa" junk om Ramoria, jag är inte speciellt super på att skriva och det var länge sedan jag skrev det så min Eon-Fu var inte så häftig.

Jag kan leta upp det och dela med mig dock, något användbart kanske finns i texten.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Har tyvärr inte det. Har bara Eon-III böcker.

[EDIT]

Hittade namnet på härskaren i staden som förstördes. Han hette Garon och blev enligt sagorna straffade för sina 999 synder.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Snälla jag hoppas att Westman inte läser det här...

Hans karaktär är en ung tokon som heter Garon(vet att namnet inte är tokonskt :gremwink: )
Han har så sjukt mycket hjältekomplex så det är ledsamt. Skulle han veta att en kung vid samma namn som honom funnits så skulle hans huvud sprängas av vällust.


/Poseur måste nästan berätta själv, in-game.
 
Top