[SPOILER] Tips kring "The Haarlock Legacy"

revault

Veteran
Joined
25 Feb 2014
Messages
41
Location
Skellefteå
SPOILERVARNING!!!
Om du inte vill få Dark Heresy kampanjen "The Haarlock Legacy" spoilad så sluta läs nu!





----------------------------------------------------------------------------------------

Jag har för avsikt att spelleda "The Haarlock Legacy" med reglerna från Wrath & Glory. Det är ett tag sedan jag senast läste igenom kampanjen och jag har bara hunnit skumma igenom den igen. Det största problemet jag kände att kampanjen kampanjen hade när jag läste igenom den första gången var att kopplingen, den röda tråden, mellan del två och tre var i stort sett obefintlig. När den tredje delen börjar är det ytterst osannolikt att spelarna och deras rollpersoner har lyckats ta reda på

1. VAD de letar efter
2. VARFÖR de letar efter det
3. VAR det finns

Lösningen som presenteras i äventyret är att inkvisitionen har listat ut dessa delar och spelarna presenteras helt enkelt med svaren på dessa frågeställningar. Jag tycker att det känns som en väldigt otillfredsställande lösning och undrar därför om någon annan här på forumet som har spellett, spelat eller läst kampanjen har några bra idéer på var man kan stoppa in ledtrådar så att spelarna själva får en möjlighet att lista ut vad de förväntas göra i del 3?

Så som kampanjen är skriven så finns det (vad jag har hittat) bara ett sätt att få svar på dessa frågor innan del 3 och det är om rollpersonerna i slutet av del 2 ingår ett avtal med spegeldemonen vilket de, om jag känner mina spelare rätt, inte kommer att göra.

Jag tycker inte heller att det finns några självklara platser att peta in några ledtrådar på annat än möjligtvis i "The House of Dust and Ash" som jag kommer att lägga in mellan del 1 och del 2.

Jag känner att "The Blind Tesseract" bör "namndroppas" innan del 3 för att bygga upp rätt spänning och förväntning inför den avslutande delen av kampanjen.
I nuläget lutar det åt att jag lägger in ett egenpåhittat äventyr mellan del 2 och 3 men hoppas på bra idéer och erfarenheter om någon här på forumet spelat kampanjen.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,028
Location
Sthlm
Jag har inte läst ditt inlägg, för jag spelar kampanjen nu. Men vi började med del två och tog den första efter det och jag tyckte (som spelare) att det funkade bra. Ett annat tips är att läsa/lyssna på ljudboken av Eisenhorn-böckerna då de är vad jag förstår det som den största inspirationen för kampanjen och det förra rollspelet. Det kan spelarna med fördel också göra.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag spelar i samma kampanj som Jocke, så jag har begränsad insikt i vad som händer bakom spelledarskärmen. Men jag delar Jockes upplevelse av att vi började med del 2 (spegeldemonen), sen del 0 (auktionen), sen del 1 (nöjesplaneten). Den tråd som vi följt hittills är att vi överlämnade en namnlös fånge när kampanjen började, och har ägnat tiden mellan uppdragen att undersöka vem det egentligen var - samt varför vi fått en ny kontaktperson mellan delarna. Det har lett oss naturligt mellan delarna: vi bestämde oss själva för att åka till nöjesplaneten, ägnade ett spelmöte åt att navigera byråkrati och söka stipendier för att bekosta en färd dit, fixa en landningskapsel osv.

Vi har inte kommit till sista delen än, men jag tycker att den omvända ordning vi haft hittills har funkat skitbra för att skapa sammanhang - vi har ju hela tiden suttit på lite mer kunskap än äventyret har tänkt, vilket ger jättemycket ingångar till rollspel och smarta planer baserade på "äkta kunskap" istället för lore dumps. Min gissning är att vi kommer till sista delen på samma sätt: vi hittar ett plot hole, börjar rota för att se om äventyret faller ihop eller inte, och SL ser till att fylla hålet med saker som pekar till nästa del.

Ett annat sätt är ju att något av de föremål vi ropade in på auktionen visar sig innehålla information som pekar till sista delen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Vad som hände när jag spellede var att de delade med demonen... Jag känner att som kampanjen är skriven är det vad kampanjförfattaren vill ska hända av tematiska anledningar. Men jag vågade inte heller räkna med demon dealen. Min plan var att lägga in NPC kontakter tidigare som spelarna skulle kunna få informationen från istället, men jag behövde aldrig sätta den i verket.
 
Top