Nekromanti Spoiler: Legender och hemligheter ävenyrs ide

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Har en trevlig kampanj som varit igång i över ett halvår nu men där jag som SL ligger efter i planering och behöver nu lite hjälp med att bestämma vissa detaljer och spinna vidare på andra.

En i grupp spelar en magiker av ätten Vaganda som är anklagad för förräderi och är jagad av Rakhori (thalamurs hemliga polis). Hans nyblivne läromästare har blivigt mördad efter att ha återvänt från forsknings expedition på Asharina för att på börja ett hemligt experiment. RP som skulle införlivas i hemligheten samma kväll som mordet. Vaknar upp flera dagar efter händelsen i en stad flera mil därifrån och har inget minne av händelsen eller de senaste dagarna. Men han har sedan dess lider av hemska drömmar och syner vilket sakta driver honom galen.
Vad jag tänkt är att läromästaren har gjort utforskningar om Hekatomben på Asharina för att senare kunna använda dess i ett kommande krig mot Consaber. Han har funnit en skriftrulle med en av portarnas sannanamn och andra fynd. De urgamla vill naturligtvis inte att andra ska få kännedom om dem eller Hekatomben och lönnmördar därför läromästaren. De urgamla lämnar sedan anonymt lagom mycket tips och spår till Rakhori för dessa att jaga RP och inte misstänka att det är De urgamla som ligger bakom. De hjälper sedan anonymt RP att undkomma Rakhori för att göra det hela mer trovärdigt innan de tänker likvidera RP.
RP är nu på flykt i Soldan och är totalt förvirrad men tänker försöka hitta sin läromästares spår för att följa och ta reda på vad som hänt. Uppsöker de något av Ashariens stora bibliotek eller andra Thalamuriska medborgare så kan de få lite ledtrådar. Tyvärr så har jag inte hunnit tänka igen denna del riktigt än och vet inte vad jag ska ge för ledtrådar till spelarna. Jag har tänkt att rollpersonerna ska letande i gamla böcker och leda dem arkologiska platser samtidigt som Rakhori jagar och De urgamla försöker stoppa dem för att få reda på för mycket. Men det ska finnas gott om plats för mig som SL att blanda in lite fristående äventyr på vägen. Har tänkt att händelser sedan ska leda rollpersonerna till ett tillhåll för en av De urgamla styrda Dibukkult som håller till i ruinerna utanför Fala där en av portalerna till Hekatomben finns.

Sedan har jag en rollperson i gruppen som lider av total minnesförlust. Han har kommit in under senaste delen av kampanjen och blev köpt som slav i Tiban. Jag gav honom en myskisk symbol på armen för att länkade ihop med den andra rollpersonen mardrömmar och få med honom i gruppen. Har inte bestämt riktigt vad som ska är sanning med honom än. Kanske har han varit med i en Dibukkult eller infiltrerat en. Har också funderat om han inte kan var besatt av en demon eller liknande men där han är ovetande om att han inte är ensam i sin kropp…
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Tänkte rent spontant när du nämnde symbolen att en häxjägare kan få syn på den och bli riktigt till sig och börja förfölja gruppen :gremsmile:
 

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Kör en typsik Bourne-grej på RPn med minnesförlust. Låt honom vara Rakhori, med symbolen gjord där i början av sitt uppdrag - ett uppdrag bara en typisk man med ingenting att förlora kunnat åta sej. Att infiltrera någon-viktig-del-i-din-kampanj. Låt honom sedan ha råkat ut för någonting som gett honom minnesförlust så han vet inte själv att hans egentliga uppdrag borde vara att roffa åt sej alla ledtrådar och förgöra den andra RPn själv.
Hans kollegor i Rhakori skulle givetvis känna igen honom om de fick syn på honom och tro att de har en förrädare och en avhoppad agent ibland dom, vilket ger dom än mer skäl att förgöra även honom.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Änglar och demoner & National treasure inspererat

Hade tänkt att det ska bli lite av en skatt jakt med inspirat av boken "Änglar och demoner" och "National treasure" filmerna.
Vad jag beöver hjälp med är att väva ihop allt till en spännande skatt jakt i spåren på en tidigare Thalamuriska forsknings expeditionen på jakt efter rikets Danarths historia och Hekatombens portaler.

Rollpersonerna kommer vara väldigt fria i sitt resa vart de vill under kampanjen. Men jag har tänkt att Chadarians hopp, Fala och Lim'alan är städer där det finns gott om historiker och skrift samlingar och de då här kan hitta spåren efter den nu döda läromästaren och hitta lite ledtrådar som leder dem vidare. För att senare kunna leda till grävande i gamla ruiner efter fler ledtrådar.
Samtidigt som det börjar gå upp för rollperonerna att det är Hekatomben (portal system skapade av Kronokraterna i det gamla riket Danarth) som den Thalamuriska forsknings expeditionen kom på spåren. Då kommer De urgamla att slå till och konfrontera rollpersonerna. Hur det går till är upp till hur rollpersonerna har agerat tidigare. Troligen kommer de bli tillfånga tagna av Dibukk kultister och föras till ruinerna av den gamla Danarthiska staden Rhodarion utan för Fala.

Info om Hekatomben och De urgamla finns i V&N sid.64 och 72 och tidingen Codex #018 från 2002.
Del två i min kampanj kommer sedan utspelar sig i Thalamur och där de kommer får mer att göra med De urgamla och Rakhori och där gränsen mellan vän och fiende suddas ut allt mer. Även en resa i tiden kanske inte är helt omöjlig...

Kommer ha 3 portaler till Hekatomben i Asharien som RP kan få kännedom/stöta på. En i Rhodarion ruiner utan för Fala, en i vildmarken vid grännsen mot Druok, en i Chadariens hopp.
Andra platser som berörts av Kronokraterna är Svarta tornet och Stenstodarnas dal men vill nog spara lite på dessa.


RP med minnes förlusten kommer var en soldat som fått i uppdrag från högre ort att infiltrera en lokal Dibukkult i Talon och tatueringen som han bär är en symbol för det sällskap. Men när han sedan blev avslöjad/förråd och utsatt för något sjukt experiment som gick fel. Men att han lyckat fly och slutar upp som en slav med minnes förlust i Tiban.
Kommer också ha två tvilling systrar som SLP, de är syskon till magiker i gruppen och fullkomligen hatar honom. De kommer troligen vara Dödsdanser eller/och Rakhori agenter ute efter rollpersonen.
Rollpersonerna i gruppen kommer förutom att vara jagade av De urgamla, Rakhori och några pirater också ha prisjägare efter sig sedan tidigare incidenter från äventyret 'De fördömdas sista hopp' (de har trollbarne med sig)
 
Top