Nekromanti [Spoiler] Kampanj i Thalamur.

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Hallå. Jag ska spelleda ett äventyr i Thalamur imorgon, där rollpersonerna lyckats ta sig in i Thalamurs Citadell, och nu måste lyckas ta sig därifrån med en stulen bok.
Under staden hade jag tänkt att några av de sittande magikraterna experimenterat med att skapa en ny portal in till hekakomberna. Så vad jag nu undrar är vad rollpersonerna skulle kunna hitta där om de av misstag går igenom den öppna portalen.

Jag har för mig att någon sa att det fanns en Fenix-artikel om dem, men jag har inte det numret. Skulle någon kunna upplysa mig om vad som finns där?

Vad jag gissat mig till hittills är att hekakomberna skapades någon gång under den förra eonen, innan Danarth skapades. Systemet skapades med ritualer med enorma magnituder, och kraften fick skaparna ifrån enorma själsoffer. Därav namnet. Sedan dess har först nekrokraterna och sedan kronokraterna lyckats ta sig in genom några av de många stenportaler som fortfarande finns runtom Mundana. Det sägs även att Lutharion hittat en port som han använder för att gömma sina vandöda i Hekakomberna.

Vad mitt äventyr nu går ut på är alltså att Magikraterna försökt bygga en ny portal, och att den precis blivit färdig. Rollpersonerna flyr igenom den då den aktiveras, och hamnar i hekakomberna. Porten är dock bara en prototyp, och brakar ihop då de passerar igenom. Därför måste de färdas genom hekakomberna för att ta sig hem.

Nå, vad jag skulle behöva är idéer om vad som händer därefter. Några förslag?
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Duncan said:
Nå, vad jag skulle behöva är idéer om vad som händer därefter. Några förslag?
Jag tycker de kan springa på någon form av jävligt gammal odöd. en som är så gammal att själen knappt är med den längre... tid och rum flyter ju annorlunda där.

annars kan du ju alltid kasta på dem ett monster ifrån en svunnen eon, eller till och med låta dem bevittna syner av gamla saker, som de tror är äkta. hur coolt vore det inte att hamna på ett slagfält mitt i darnath?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Låt dem hitta en magisk ring som det står en gammal danarthisk text inristad "denna ring ger härskaren stor rikedom" eller nått, sen låter du personen som tar på sig ringen finna en massa värdesaker ett kort tag så de andra spelarna tror på dess magiska effekt. I själva verket så skickar du en hemlig lapp till spelaren som bär ringen att han måste sänka sin generositet med passande antal, själv skulle jag välja 4.

Kanske finner de en hög med gamla golems ifrån en svunnen tid, klädda enbart i tunga svarta rustningar samt beväpnade med hillebardar eller glaver eller något coolt vapen. Låt inte metallgolemsen anfall äventyrarna utan låt dem finna flera salar fulla med dessa inaktiverade varelser. Låt dem före, under och efter upptäcka att det finns något mystiskt sällskap som undersöker hur man aktiverar dessa och använda dem till att skapa ett nytt coloniskt imperium.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
jag hade faktiskt en idé som jag stal från den grekiska mytologin. Att direkt när man faller genom portalen hamnar man i ett gigantiskt, totalt svart rum med golv som liknar glas. Där träffar de en färjekarl som kallar dem 'Mästare' och erbjuder sig att ta dem med sig. Denne är en vandöd skapad av Nekrokraterna för att göra det enklare att färdas i hekakomberna.

Sedan en annan idé jag hade var att de ska stöta på en av Nekrokraterna som gömt sig där sedan de blev störtade. Bland hekakomberna har han byggt upp en liten värld bebodd av vandöda som försöker simulera levande människor, så att han inte behöver vara ensam.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Jag som spelare i ett sådant äventyr skulle förvänta mig att stöta på just vandöda efter att ha trillat igenom en urgammal, mörk magisk portal. Just därför tycker jag du borde ge dem något annat att bita i.
Låt det bli en helt galen upplevelse där spelarna verkligen känner att fysikens lagar inte längre gäller. Tänk Skugglandet, eller Arcane Sanctuary i Diablo II, hehehe.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Hur ser din spelgrupp ut? Vad tycker de är roligt? Vad spelar de? Är det en tonvikt på kunskaper och mystik eller är det stridsexperter och tjyvar i gruppen? Jag skulle nog försöka anpassa utmaningarna efter vad gruppen fokuserar på, har de ingen smart karaktär i gruppen så kan det vara dumt att bygga äventyret på mycket historia och dylikt där de inte kan finna referenser.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag tänker mig att hekatomben är som ett dimensionellt slott, lite som Arcane Sanctuary i D2, eller som "The End of Time" i chrono trigger. Man kommer till ett "portalrum" fullt av dörrar i vilka man kan gå igenom om man har rätt nyckel eller förutsättningar.
Sedan finns otal olika rum byggda i denna extradimension i vilka både gamla nekrokrater och andra gömmer sig i. Hur man kommer till dörrarna som leder till dessa rum är olika, vissa ligger i anslutning till portalrummet, med bara en normal, 3-dimensionell korridor som anslutning. Andra ligger på till synes oåtkommliga platser, som uppochner ett par femtio meter upp i taket. Andra kan man bara ta sig till om man gåt i sidleds upp längst med en vägg.

Rummen är designade på så sätt att det första väsen som stiger in i ett nyskapat rum fylls av teotropisk energi och resultatet är att energin och väsenet omedvetet skapar en värld efter väsenets eget psyke i rummet. Således finns i ett rum en värld där en Nekrokrat kan oavbrutet skapa vandöda utan att behöva söka vare sig reagenser eller lik, eller behöva sköta den administration som krävs för kunniga assistenter, ett nekromantiskt himmelrike. I ett annat rum finns ett oändligt sädesfält i vilket bonden Margnus från Asharien bor då han sprungit vilse från sin furste då denne jagade honom. Margnus har legat efter med skatterna ett tag då hans sädesfält har varit osedvanligt torrt och ofruktbart, även med Ashaslättsmått mätt. Margnus flydde då norrut mot skogarna och råkade av misstag kliva genom en gammal stenport utan att märka det. Ni kan själv gissa följderna.
I ett annat rum finns en enorm katedral, där korgossarna ständigt sjunger till Daaks ära, och där Klockorna alltid klämtar. I detta rum har inkvisitor Julio snubblat in i då han jagade kättare, i detta rum har han skapat sitt ideala samhälle, där alla följer Daaks alla bud, till punkt och pricka. Hur kommer rollpersonerna påverka hans Utopiska kyrkovärld?
I ett rum finns ett oändligt stort eukalyptysträd, i vilken en sjukt lyckligt lottad koala äter blad.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Telephalsion said:
Jag tänker mig att hekatomben är som ett dimensionellt slott, lite som Arcane Sanctuary i D2, eller som "The End of Time" i chrono trigger. Man kommer till ett "portalrum" fullt av dörrar i vilka man kan gå igenom om man har rätt nyckel eller förutsättningar.
Sedan finns otal olika rum byggda i denna extradimension i vilka både gamla nekrokrater och andra gömmer sig i. Hur man kommer till dörrarna som leder till dessa rum är olika, vissa ligger i anslutning till portalrummet, med bara en normal, 3-dimensionell korridor som anslutning. Andra ligger på till synes oåtkommliga platser, som uppochner ett par femtio meter upp i taket. Andra kan man bara ta sig till om man gåt i sidleds upp längst med en vägg.

Rummen är designade på så sätt att det första väsen som stiger in i ett nyskapat rum fylls av teotropisk energi och resultatet är att energin och väsenet omedvetet skapar en värld efter väsenets eget psyke i rummet. Således finns i ett rum en värld där en Nekrokrat kan oavbrutet skapa vandöda utan att behöva söka vare sig reagenser eller lik, eller behöva sköta den administration som krävs för kunniga assistenter, ett nekromantiskt himmelrike. I ett annat rum finns ett oändligt sädesfält i vilket bonden Margnus från Asharien bor då han sprungit vilse från sin furste då denne jagade honom. Margnus har legat efter med skatterna ett tag då hans sädesfält har varit osedvanligt torrt och ofruktbart, även med Ashaslättsmått mätt. Margnus flydde då norrut mot skogarna och råkade av misstag kliva genom en gammal stenport utan att märka det. Ni kan själv gissa följderna.
I ett annat rum finns en enorm katedral, där korgossarna ständigt sjunger till Daaks ära, och där Klockorna alltid klämtar. I detta rum har inkvisitor Julio snubblat in i då han jagade kättare, i detta rum har han skapat sitt ideala samhälle, där alla följer Daaks alla bud, till punkt och pricka. Hur kommer rollpersonerna påverka hans Utopiska kyrkovärld?
I ett rum finns ett oändligt stort eukalyptysträd, i vilken en sjukt lyckligt lottad koala äter blad.
Det där var en sjukt cool ide... jag kommer nog använda den, fast lite moddad. Kommer nog köra på att utomstående märker att något är 'fel' med det...
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Hekatomben är Salvador Dali's "Minnets Evighet", eller Eschers "Relativitet". Också känt som: SMältande klockor och knasiga trappor respektive.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Ok, vi har nu spelat igenom hekakomberna. Bäst blev slutstriden där de mötte en av de gamla Nekrokraterna som flytt in i hekakomberna efter deras fall. Han är den enda som vet hur man tar sig ut, så de var tvungna att be honom om vägen ut. Då svarade han typ att han skulle ge dem lösningen om de lyckades roa honom, då han redan har allt annat där inne.

Vad en av spelarna (beatenbyaphonebook på forumet) kom på var att de utmanade honom på ett parti broggin, och om han vann fick han deras själar. Om de vann skulle han visa dem ut.
 
Top