Nekromanti [Spoiler!] Indiana Jones - Vad tyckte ni?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tänkte bara höra vad folk tyckte om senaste Indiana Jones?
Var i Karlstad i Torsdags och gluttade på den. Har dock inte sett de gamla rullarna på jag vet inte hur länge... Många år i alla fall.
Själv tyckte jag att det var en riktig höjdarrulle, om man bortser från några prylar som t.ex. hela TRE vattenfall på rad utan minsta skråma och rymdskeppsscenen i slutet. Det kunde ha varit ett i alla fall lite mer jordnära slut.
Kort och gott, den var annars väldigt välgjord och jävligt schysst med alla effekter och tuffa actionscener, och kort sagt riktigt jävla Indy. :gremwink:
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Håller med om både vattenfallen (framförallt att de typ landade I båten efter de första två) och slutet. Eftersom de tidigare filmerna ändå har byggt lite grann på att Indy själv inte tror på det i början men börjar inse mer och mer att Gud faktiskt finns. Nu kändes han mest skeptisk hela tiden, fram till precis när det framgick att det var på riktigt. Då blev det "Jaha, det var aliens". Jag hade bara gått och väntat på att han skulle komma på vad det egentligen var, eftersom alien-teorin bara var Spalkos fantasier. Men men.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Det var exakt det man kunde förvänta sig av en Indy-film. Spielberg delivers.

Inte så bra:
Indy borde veta att Leipsig låg i DDR. Han borde ha sagt Bonn i stället (den staden var känd för sina universitet, evetuellt Västberlin.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Pilzeman said:
Då blev det "Jaha, det var aliens". Jag hade bara gått och väntat på att han skulle komma på vad det egentligen var, eftersom alien-teorin bara var Spalkos fantasier. Men men.
Jo, så kände jag också faktiskt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Mekanurg said:
Inte så bra:
Biljakten genom universitetsstaden i en kärleksfullt skapad 50-talsmiljö.
Jäkligt sant. Den sekvensen var grymt snygg, humoristisk och allmänt skön. Jag gillar i allmänhet sådana där jakter som bär av kring annorlunda miljöer. Just att det är 50-tal gör att jag ler stort varje gång jag ser dylika filmer. Kläderna, bilarna, motorcyklarna... Det är underbart. Själv gillar jag amerikanska bilar från sena 20-talet till slutet av 50-talet, och äldre brittiska motorcyklar nämligen.

Mekanurg said:
Pinsam blunder:
Indy borde veta att Leipsig låg i DDR. Han borde ha sagt Bonn i stället (den staden var känd för sina universitet, evetuellt Västberlin.
Sådant var en annan för puckad för att ens tänka på.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
P. S. Visste inte att man kunde lägga en sådan där spoiler-grej förrän nu förresten. Tack för upplysningen Anders. Det bli smidigt att använda i fortsättningen. D. S.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Jag tyckte att den var ganska bra, men inte spektakulär. Jag gav den 6 av 10 på imdb. Man fick precis vad man betalade för, en bra äventyrs- och actionfilm som inte kommer att gå till filmhistorien för sin originella handling eller sitt djup.

Det jag gillade mest var inledningen och biljakten i lagerlokalen, men det kan bero på att min favoritscen från "Jakten på den försvunna skatten" är den allra sista scenen när lådan med arken rullas in i just den lagerlokalen.

Det jag inte gillade var slutet som bara var en orgie i specialeffekter, och det kändes rätt menlöst.

Om kristallnissarna ville åka hem, varför var de tvungna att vänta på att någon stal en av deras skallar och sedan lämnade tillbaka den. Kunde de inte bara åkt innan?

/tobias
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Jag hade ganska låga förväntningar men tyckte faktiskt den var sämre än vad jag hade trott ändå :gremsmile:

Precis som du säger så var det för mycket *otroliga* händelser som Indy överlevde (vattenfall, köra bilar genom betongvägg, krocka i 140 och överleva osv.) samt att det blev för övernaturligt. Tidigare Indy-rullar så har det övernaturliga varit mer avskalat och inte fullt så svulstigt.

Men vissa effekter var ju snygga och den första timmen var ganska underhållande äventyrsfilm. Harrison Ford är dock inte stor skådis :gremwink:

C.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Jepps, den var helt ok. Det bästa med filmen var att den där speciella Indy-känslan genast infann sig.

Jag har dock tre klagomål:
Filmen lider dock av ett annat, långt allvarligare problem också, och det kan enklast sammanfattas med att allt, just precis allt, går hjältarnas väg hela filmen igenom. Exempel: Inte nog att de lyckas köra ut för stupet och dämpa fallet medelst det lämpligt placerade trädet, utan dessutom tar de kål på ett par motståndare när trädet slungas tillbaka. :gremsick:
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Eftersom hela tråden är spoilermärkt orkar jag inte gömma text så dör snyggt.

Håller med dig annars, men i fallet (haha) med trädet var väl grejen att Marion hade kört till stupet, sen hade man klippt tillbaka till Indy bland myrorna. Sen kom Marion plötsligt tillbaka och plockade upp honom och Ox, så när de körde utför stupet hade hon redan kollat upp var trädet stod. Att döda lite ryssar var bara en bonus.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Gurgehs spoiler said:
Om kristallnissarna ville åka hem, varför var de tvungna att vänta på att någon stal en av deras skallar och sedan lämnade tillbaka den. Kunde de inte bara åkt innan?
Jag förstod det som att det bara var en nisse, och att indianerna hade knyckt den just för att han inte skulle kunna rekonstituera sig och dra. Eftersom han var farlig och satte eld på folk, basically.

Eller också drog han först då för att det var så jobbigt med femtiotalet och han bara gillade tolteker eller vad de nu kan ha varit?
Olmeker?

Zapoteker?



/Feliath — det finns indicier i slutet på att indianerna inte alls tyckte att rymdmannen var så jävla trevlig
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
"Eftersom hela tråden är spoilermärkt orkar jag inte gömma text så dör snyggt."

Jaja, tjata på mig för att jag är ambitiös... :gremsmile:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
cogitare said:
Tidigare Indy-rullar så har det övernaturliga varit mer avskalat och inte fullt så svulstigt.
Om man undantar första filmen, förstås. :gremwink:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Sent skall syndar'n vakna

Då har jag till sist sett den. Jag hade tämligen låga förväntningar, dels för att de första tre filmerna blev stadigt sämre efter den epokgörande ettan och dels för att det mesta Lucas gjort på senare år blivit till aska.

Kanske var det därför jag tyckte så mycket om den. Den var på intet vis banbrytande som ettan och i de flesta scener visste man exakt vad upplägget skulle leda till, men den var oerhört väl konstruerad och utförd. Inga longörer alls. Medryckande matinémys från första sekunden till den sista. Det beryktade alieninslaget hölls på en lagom nivå. Unge Front-de Boeuf var inte alls den irriterande scenstjälare man kunnat frukta. Marion var tillbaka, skurkarna skurkiga och allt var som det skulle.

Dåligheterna var mycket få. Jag fann dessa:

- Musiken var högst ordinär. John Williams var uppenbart oinspirerad denna gång.

- Figuren som Ray Winstone spelade bytte sida lite för många gånger för att det skulle kännas rimligt (och jag vet att just det ordet är exotiskt i Indysammanhang).

- Djungeln visade sig plötsligt full av parallella vägar även på platser där det roliga ryska röjarfordonet inte hunnit färdas.


Diversekommentarer:

- Är detta stackars John Hurts nya fack? Hjälplösa galningar? Det var andra filmen jag sett på kort tid där han har en sådan roll.

- Att falla har gått från att vara en fara till att vara något man klarar sig från till att i denna film vara ett praktiskt sätt att ta sig fram.

- Alla gamla meknismer är avsedda för engångsbruk. Att behöva stänga en dörr efter att man öppnat den tycks vara ett modernt behov.



Sammantaget: riktigt bra film, mycket bättre än den bleka trean och den dåligt hopsatta räckan av individuellt bra scener som var tvåan. 8 av 10.
 
Top