[SPOILER ALERT] Plotfundering till kampanjen Törnetronen

Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Jag spelleder för tillfället VV för min spelgrupp (med Burning Wheel = awesome!) och har misslyckats med att introducera Lysindra Gyllengripe för Rpna. De är snart i begrepp att hitta ledtrådarna i Anadeas kammare och magasin och läsa brevet i vilket Lysindras namn står skrivet som en av de som typ skulle kunna veta hur man tar sig till alvernas salar. Nu är det så att jag funderar på att ersätta Lysindra med Elmendra (henne har de träffat på vid ett tillfälle redan men inte fått något superbra hum om). Vad tror ni om det? Är det rimligt att Elmendra skulle kunna vara en del av den aggressiva falangen av Järnpakten? Hur skulle de påverka senare delar av kampanjen? Jag bara skummat igenom SS och vet inte exakt vad hon har för drivkrafter, men jag tänker mig att hon blir utstött ur Järnpakten och går helt rouge efter det att VV är avslutad. Tror ni att hon skulle passa hennes backstory om hon haft samröre med Järnpakten på samma sätt som Lysindra för att sen bli helt utstött?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Ja, det kan nog funka. Elmendras motiv är inget RPna får chansen att djupdyka i (även om det framstår som att hon gör det av de vanliga lycksökarskälen - äregirighet, upptäckarlusta och girighet). De behöver inte heller komma i spel i VV.

Det sagt så om hon ska ges den bakgrunden och du vill att hon ska prata om sin jakt på Symbar med RPna, behöver du nog fundera på hur hennes motiv synkar med deras. Jag tänker att en avhoppad järnpaktare kanske vill hitta Symbar för att skydda det från plundring, rädda det från mörkret, etc. Och att hon i så fall skulle vara försiktig att prata om sina planer med folk som har motstridiga agendor (till skillnad från lycksökar-Elmendra som nog kan vara mer åsiktsneutral).
 
Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Bra snack! Tack! Jag antar att den typen av agendor lätt kan forceras in. Jag hoppas att åtminstone en av Rpna i gruppen kommer ha Järnpaktsagenda och/eller samröre med dem. Hon skulle kunna anförtro sig till denne isf.

Hur mycket interagerar Rpna med henne i Slocknad stjärna? Jag har fått uppfattningen att hon figurerar med som en skugga de jagar genom Häxhammaren och sedan möter henne på skeppet i slutscenen i Slocknad Stjärna. Är lite osäker på hennes roll efter striden mot Kullinan? Är det tänkt att hon ska överleva den och sedan hjälpa Rpna mot Symbar i Mörkrets Moder? Hur har du gjort?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Hur mycket interagerar Rpna med henne i Slocknad stjärna? Jag har fått uppfattningen att hon figurerar med som en skugga de jagar genom Häxhammaren och sedan möter henne på skeppet i slutscenen i Slocknad Stjärna. Är lite osäker på hennes roll efter striden mot Kullinan? Är det tänkt att hon ska överleva den och sedan hjälpa Rpna mot Symbar i Mörkrets Moder? Hur har du gjort?
Inte mycket. I slutet på skeppet som du säger. Det finns I övrigt ingen riktning för henne, min Elmendra dog i striden mot Kullinan vilket inte störde alls. (Annat än det hade varit kul om hon överlevde för att kunna inskärpa att hon inte kommit dit själv utan att Herengol redan lämnat. Det är en bra, men inte nödvändig, serup för MM om spelarna inser att infon redan är ute.

Överlever hon hade jag antingen låtit henne föreslå en allians med RPna, eller annars petat i henne i valfri expedition, tex låta hon vara den som säljer upplysningen till Iasogoi av Brigo.
 
Top