Nekromanti SplatterKULT... yuck!

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Måste lätta hjärtat när det gäller det underbara spelet KULT och på vilket sätt jag
uppfattar att det behandlas. Jag fäller oräkneliga tårar när jag ser hur detta geniala
spel gång efter annan reduceras till någon kvasiockult motorsågsmassaker. KULT
är inte splatter - ett frosseri i blod, mardrömsvarelser och våld så som det ofta blir
porträtterat i äventyr och artiklar. KULT är personligt, mystiskt, mörkt och kallt.
"En nefarit i varje gathörn"-äventyr är en förolämpning. KULT handlar om att allt inte
är vad det ser ut att vara men den sanna verkligheten har inget absolut ansikte. Den
sanna verkligheten är högst subjektiv och det är den vi alla hoppas på att finna när
vi spelar KULT.

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Kult är inte splatter; Anglemark och jag tyckte att man gott kunde ge ut ett våldsspel också, men det tyckte inte de andra. Då skulle vi döpa det till <B>Ulk</B>.</I>
     Håkan Ackegård, BorCon '91

--
Åke
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Hear hear.

Det är det man inte ser som är det mest skrämmande. Det är det man inte vet som sätter igång fantasin.

En film jag rekommenderar i samband med kult är "Pi". Den handlar om matematik, kabbalah och heliga tal i allmänhet. den är helmysko, men ganska... sevärd?

/boddi - krigardrottning

"The Legend will never die"
- SoulCalibur
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Har för inte så länge sedan tagit min första titt på Kult trots att det gått många år sedan det släpptes, och får hålla med. Kult ska inte vara mängder av våld och splatter, även om man lätt kan få det intrycket på grund av exempel texterna, samt stämningstexterna. Det är då andra utgåvan jag har i min ägo.



/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Kult är enligt mig ett av de bästa svenska rollspelen som gjorts. Och håller till fullo om att det inte skall spelas som en spaltter orgie eller en vapenfest. Det skall vara bteydligt mer underliggande.
Köpesäventyr tyckte jag ibland var lite väl utflippade..
Men Kult.. *snyft*.. saknar dig..
Bra filmer till kult är:

Jacobs Inferno
Angel Heart
Helleraiser
Lord of Illusions


Profeten från Norr..
Är övertygad om Tolkiensällskapets skuld.
 
Top