Nekromanti -Splatter- vs. -All Flesh Must Be Eaten-

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Rubriken säger allt. Vad tycker ni? Fördelar/nackdelar? Varför?

Själv tycker jag att AFMBE är... verkar... bättre, jag har inte provspelat Splatter men det verkar lite torftigt i jämförelse. Bara nyfiken på vad den stora massan anser :gremgrin:.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
De har egentligen inget gemensamt

Jag har inte AFMBE men ser inte varför de två spelen skall ställas mot varandra. Har de något annat än zombies gemensamt? Även DoD har odöda, vet du. Det är knappast tillräckligt för att man ska kunna bunta ihop spelen.

Så jag tycker att man diskvalificerar sig som kunnig rollspelskännare om man ger ett enkelt svar på den frågan (ha ha, rätt åt er som redan har svarat innan jag har postat det här inlägget).

Splatter är till största delen ett enkelt regelsystem (Alltid Attack) som rollspelskonstruktören föreslår att man ska kunna spela actioninriktade skräckäventyr med. Zombier är en av de föreslagna monstrena, men spelet är inte alls inriktat på zombieslakt i någon form.

Så som jag har förstått det så är AFMBE fullproppat med inspirerande intrigförslag med zombiesar av alla möjliga slag och variationer, och två olika AFMBE-äventyr verkar inte behöva likna varandra särskilt mycket. Det är inte alls som Splatter, med andra ord.

Jämförelsen är därför tokig från början.

Det är som att jämföra Little Fears med DnD för att båda har en Baba Yaga.

/Rising
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: De har egentligen inget gemensamt

Splatter inriktar sig mer på zombieslakt än DoD.

Den känslan får i alla fall jag.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Exakt.

Det går ju inte att förneka att om en svensk rollspelare tänker "Nu skulle jag vilja spela ett spel där man dödar zombies.." så köper han förmodligen Splatter eller AFMBE.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Spelar ingen roll

"Splatter inriktar sig mer på zombieslakt än DoD"

Förvisso, men det där är ju bara yta. Om Splatter's monster hade varit köttätande amibier ifrån rymden istället för zombies, hade det blivit ett annorlunda spel då? Hade det varit en avgörande skillnad? Nej, naturligtvis inte. Spel kan inte buntas ihop med varandra beroende på vilka man ska döda i äventyren. Hur skulle det se ut, förresten?:

Orchdödarspel, stormtrooperdödarspel, zombiedödarspel, kommunistdödarspel, galningdödarspel, vampyrdödarspel, mutantdödarspel...

Så fungerar det inte. Splatter har visserligen zombies, precis som AFMBE, men det är inte så man indelar rollspel. Man måste gå inunder det ytliga och uppenbara och titta på hur spelet verkligen fungerar, vilka äventyr man kan spela i dem och vilka känslor de framkallar. Splatter har i den bemärkelsen mycket litet gemensamt med AFMBE, såsom jag har förstått det.

Jämförelsen blir därför onödig. Vill du ha Alltid Attack och se hur en svensk entusiast kan göra sitt eget rollspel (mycket nyttigt för typer som jag, som har någon dröm i bakhuvudet om att en dag få trycka och sälja sitt eget rollspel) så är Splatter ett bra val. Vill du ha inspirerande förslag på zombierelaterade intriger så verkar AFMBE vara ett givet val.

/Riz
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Moahahaha.. MOOahahaha!

Jämförelsen blir därför onödig. Vill du ha Alltid Attack och se hur en svensk entusiast kan göra sitt eget rollspel (mycket nyttigt för typer som jag, som har någon dröm i bakhuvudet om att en dag få trycka och sälja sitt eget rollspel) så är Splatter ett bra val. Vill du ha inspirerande förslag på zombierelaterade intriger så verkar AFMBE vara ett givet val.

Hööh, nu kom du ju med en jämförelse iallafall, en med fördelar och nackdelar, precis som Plutonium bad om..
Ni vet väl vad det innebär?
I AM YURI!
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Spelar ingen roll

"Spel kan inte buntas ihop med varandra beroende på vilka man ska döda i äventyren."

"Man måste gå inunder det ytliga och uppenbara och titta på hur spelet verkligen fungerar, vilka äventyr man kan spela i dem och vilka känslor de framkallar."

Zombieslakt?

För mig framkallar både AFMBE och Splatter samma känsla och fyller samma funktion: Zombieslakt.
Jag skulle inte, över min... din, förresten :gremwink:... döda kropp kunna tänka mig att använda AFMBE eller Splatter till något annat.

Låt mig omformulera frågan:

Till alla er som tycker att AFMBE och Splatter har något med varann att göra och kan jämföras (det inkluderar inte dig Rising :gremtongue:), vad tycker ni att de båda spelen har för fördelar och nackdelar om man jämför dem med varandra?


..."kommunistdödarspel"...

Det där lät ganska vettigt. Om man skulle ta och modda nåt zombieslaktarspel lite så... :gremwink: Eller kanske göra nya skins till They Hunger, direkt tagna från Ung Vänster... :gremgrin:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Moa hoa bäst du vill.

"Hööh, nu kom du ju med en jämförelse iallafall, en med fördelar och nackdelar, precis som Plutonium bad om."

Njae... Det jag gjorde var ju att peka på skillnaderna mellan spelen och visa varför man inte kan säga vilket utav dem som är "bäst". Om du frågar mig vad som är bäst; Kult eller CoC så skulle jag ju berätta att båda spelen inriktar sig på olika saker och att jämförelsen därför är omöjlig. Alltså precis samma sak som jag gjorde med Splatter och AFMBE. Två olika spel. Inriktar sig till två olika målgrupper.

/Rising
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Moa hoa bäst du vill.

Det jag gjorde var ju att peka på skillnaderna mellan spelen

Och det är inte att göra en jämförelse, eller? :gremcrazy:

Jag tror att det du skrev var ungefär exakt den typ av jämförelse som Putonium letade efter....
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ping? Pong!

"För mig framkallar både AFMBE och Splatter samma känsla och fyller samma funktion: Zombieslakt.
Jag skulle inte, över min... din, förresten ... döda kropp kunna tänka mig att använda AFMBE eller Splatter till något annat."


Zombieslakt är lika mycket en genre som "orchslakt". Sorry, men du stirrar dig helt blind på rollspelens namn och illustrationer och är egentligen för dum för att spela rollspel överhuvudtaget. (sagt med glimten i ögat, bli inte arg) Nä, men allvarligt talat, då är nog AFMBE det lämpligaste valet för dig. Där får du en hel uppsättning äventyrsförslag som alla har det gemensamma draget att fienderna är zombies.

Splatter är (namnet till trots) något helt annat. Det är ett generellt spelsystem som kan användas till allt möjligt (och det är nog också konstruktörens intention, han planerar fler AA-spel) och "fienden" i Splatter är inte i första hand zombies, utan något okänt hot som man inte vet så mycket om. Zombies, gastar och andra läskiga monster är bara de mest uppenbara tecknen på att något är hemskt fel. När du skjutit några zombies är det alltså hög tid att ta itu med svårare hinder som kommer i ens väg.

Så jag omformulerar mitt svar och riktar mig nu till alla spelintresserade där ute: Är du en idiot som förväxlar yta och innehåll och vill ha ett zombiedödarspel: köp ett datorspel. Du saknar nämligen inlevelseförmåga och är för korkad för oss andra i rollspelshobbyn. Hittar du dock fler idioter som är lika dumma som du och vill spela ett zombiedödarspel; skaffa AFMBE. Det erbjuder nämligen helt klart flest odöda för pengarna.

mvh
/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
OT-skitsnack

*slår sig i pannan*

Nu låter ni som om zombiesar har käkat upp era hjärnor hela bunten. Om någon frågar "vem är den bästa rockmusikern? Nils Ferlin eller Tiger Woods?" så skulle jag omöjligtvis kunna göra en vettig jämförelse på området, eftersom hela ämnet är fel från början. Därför poängterar jag varför ämnet är fel och sedan pekar jag på de skillnader som finns mellan Tiger och Nisse: "Nils Ferlin är en fin poet, medan Tiger Woods passar bättre för dem som gillar golf."

Jag har då INTE jämfört dem med varandra i enlighet med utgångspunkten i huvudinlägget. Jag har faktiskt egentligen visat varför en jämförelse är omöjlig att göra. Ingenting annat.

Nå, skärp till er nu och få mig inte att pladdra sönder tråden.

/Rising
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Ping? Pong!

Jag hade skrivit ett långt svar till det där, sedan råkade jag kryssa ner rutan när jag skulle maximera den, så jag sammanfatter det:

Jag håller inte med dig. Tyck att Splatter och AFMBE är lika olika som... öh... jätteolika (i brist på jämförelser), om du vill, men jag tror att det de flesta tänker när de ser rollspelet Splatter är just "oj, zombieslakt". Därför skrev jag det här inlägget. Fast du har ju egentligen redan svarat på det, fast du tyckte att det var så hädiskt :gremwink:.

Kan du, handen på njuren, säga att du tycker att AFMBE och Splatter är [color:\\"red\\"]helt[/color] olika?

Efter att ha läst igenom (tja, skummat igenom då, men jag kan ju avslöja direkt att jag har gjort mer än tittat på bilderna som du vill få det till :gremtongue:) Splatter så tycker jag inte att det är helt olikt AFMBE.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Tja...

Tja, om jag tillåts ägna mig åt hårklyverier så angav Plutionium aldrig den grund på vilken jämförelsen skulle göras. han bad bara om att få veta vilket spel som var *bäst*, inte vilket som var bäst *för något speciellt*

För att återgå till din allegori: om någon hade frågat vem som var den bäste rockmusikern av Nils Ferlin eller Tiger Woods så hade dina argument varit helt på sin plats, men om någon hade bett att få veta vem som var *bäst*, inte på något speciellt utan bara allmänt bäst, av de två, så hade din redogörelse för vem som var bra på vad varit ett helt korrekt svar, lika korrekt som den redogörelse för vad Splatter och AFMBE passar för är till Plutoniums fråga, och således har Arvidos rätt och du har lurats att svara på en fråga som du påstått varit omöjlig att svara på.

Nu är förstås jag inte dummare än att jag inser att "som varandes ett Zombiedödarrollspel" var underförstått i Plutoniums urspurngliga inlägg, och att hela det här inlägget därmed är fullkomligt meningslöst, men hallå! Det är sent, jag har inget att göra och mina fingrar kliar. Vem kan klandra mig?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Pong? Ping!

"jag tror att det de flesta tänker när de ser rollspelet Splatter är just "oj, zombieslakt"."

Så tänker man när man ser logotypen. När man väl börjar läsa Splatter så tänker man snarare: "Nämen, det här är ju ett universalregelsystem? -och det är inte bara splatter!"

Jag tycker nog egentligen det är det stora problemet med Splatter, hade jag gjort spelet hade jag skrivit rena splatter-regler och struntat i saker som kulturkännedom, datorer mjukvara, flygfarkoster reguljär, handel, sociologi och sån skit. Jag hade gjort ett rent röjarspel.

Nå, men Splatter är som sagt inte ett renodlat (så som jag ser det) splatterspel. Det är ett actionbetonat skräckspel som klarar betydligt mer nyanserade skräckscenarion än så. Det är förstås bra också på ett sätt. Zombiesarna i Splatter påminner snarast om trollen i nya DoD: De har en framträdande roll, men inte en bärande roll. Splatter är alltså helt annorlunda än AFMBE, så som jag har förstått det.

"Kan du, handen på njuren, säga att du tycker att AFMBE och Splatter är helt olika?"

Jag säger så här; AFMBE verkar vara ett kul men mycket hårt inriktat spel på just zombieaction. Splatter har däremot mycket mer gemensamt med Chock. Ja, Splatter och Chock är väldigt lika varandra till sin uppbyggnad, medan AFMBE och Splatter inte är det.

Om jag ska ge en konsumentrådgivning så säger jag:
AFMBE verkar bra för den rollspelsintresserade som redan har en massa rollspel och söker något nytt.
Splatter är ett dugligt universalsystem som passar den som inte har något skräckrollspel och vill börja lite lätt. Man bör dock kolla materialet på nätet först: Regelboken innehåller alla regler man behöver, men är rätt karg på världsbeskrivningen och det är något som jag hoppas att T.D. kompletterar på sin hemsida. Om det materialet passar en, då blir man säkert inte besviken på reglerna.

Det är min åsikt.

/Riz
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
*Skjuter Dnalor-zombien i huvudet*

"Tja, om jag tillåts ägna mig åt hårklyverier så angav Plutionium aldrig den grund på vilken jämförelsen skulle göras. han bad bara om att få veta vilket spel som var *bäst*, inte vilket som var bäst *för något speciellt*"

Man kan faktiskt inte vara "bra" bara sådär i största allmänhet. Man måste ha något som man är bra , även om man inte alltid säger det rakt ut. Här tycker jag, precis som du, att det var underförstått att det gällde "bra på zombieaction", vilket också verifierades senare i ett svar från Plutonium. Nå, frågan "Vem är bäst? Nils Ferlin eller Tiger Woods?" är om möjligt en ännu dummare fråga än den om vem av de tu som var bäst såsom rockmusiker, så det tjänar ingenting till hur man än vrider och vänder på det.

De skillnader jag tog upp mellan spelen var inte några "fördelar/nackdelar" som Plutonium eftersökte, utan helt enkelt skillnader som bevisade att det inte gick att jämföra dem helt utan vidare. Hade Plutonium frågat "vilket är prisvärdast?, vilket har bäst regler? vilket är mest inspirerande? vilket är mest lättspelat?" osv, så hade man däremot kunnat lägga fram argument fram och tillbaka och gjort några jämförelser.

Om man, som jag gjorde, säger "det här spelet är si medan det där spelet är så", då har man inte ens varit i närheten av att svara på frågan om vilket av de två spelen som är "bäst". Man har bara konstaterat att de är bra på olika saker.

"således har Arvidos rätt och du har lurats att svara på en fråga som du påstått varit omöjlig att svara på."

Det har jag följaktligen inte alls gjort, utan jag har blott argumenterat för att bevisa att frågan är precis lika omöjlig att svara på såsom jag tidigare påstått att den varit.

/Rising
nu saknas det bara en Storuggla, sedan är hela tråden fullkomligt förstörd
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
*Skjuter Dnalor-zombien i huvudet* [Ont Om Text]

nu saknas det bara en Storuggla, sedan är hela tråden fullkomligt förstörd

;_;


Storuggla, gråter tyst
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Ping? Pong!

Vad i hela friden? Det här var det ilsknaste inlägg jag någonsin läst från din sida Rising? Eller är det samma sorts svårtydda men belönande ironi som exempelvis Nöjesguiden brukar använda sig av? Hursomhelst var det underhållande.
 
Top