Nekromanti Spjut och sköld

Sall Tymbast

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
64
Tjena...
Fick en förfrågan av en av mina spelare om hur man strider när man bär spjut och sköld. Tänkte passa på att fråga er experter innan jag flummar ihop ett svar till honom. /images/icons/smile.gif

Vilka tekniker använd? Används några alls?

Mvh
Sall
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,534
Location
En mälarö
>Fick en förfrågan av en av mina spelare om hur man strider när man bär spjut och sköld. Tänkte passa på att fråga er experter innan jag flummar ihop ett svar till honom.

På riktigt alltså? Nu är jag knappast expert men vad jag förstår så var den vanligaste tekniken att man höll spjutet i ett underhandsgrepp, dvs som om man skulle kasta det, och stötte snett neråt. Anledningen till detta antar jag är att man med denna teknik kan hugga effektivt användades spjutets egen tyngd, samtidigt som man även har vapnet kastberett.

En annan teknik jag hört talas om är att man fäster skölden lite längre upp på armen för att kunna använda spjutet med två händer. Vad det skulle betyda rent regelmässigt har jag ingen aning om då jag inte spelar Eon.

/Anders (som om en liten stund skall lomma iväg till jobbet för första gången på fyra veckor /images/icons/sad.gif )
 

Favelan

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
58
Location
Strömstad
Spjut och sköld = Hoplit

Dina förslag är nog genomförbara. men i formation är de nog sämre.
Ett annat sätt, vilken var min första tanke av en soldat med spjut och sköld; en hoplit. Och till skillnad från dina förslag, så höll hopliterna sina spjut i ett överhandsgrepp (iaf på de flesta bilder jag har sett i historieböcker), som en lans. Men mohända var det bara i formation.

/Favelan
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"En annan teknik jag hört talas om är att man fäster skölden lite längre upp på armen för att kunna använda spjutet med två händer."

Förslag: Man kan inte använda skölden, den ger dock SPS - se specifik regel i grundboken.
Spjutet fungerar precis som vanligt.
 

Sall Tymbast

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
64
Tackar... mina funderingar gäller alltså om man kan använda sin sköld under striden rent regelmässigt? Hur liten alternativt stor skölden bör vara? Rättare sagt, använder man spjutet effektivt med en hand?

Jag tycker själv spjutet får för liten plats. Det är ju ändock ett av de vanligaste vapnen i så gott som alla kulturer. Det är billigt och effektivt. Men det är inte många spelare genom åren som valt det som vapen, tja förutom när vi kört kampanjer i primitiv miljö såsom Khelataar på den tiden.
 

Sall Tymbast

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
64
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

men vad jag förstår så var den vanligaste tekniken att man höll spjutet i ett underhandsgrepp, dvs som om man skulle kasta det, och stötte snett neråt. Anledningen till detta antar jag är att man med denna teknik kan hugga effektivt användades spjutets egen tyngd, samtidigt som man även har vapnet kastberett.


<hr></blockquote>



Med en hand eller två?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det är nog för att rollpersoner tenderar att antingen vara någorlunda rika i reda pengar eller att (som i Eon) rollspelsgenereringen ger rollpersonen en massa "gratisprylar". Man kan ju notera att när man gör rollperson i Eon så är det "billigare" att skaffa ett stridssvärd än ett spjut - svärdet kostar ett X-val, medan spjutet kostar två eftersom det är ett tvåhandsvapen.

De enda spel jag stött på där spjut varit relativt vanliga vapen är Hârnmaster (där man är tämligen icke-rik från början) och AD&D-världen Dark Sun. I Dark Sun har det mest att göra med att metall är tämligen ovanligt och svindyrt, och spjutens värden försämras inte av att göras i sunkmaterial.
 

VikkeTikke

Veteran
Joined
30 Aug 2002
Messages
23
Location
Eon? nä Sigtuna
Athens Hopliter

När Athen var i krig med Sparta stärktes bondeklassen och det ledde till att en ny krigsteknik utvecklades.
Fotsoldater (bönder) blev utrustade med harnesk, arm och benskenor och korta svärd. dom fick även en sköld och ett spjut.
I krig marscherade dom i falanger med upp till 8 krigare i varje led, dessa styrkor var som frammarsherande murar, eftersom ingen kunde komma nära dem på grund av deras spjut som dom höll i en hand, och deras stora sköldar som dom hade i andra handen.

Man skulle ju kunna ha spjutet så på det viset tillsammans med en sköld./images/icons/clever.gif
(rätta mig om jag har gjort nåt fel)
 

Favelan

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
58
Location
Strömstad
Re: Athens Hopliter [OT]

Det där om athen och hopliter vet jag redan.
Det jag menade var ett förslag hur jag tänkte mig att man stridade med ett spjut i en hand och sköld i den andra, förlåt mig om jag utryckte mig dåligt.

/Favelan

"Det är ingen skam att tiga om man inte har något viktigt att säga", (ryskt ordspråk)
 

Sall Tymbast

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
64
Nu syftade jag iofs på huggandet... inte kastandet... Men tack för redogörandet /images/icons/tonguea.gif
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
"men vad jag förstår så var den vanligaste tekniken att man höll spjutet i ett underhandsgrepp, dvs som om man skulle kasta det, och stötte snett neråt."

Alltså samma som om man skulle kasta det. Vilket inte görs med två händer. Kanske lite elakt mitt förra svar. Men jag trodde jag fick fram det jag menade.
Men nu är det väl klarare?
 
Top