Nekromanti Spirit World i WoD:Werewolf

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Jag har just läst lite grann om andevärlden i Werewolf, men jag har inte läst hela kapitlet om det än, men jag undrar nu: hur är det när man är inne i andevärlden? Är allting som vanligt (med undantag för att man inte ser några männsikor och att de flesta saker är förvridna), liksom, är allting en massa konstiga färger (spöklika blåa, gröna och gula) och om man blir påkörd av en bil-ande, skadas man då som vanligt? Och om man får för sig att slåss mot en ande, gör man som med en vanlig strid då? Ja, jag borde nog läsa lite till... och jag borde vara mer vaken när jag läser... men men...

//Emil Nises
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Hur det ser ut är inte helt tydligt i boken, men jag har pusslat ihop det till ungefär så här:

Andevärlden korrelerar geografiskt nästan helt med den vanliga världen. Däremot kan detaljerna vara annorlunda. Ett hus som brunnit ner i "verkligheten" kan finnas kvar på andra sidan. Föremåls utseende är förändrade med avseende på de känslor som råder kring dem. På vissa ställen kan det finnas fickor av andevärlden som inte har någon motsvarighet på jorden, men det beskrivs inte speciellt ingående i böckerna. Jag brukar själv beskriva andevärlden som mer extrem än den vanliga i utseende. Dystra platser kan vara helt färglösa medan en välmående park ser extremt prunkande ut. Sen så finns det naturligtvis massor av svaga och omedvetna andar överallt, samt en helt del självmedvetna.

Vad gäller interaktion så funkar den som vanligt. Du kan slåss eller bli överkörd av en andebil.
 

Gideon_UBBT

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
15
Location
Lund
Är du i andevärlden kan du slåss mot andar med klor, tänder och dedikerade vapen, förutom det du hittar där som gör ont att slå med. Men en varulv kan bara ticka ner en andes Corpus. Han kan inte stjäla Essence från den och det är bara när den är nere på noll Essence som den dör.

Har den fortfarande Essence kvar när dess Corpus-boxar är avtickade desintegrerar den och återformas någon annanstans, företrädesvis där det finns Essence att suga åt sig. Har man tur är det inte så långt bort och man kan leta upp den och använda en allierad ande (totem t ex) för att göra slut på lidandet.

Det är svårt att beskriva andevärlden. Den är bisarr men ändå väldigt regelbunden. Man kan utgå från att den formas som en reflektion av den fysiska världen, men som en extrapolation. Höga hus är högre, mörka skuggor är mörkare. Ömsom ekar det som om man befann sig i en enorm studio, ömsom är det som om man var i ett tystrum.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Allt beror på andarna omkring området som Havoc skrev, dock lägger jag till sjukt massa konstiga sakerna så mina spelare aldrig ska känna "ah Andevärlden, my hood". Till exempel stenandar som rullar omkring och skugg andar som sitter och kollar in en ficklampa som mystiskt hamnat där.

Dock är inte allt förvridet och elakt, en plats med mycket glada andar som anden av lycka och anden av glädje skulle få en plats att bli mer flummig och vacker.
 
Top